نقش کارگران در انقلاب ۵۷، با تمرکز بر شوراهای کارگری و دموکراسی
پایگاه خبری اولکامیز – گزینش از / عظیم قرنجیک : شوراهای کارگری یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ۱۳۵۷ در ایران بود. شوراها بیانگر بخشی از رادیکالیسم مردم عادی تلقی می شدند که تفسیر انقلاب ایران به مثابه انقلاب ایدئولوژیکی را زیر سوال می برد.
شورا برای کارگران، تجلی سازمان یافته میل به اعمال کنترل بر فرآیندهای تولید و اداره امور بود. نظم شورایی در پنج تا شش ماه پس از انقلاب استقرار یافت.. ولی واقعیت این است که – شوراهای کارگری- … پس از مدتی نسبتاً کوتاه بنا به عللی، تضعیف و استحاله یافتند. چرا که در زمانهای مختلف، بخش های مختلف دولت نگرش های مختلفی در باره شوراها ابراز می کردند. چنان که ، گاهاً دولت وقت قاطعانه با شوراها و مفهوم مشارکت مخالف بود…
اما در عوض از تاسیس سندیکاها حمایت می کرد. بخش معروف به خط امام، خواستار ادغام کارگران در دولت اسلامی بود…. فرقه حجتیه اعتقاد داشتند که مفهوم واقعی شورا با اسلام مغایرت دارد… و شوراها به عنوان نهادهای قدرت از پایین، غیراسلامی تلقی می شدند…و این یکی از علل مهم اختلاف آنها با آیت الله خمینی و آیت الله طالقانی، یکی از روحانیان مشهور و حامی جدی شوراها به حساب می آمد.
کارگران و فعالان شورایی درک های متفاوتی از شوراها داشتند. گاهی همه مفاهیم (چهار مفهوم رایج در گفتمان شوراهای کارگری در ایران- دوران انقلاب۵۷- کنترل کارگری، اداره یا مدیریت، نظارت و دخالت) را یک جا به کار می بردند؛ ولی به طور کلی سه مفهوم در تفکر آنها برجسته ماند.مفاهیم شورا از نگاه کارگران ایران عبارت بود از؛ “نمایندگی کارگری”، “نمایندگی عمومی”، و “سازمان نظارت و کنترل
شوراها آنقدر دوام نیاوردند که چشم اندازی تئوریک برای آینده خلق کنند و هرگزاین فرصت را نیافتتد که به عنوان یک نیروی سیاسی متحد در جامعه عمل کنند. این امر بدون تردید یکی از کاستی های اصلی جنبش بود.
برای برخی از کارگران، مفهوم شورا بر بیان عینی تمایل شدیدشان به کنترل سازمان و اداره تولید دلالت می کرد. شورا در اینجا بیان تحقق دموکراسی در قلمرو اقتصادی است. این امر به راستی تعریف شوراست.
… کارگران به شدت خواهان مشروعیت قانونی شوراها بودند، دیدگاهی مثبت در باره قانون، مشروعیت و مسائلی از این قبیل، محدود به حیطه مبارزه کارگری نمی شد. این امر در رفتار اجتماعی بیشتر مردم وجود داشت…
” شوراها باید در تمام آن حیطه هایی که قانون به رسمیت می شناسد، دخالت کنند.”…
در واقعیت، حمایت طبقه کارگر از حاکمیت جدید متناقض بود. در ابتدا ، حمایت کارگران گسترده، اما مبهم بود. در گردهمایی های رسمی مشارکت داشتند؛ اما از سیاست های کار دولت در مکان کار سرپیچی می کردند. این حمایت مبهم، بعداً جای خود را به مخالفت علنی از سوی کارگران داد…. این تناقض در حمایت، بازتاب دهنده تناقضی بین عملکرد دولت و منافع عینی کارگران و دیدگاه آنان در باره دولت به شمار می آمد. ولی در هر صورت ، کارگران دریافته بودند که رسمیت یافتن قانونی شوراها تضمین ادامه کارشان است.
.. در موقعیت دوگانه قدرت در مکان تولید، توده کارگران بدون مهارت یا نیمه ماهر فقط می توانستند چیزی را اِعمال کنند که به تعبیری آن را قدرت اقتصادی منفی می نامند. آنها می توانستند با سرمایه دار، مخالفت و تولید را مختل کنند، ولی برای اِعمال قدرت اقتصادی مثبت در مکان کار، باید تقسیم کار موجود را دگرگون می کردند و رسیدن به این هدف، مستلزم دگرگونی سازماندهی سرمایه داری و قدرت سیاسی بود.
کسب قدرت سیاسی، مثلاً شکست حاکمان پیشین، برای کنترل کارگری و برای اِعمال قدرت کارگری ضروری است، اما کافی نیست. تلاش سیستماتیک برای دگرگونی و دموکراتیزه کردن تقسیم کار غالب ضرورت دارد، ولی وظیفه دشواری است
شوراهای کارگری و دموکراسی
شوراها در ماهیت اصلی خود ضامن میزان معینی از دموکراسی در مکان کارند؛ حتی هنگامی که تحت قوانین غیردموکراتیک انتخابات عمل می کنند. از لحاظ تئوری، شوراها نمایندگان مستقیم کل نیروی کار بودند و از طریق مجمع عمومی و فراخواندن کمیته اجرایی شوراها در هر زمان، قدرت خود را اعمال می کردند. شوراهای دموکراتیک از برگزاری مجمع عمومی برای ارائه گزارش ها هیچ ابایی نداشتند.
در واقع ثابت شد که وابستگی شوراها به مجمع عمومی، و نه برعکس، منبع اصلی تمام قدرت چانه زنی شوراست… نتیجه هر فعالیت یا مذاکره با هر مقام صاحب منصبی به کارگران گزارش می شد… یکی دیگر از ویژگی های مهم شورا، نقش آن در ایجاد اتحاد بود. شورا الزاماً سازمانی متحدکننده از لحاظ اجتماعی علیه سرمایه دار و مدیرانش بود.
در اولین سال های پس از انقلاب،… توان بالقوه و انعطاف پذیری شوراها برای رسیدگی به موضوعات همه جانبه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی باعث شد تا آنها تجلی نهادی این نارضایتی ها و مخالفت با انحصارگری حکومت جدید شوند.
چرا مشارکت کارگران در طول سازماندهی شورایی، روشی برتر برای کارگران، برای بازدهی تولید و برای یک جامعه دموکراتیک است؟ چرا باید تجربیات شوراهای کارگری در انقلاب ایران با وجود کاستی هایش گرامی داشت و از آن بهره برد؟
کاهش از خودبیگانگی در محل کار، یکی از ابعاد مهم سازماندهی شورایی است. کنترل کارگری در شورا به معنای اعمال کنترل از جانب کارگران بر فرآیندهای تولید و اجراست. این امر به توانایی کارگران در تعیین چگونگی تولید، میزان تولید، و آنچه باید تولید شود و نیز روش های سازماندهی امور اشاره دارد. مشارکت واقعی، بیش از هر چیز دیگری، به معنای ساختاربندی مجدد سازمان و اجرای تولید به گونه ای است که کارگران بتوانند دوباره مدعی انسان بودن خود به عنوان تولیدکنندگان آزاد بشوند.
ممکن است که نظریاتی وجود داشته باشد که شوراهای کارگری را موجب ناکارآمدی در تولید بدانند.ولی برای کارگران مفهوم کارآمدی ممکن است دلالت بر امنیت شغلی، استانداردهای بالاتر زندگی(دستمزد بیشتر) و سودمندی محصولات شان برای جامعه به عنوان یک کل باشد. بنابراین مفهوم کارآیی شامل توسعه اجتماعی کار، ابتکار، سازمان های آزاد کار و محصولات مفید اجتماعی نیز می شود.
پاول بلومبرگ معتقد است:” این موضوعی بدیهی است که اگر به مردم اجازه داده شود تا در اتخاذ سیاست ها و تصمیم های تاثیرگذار بر کارشان مشارکت کنند، احساس غرور و رضایت بسیار خواهند کرد.” مشاهده آصف بیات نیز از تجربه ایران نشان می دهد؛ تا زمانی که کارگران احساس کنند واقعاً مشارکت دارند و واقعاً اعمال قدرت کنند، سودبخشی افزایش می یابد… در مشارکت واقعی، افزایش بازدهی فقط بر اثر سخت تر یا بیشتر کار کردن کارگران نیست. علت دیگر این است که آنها موقعیتی را پیدا می کنند که می توانند ابتکارات و توانایی های نهفته خود را ابراز کنند و خود را پرورش دهند.
ایجاد کنترل شورایی از پایین، اگر چه ممکن است در ابتدا خام باشد، فقط تغییر و تعدیل در سازمان تولید در سطح تشکیلات اقتصادی نیست. این نوع سازماندهی کار دلالت های اجتماعی فکری و عقیدتی مهمی دارد. کارگران با تلاش بسیار برای تجدید ساختار فرایند تولید و تغییر روابط سنتی و سلسله مراتب ها، حیطه جدیدی از کنترل را تجربه می کنند و به موقعیت تازه ای از قدرت دست می یابند که پیش تر یک امتیاز انحصاری مدیریتی بود
در حین تجربه این فرایند، درک شان از کار و قدرت و جامعه، به تغییر گرایش پیدا می کند. چنین تجربه ای به کارگران درک تازه ای از نقش شان در جامعه می بخشد.
آنها دست از مادون بودن و استثمار شدن برمی دارند و حقوق و توانایی خود را برای تعیین مسیر تولید کشف می کنند. این تغییر در ذهنیت، اگر دوام بیاورد، از لحاظ اجتماعی بسیار درخور است. زیرا نه تنها کارگران را درگیر تفکری متفاوت درباره خودشان و درباره دیگر طبقات، بلکه بقیه جامعه مدنی و به ویژه طبقات حاکم را نیز درگیر کسب نگرش های متفاوت درباره این کارگران و روابط شان با آنها می کند… این تغییر ذهنیت به این معناست که کارگران به توانایی خود در ارائه روشی دیگر برای کار، اعتماد دارند و باعث می شوند تا طبقات دیگر به توانایی آنها در انجام چنین وظیفه سرنوشت سازی ایمان بیاورند.
ماخذ: تمامی مطالب بالا، برگرفته از کتاب “کارگران و انقلاب ۵۷ ” نوشته آصف بیات ، ترجمه محمد دارکش، نشر اختران ، چاپ اول۱۴۰۰ می باشد
توضیح این که؛ این کتاب روایتی است از نقش کارگران صنعتی در انقلاب ۱۳۵۷. کارگرانی که با اعتصاب گسترده شان، چرخ اقتصادی رژیم شاه را متوقف کردند و از این طریق، در پیروزی انقلاب سهیم شدند. این کتاب حاصل تنها کار تحقیقی جدی است که در سال های اولیه انقلاب از طریق مطالعه میدانی درصدد درک و تحلیل پدیده شوراها برآمده است. البته در آن زمان صحبت راجع به شوراها فراگیر بود. آیت الله طالقانی به شدت حامی تشکیلات دموکراتیک شورایی در مکان های کار، محلات، ادارات، دانشگاهها و شهرها بود. در واقع، چنین تشکیلات دموکراتیکی در این فضاها اغلب به طور خودانگیخته به وجود آمده بودند، گروه های سیاسی متعدد با گرایش چپ مشوّق این نهادها بودند
این مطالعه بخشی از زوایای انقلاب ۵۷ را روشن می سازد. اینکه در آن لحظات سرنوشت ساز، در لایه های پایین جامعه، به خصوص کارگران کارخانه ها، چه می گذشت و معنای انقلاب در عمل برای آنها چه بود.
منبع – ماهنامه ترکمن دیار – شماره دهم ( ویژه نامه نوروز )
www.ulkamiz.ir
سلام عاظیم اغا لطفا به این مقاله از ۴ نویسنده با نگرش مختلف توجه کنید ///
ایران بین دو انقلاب / یرواند آبراهامیان کتاب «ایران بین دو انقلاب»، به عنوان یک منبع مهم در شناخت تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر ایران، اثر یرواند آبراهامیان است که بیش از بیست مرتبه در ایران بازنشر شده است. ایران بین دو انقلاب از دوره قاجار شروع شده و اتفاقاتی که منجر به انقلاب مشروطه شده را بررسی کرده است. کتاب به این قسمت از تاریخ بسنده نکرده و رویدادهای پس از انقلاب مشروطه و روی کار آمدن دولت رضاشاه را تحلیل کرده است. آبراهامیان نویسنده کتاب عوامل تاثیرگذار بر سقوط حکومت رضا شاه و شکلگیری دولت پهلوی که در دهه چهل شمسی رخ داده است را هم بررسی میکند و به تاثیر دین در مسیر انقلاب میپردازد و مجموعه عواملی که منجر به رخداد انقلاب ۵۷ شده را توضیح میدهد. همچنین در بخش آخر کتاب نقش اقدامات موثر امام خمینی(ره) در شکلگیری انقلاب اسلامی را روایت میکند. به گفته خود آبراهامیان در ایران بین دو انقلاب، منابع نگارش این کتاب گنجینه اطلاعات دفتر هند و دفتر امور خارجه بریتانیا، مذاکرات مجلس شورای ملی و نشریات فارسی زبان داخلی و خارجی بوده است. بیشتر اطلاعات مربوط به کتاب در دهه چهل شمسی جمعآوری و در سه بخش و یازده فصل تدوین شده است.ایران بین دو انقلاب «نشر نی» اولینبار این کتاب را در سال ۱۳۷۸ با ترجمه «احمد گلمحمدی» و «محمدابراهیم فتاحی» منتشر کرده است.نشر نی در مقدمه کتاب تاکید کرده است: «آنچه آثار و تحقیقات یرواند آبراهامیان و به ویژه ایران بین دو انقلاب، مهمترین اثر وی را از بسیاری آثار منتشرشده دیگر در این دوره متمایز میسازد زمینه خاص بررسیهای اوست و سابقه علایق وی؛ نخست آنکه در رویکرد به فراز و نشیبهای تاریخی ایران معاصر، زمینه کار را بر جامعهشناسی سیاسی نهاده و پرسشهایی را مد نظر دارد که حاصل تحقیق را به صرف بازسازی رخدادها محدود نمیکند. و دیگر آنکه مطالعات و بررسیهای خود را در زمینه تاریخ معاصر ایران سالها پیش از آشکار و غیرقابل اجتناب یافتن این موضوع، یعنی از مدتها قبل از انقلاب، آغاز کرده است. بخشی از این بررسیها که در همان ایام به صورت مقالههایی منتشر شدند و مورد بحث و نقد قرار گرفتند بدنه اصلی این کتاب را تشکیل میدهند.»
زمینههای اجتماعی ایران / حسین بشریه کتاب «زمینههای اجتماعی انقلاب ایران» در ابتدا به عنوان تز دکترای بشیریه به زبان انگلیسی چاپ شده بود و نسخهای که پیش روی خوانندگان قرار دارد، برگردان فارسی آن بوده که علی اردستانی کار ترجمهاش را به انجام رسانیده است. این اثر که یکی از قابل توجهترین تحلیلهای صورتگرفته پیرامون انقلاب سال ۵۷ ایران است، با در نظر گرفتن نقشی که دولت در تاریخ معاصر این کشور بازی کرده، زمینهها و دلایل اجتماعی و سیاسی وقوع انقلاب را مورد بررسی قرار میدهد. رویکرد حسین بشیریه در کتاب «زمینههای اجتماعی انقلاب ایران» یک رویکرد جامعهشناختی و سیاسی است و نویسنده تلاش کرده تا بدون اینکه جهتگیریهای اندیشه و علایق روشنفکرانه، بر تحلیلهای وی سایه بیندازد، مساله انقلاب را به شکل علمی و عینی تبیین کند.به این جهت، حسین بشیریه ابتدا رویکردی تاریخی در پیش میگیرد و با برگشتن به دوره قاجاریه و در نظر گرفتن عوامل از آن برهه به بعد، فروپاشی ساختارهای سنتی حکومت را به تصویر میکشد؛ این دگرگونی در ساختار دولت، با از هم گسیختگی دولت مطلقه آغاز شده و سپس طبقات اجتماعی و نیروهای سیاسی که در آن دوره ظهور یافتند را به تصویر میکشد. در ادامه نقش نیروهای سرکوبگر و پشتیبانی امریکا، نفت و ثبات اقتصادی ناشی از آن، بحرانهای اقتصادی و دیکتاتوری، طبقات مختلف جامعه اعم از بورژوازی، کارگران، دهقانان و حامیپروری، احزاب مختلف سیاسی نظیر لیبرال بورژوا، بنیادگرای ضدلیبرال، اسلامی رادیکال، چپگرا و منازعات سیاسی میان این احزاب و گروهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
تولد یک انقلاب / عمادالدین باقی «تولد یک انقلاب» اثری است سیصدوهشتاد صفحهای به قلم عمادالدین باقی که در آن «زمینهها و عوامل پیدایش انقلاب» را برمیشمرد. این اثر که به همت نشر سرایی به عرصه چاپ رسیده است، جلد دوم کتابی با عنوان «بررسی انقلاب ایران (با درآمدی پیرامون تاریخ معاصر)» از همین نویسنده است. عمادالدین باقی در جلد دوم این مجموعه که «تولد یک انقلاب» نام گرفته، هدف کتاب را استفاده از روشهای مبتنی بر تاریخ، منطق و جامعهشناسی برای تشخیص و ارزیابی عناصر و زمینههای انقلاب قرار داده است.
نخستین بخش کتاب که از سه فصل تشکیل شده، ارکان اصلی و نظری انقلاب را معرفی میکند و به تعریف واژه انقلاب، بیان مطالب کلی پیرامون قانونها و دگرگونیهای اجتماعی که منجر به انقلاب میشوند، میپردازد. وی ایدههای اصلی درباره انقلاب را در بخش دوم اثر روایت میکند و در این قسمت قصد دارد به تطبیق و تحلیل انقلاب اسلامی با استفاده از اصول نظریههایی که پیش از آن ذکر شده، اقدام کند. بخش سوم که بدنه اصلی کتاب است، ویژگیهای برجسته و دلایل و شرایط انقلاب ایران را طی شش فصل تجزیه و تحلیل میکند. در این شش فصل «عمادالدین باقی» آثار مذهب و عناصر آن در انقلاب اسلامی، زمینههای فکری و مربوط به اندیشه در انقلاب، زمینهها و عوامل اجتماعی انقلاب، زمینهها و عوامل سیاسی انقلاب، نقش عناصر بینالمللی در وقوع آن و همچنین تحلیلی سراسری از انقلاب ایران و اتفاقاتی که منجر به آن شد را مورد بررسی قرار میدهد و اینچنین کتاب «تولد یک انقلاب» را به پایان میرساند.
انقلاب ۵۷ مریم زندی / کتابهای سیاسی- اجتماعی صرفا مکتوب و مملو از نوشتههای تئوریک یا مصاحبههای پرماجرا نیستند، گاهی یک کتاب پر از عکس میتواند اطلاعات بسیار بیشتری از کتابهای نوشتهمحور به مخاطب ارایه دهد؛ به خصوص اگر عکسها کمیاب، در زمان خاص و متعلق به عکاسی مطرح باشد. کتاب «انقلاب ۵۷» اثری است از مریم زندی که حدود ۲۰۰ تصویر سیاه و سفید از «انقلاب ۵۷ ایران» را در بردارد. بازه زمانی که عکسهای کتاب به آن تعلق دارند، فاصله آبان سال ۱۳۵۷ تا فروردین سال ۱۳۵۸ را دربرمیگیرد که تا نخستین رفراندوم ملی و پاسخ مثبت مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی ایران را شامل میشود. «مریم زندی» پیرامون سیاه و سفید بودن عکسهای این مجموعه اظهار داشته که بیشتر عکسهای گرفتهشده توسط وی در جریان انقلاب اسلامی سال ۵۷، به صورت سیاه و سفید هستند. وی همچنین عکسهای رنگی نیز از این جنبش مهم ملی برداشته بود اما برای یکسان و یکدست بودن عکسهای مجموعه، اقدام به انتشار کل آنها به شکل سیاه و سفید نمود. هفت سال تاخیر در انتشار این تصاویر توسط عکاس کهنهکار ایرانی به این دلیل بود که وی شخصا این تصاویر را به دلایل زیبایی شناختی و سلیقهای منتشر نمیکرد و اکنون همه آنها را رها از بند سانسور منتشر ساخته است. عکسهای مجموعه «انقلاب ۵۷ ایران» برشی از تاریخ این کشور هستند که اتفاق افتاده و دیده شدهاند و به همین دلیل «مریم زندی» دلیلی به حذف یا سانسور آنها نمیدید. «مریم زندی» یکی از عکاسانی بود که از زمان انقلاب اسلامی در ایران مشغول عکاسی بود، اما بعد از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ به دلیل عوامل مختلف نتوانست نتایج کار خود را منتشر کند و طی هفت سال، هر بار که او سعی میکرد این عکسها را منتشر کند، با مانعی برخورد میکرد. با این حال، وی بارها به رسانهها گفته است که بهرغم اینکه ناشران خارجی برای انتشار این تصاویر تمایل نشان دادند، اما اجازه نمیدهد آنها را در خارج از ایران منتشر کنند زیرا «انقلاب ۵۷ ایران» متعلق به ایران و مردم آن است و کتاب باید در همینجا منتشر شود. این کتاب نهایتا با تیراژ ۲ هزار جلد از سوی نشر نظر در ۲۳۸ صفحه منتشر شد.
سلام و عرض احترام، جناب آقا وفای گرامی ، دوستان اهل کتاب و مطالعه، مایه افتخار است .
کتابهای بس ارزنده ای را معرفی کرده اید که هر یک از نویسندگان آنها ، از قله های روشنفکری در حوزه های مختلف تاریخی، علوم سیاسی و… هستند، کتابهای” ایران بین دو انقلاب “دکتر آبراهامیان و همچنین تاریخ ایران مدرن، کودتای ۲۷ مرداد و … یا ” زمینه های اجتماعی انقلاب ایران ” دکتر حسین بشیریه را سالها پیش مطالعه و بس غنیمت و ارزشمند یافتم . البته دکتر بشیریه کتابهای دیگری نظیر؛ دولت و انقلاب در ایران ، و در حوزه دانش سیاسی، کتابهای آموزش دانش سیاسی۲جلد، تاریخ اندیشه های سیاسی، احیای علوم سیاسی، جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران ، اموزش دانش سیاسی و گذار به دموکراسی و … و ترجمه ای از کتاب ” جریان های بزرگ در تاریخ اندیشه غربی اثر فرانکلین لوفات دومر و لویاتان و بهیموت از آثار توماس هابز و … دارند که به جای خود ارزشمند هستند . البته اگر چه این کتاب آقای باقی را نخوانده ام ولیکن از کتاب تراژدی دموکراسی در ایران (۲جلد) ایشان و نیز در نشریات و یا فضای مجازی از مقالات و یادداشت های ایشان بهره کافی برده ام و نهایتاً کتاب ” انقلاب ۵۷ “خانم مریم زندی را معرفی کرده بودید که مشتمل بر عکس های دوران انقلاب ۵۷ بوده ، عکس هایی خاطره انگیز ، که سال اول انقلاب را در قالب و زبان عکس ، به تصویر کشیده اند.
ضمناً ، دوست گرامی ، اگر خودتان را با نام و فامیل معرفی می کردید، بیشتر خوشحال می شدیم . موفق و شادمان باشید.
با سلام . اگر جسارت نباشد , همان دوری و دوستی باشد انشااله
سلام ، آقا وفای عزیز، بهتر است در بکار بردن ضرب المثل “دوری و دوستی ” جانب احتیاط را رعایت کرد. استفاده از آن بطور مطلق چندان قابل پذیرش نیست . جنابعالی را به ریشه و خاستگاه و تفسیر آن ارجاع می دهم .
جسارتاً، دوستی پشت دیواری چنین حائل،…. چندان میسور نخواهد بود.
ضرب المثل انگلیسی می گوید : Out of sight, Out of mind
سلام. اقای قرنجیک . اطلاع دارند که در زبان فارسی ضرب المثل “دوری و دوستی” به این معنی است که دو نفر که با هم ارتباط دوستی، کاری، فامیلی دارند هر چه بیشتر از هم دور باشند ارتباط بهتری بین آنها بوجود می آید. به عبارت دیگر از گذشته خیلی از مردم بر این باور بودند که رفت و آمد بیش از اندازه بین دو یا چند نفر می تواند باعث دل آزردگی شود. ضمنا بین خودمان هم این ضرب المثل را داریم ( ایدا گلن ، اش اییار – گوندا گلن ، داش اییار ) . موفق باشید