پایگاه خبری اولکامیز – طاهر سارلی : با سلام و احترام، هر ملتی میتواند برای یک رویداد مهم جشن بگیرد، بهار هر سال رویداد مهمی است و پر از زیبایی هاست، میتوان بهار نو و سال نو شمسی را تبریک گفت، اما ترکمن ها چه ایرانی و چه غیر ایرانی بهار نو را عید نمی نامیدند، ممکن است در اثر جابجایی جغرافیایی و تشکیل حکومت در ایران در مقطعی از تاریخ حاکمان ترکمن مصلحت دیدند که مانند مردمان ایران این رویداد را عید نامیده باشند.
البته اگر فرض بگیریم این موضوع درست باشد باز هم دلیلی ندارد قبول کنیم که سال نو عید است، در دنیا اعیاد زیاد است گروهی کریسمس را عید میدانند که حتی در برخی کشورهای اسلامی جشن گرفته میشود اما دلیلی ندارد چون ترکیه و ترکمنستان و آذربایجان این روز را جشن میگیرد و رسما تبریک و شادباش میگویند ما هم این را دلیل بدانیم که ترکمن ها هم میتوانند کریسمس را جشن بگیرند.
نوروز را هم ایرانیان باستان بعنوان عید مای جشن میگرفتند، اما در ایران باستان ترکمن ها در جایی غیر از ایران می زیستند، ما باید بدانیم که در حین احترام به اعیاد ملل مختلف عید مسلمانان فطر است و قربان ، حتی در فقه تشیع نیز بسیاری از مجتهدین نوروز را عید نمیدانند، اما بنا بر مصلحت یا دلایل دیگر نوروز را رسما عید اعلام میکنند.
البته که هر روز خوش و هر رویداد مهم و خوشحال کننده میتواند عید باشد، اما نمیتوان آن را با عید فطر و قربان برابر دانست، مثلا مبعث نبی اکرم(ص) رویداد مهمی است اما عید خوانده نشده بلکه بعنوان شب قدر نامگذاری شده است، حدیث عربی را بخاطر ندارم اما پیامبر ما مسلمانان را از عید گفتن به نی ریز منع کرده است.
اگر اشتباه نکنم در کتاب عبدالوهاب زنجانی رحمه الله به این موضوع پرداخته شده است، بزرگواران ما ترکمن هستیم و مسلمان، پس مهمترین عید ما فطر است و سپس قربان .
بهار ما هم از اواسط اسفند شروع میشود، بدنبال اختلاف هم نیستیم اما با هر توجیهی دنبال مشترکات هم نباشیم ، به اعیاد ملل مختلف هم احترام قائلیم.
پایگاه خبری اولکامیز – طاهر سارلی : با سلام و احترام، هر ملتی میتواند برای یک رویداد مهم جشن بگیرد، بهار هر سال رویداد مهمی است و پر از زیبایی هاست، میتوان بهار نو و سال نو شمسی را تبریک گفت، اما ترکمن ها چه ایرانی و چه غیر ایرانی بهار نو را عید نمی نامیدند، ممکن است در اثر جابجایی جغرافیایی و تشکیل حکومت در ایران در مقطعی از تاریخ حاکمان ترکمن مصلحت دیدند که مانند مردمان ایران این رویداد را عید نامیده باشند.
البته اگر فرض بگیریم این موضوع درست باشد باز هم دلیلی ندارد قبول کنیم که سال نو عید است، در دنیا اعیاد زیاد است گروهی کریسمس را عید میدانند که حتی در برخی کشورهای اسلامی جشن گرفته میشود اما دلیلی ندارد چون ترکیه و ترکمنستان و آذربایجان این روز را جشن میگیرد و رسما تبریک و شادباش میگویند ما هم این را دلیل بدانیم که ترکمن ها هم میتوانند کریسمس را جشن بگیرند.
نوروز را هم ایرانیان باستان بعنوان عید مای جشن میگرفتند، اما در ایران باستان ترکمن ها در جایی غیر از ایران می زیستند، ما باید بدانیم که در حین احترام به اعیاد ملل مختلف عید مسلمانان فطر است و قربان ، حتی در فقه تشیع نیز بسیاری از مجتهدین نوروز را عید نمیدانند، اما بنا بر مصلحت یا دلایل دیگر نوروز را رسما عید اعلام میکنند.
البته که هر روز خوش و هر رویداد مهم و خوشحال کننده میتواند عید باشد، اما نمیتوان آن را با عید فطر و قربان برابر دانست، مثلا مبعث نبی اکرم(ص) رویداد مهمی است اما عید خوانده نشده بلکه بعنوان شب قدر نامگذاری شده است، حدیث عربی را بخاطر ندارم اما پیامبر ما مسلمانان را از عید گفتن به نی ریز منع کرده است.
اگر اشتباه نکنم در کتاب عبدالوهاب زنجانی رحمه الله به این موضوع پرداخته شده است، بزرگواران ما ترکمن هستیم و مسلمان، پس مهمترین عید ما فطر است و سپس قربان .
بهار ما هم از اواسط اسفند شروع میشود، بدنبال اختلاف هم نیستیم اما با هر توجیهی دنبال مشترکات هم نباشیم ، به اعیاد ملل مختلف هم احترام قائلیم.
www.ulkamiz.ir