اجرای پروژه تعریض جاده آق قلا – بندر ترکمن
خطاب به همه آنانی که مسئولیت اجرایی و قانونی دارند
پایگاه خبری اولکامیز- دکتر سعید یلقی فعال اجتماعی ترکمن و یکی از همراهان اولکامیز در یادداشتی وزین یکی از مطالبات چندین ساله مردم آق قلا – بندرترکمن را به رشته تحریر در آورده است که در ذیل می خوانید :
بیش از یک دهه است که پروژه جاده مواصلاتی چهاربانده کردکوی -بندر ترکمن-آق قلا-گنبد با تصویب و اخذ ردیف اعتباری ملی کلنگ زنی شده است .
متعاقب آن قطعاتی از شرق و غرب و همچنین ناحیه میانی این جاده ،در محدوده پل سقر یلقی تا روستای قزلی (شرق آق قلا) تحت عملیات اولیه عمرانی شامل شن ریزی و تسطیح قرار گرفت که تنها قطعه ای که مشمول اجرای پروژه آسفالت ریزی شد حد فاصل کردکوی -بندر است که مسافتی قریب ده کیلومتر است و اما فاصله آق قلا -بندر ترکمن از کمترین تحرکات عملیات عمرانی برخوردار است، که بیشترین تراکم ترددی و اما متاسفانه واجد بالاترین نرخ مخاطرات و تلفات انسانی است .
بزرگی مشکلات وابسته به تردد جاده ای حد فاصل یاد شده ،بسیاری از شهروندان را برآن داشت که از مجاری مختلف بدنبال تحقق این خواست عمومی و بسیار اساسی باشند.
به نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی ،استانداران وقت ، مدیران کل راه و شهرسازی بنحو مقتضی اطلاع رسانی گردید تا بلکه تدبیری اندیشیده و اقدامی معمول شود.
با آغاز به کار نمایندگان مجلس یازدهم( ۱-۷)،در محدوده زمانی محدود به ایام عید قربان در جمع محدودی شامل نمایندگان مجلس و فرمانداران شهرستانهای ذینفع بطور معمول و مرسوم از دو مبداء آق قلا و بندر ترکمن ،شروع عملیات جدید کلنگ زنی شد که در نوع خود آغاز میمون و مبارکی بود.
انتظار عمومی متناسب با سبک و سیاق معمول سنوات اخیر بر این بود که بلافاصله تابلوی نشانگر شرکت مشاور ،پیمانکار و نظارت غرس متن حاشیه جاده شود و تجهیز کارگاهها نیز بزودی انجام پذیرد تا بلکه مردم منطقه به اهتمام جدی متولیان امر واقف شوند و اما بعد از وقفه نسبتا طولانی ،شاهد راه افتادن ناوگانی از ادوات و تجهیزات سنگین راهداری استان بودیم که حداقل در روزگاران اخیر انجام امانی خیلی کم رنگ و غیر مرسوم است و هم اینک نیز همچنان این پروژه با سرعت بسیار بطئی طی مسیر می نماید .
جای تامل و بازنگری است که آیا روال و مش اجرایی اتخاذ شده (روش امانی)استعداد به سرانجام رساندن عملیات سنگین احداث و تکمیل کل مسیر( حدود ۳۵کیلومتر)را دارد؟مقوله نظارت بر رعایت جنبه های فنی و مهندسی این پروژه بعهده کدامین مرجع خواهد بود؟
مجری ابنیه های مسیر پروژه شامل پل آبراهه ها ،بویژه پل روگذر خط آهن محدوده روستای دوگونچی و پل روگذر تقاطع جاده سیمین شهر و قره تپه کدامین سازمان و یا پیمانکار خواهد بود؟ جای سوال است که آیا فاز احداث ابنیه ها مقدم بر سایر فازهایی عملیاتی نیست؟
جایگاه اداره کل راه و شهرسازی استان که متولی پروژه های ساخت و نظارت است در این پروژه کجاست؟
آیا دیگر امیدی به تخصیص منابع از محل ردیف ملی مصوب نیست؟
پر واضح است بزرگی حجم عملیات پروژه خبر از نیاز اعتباری بسیار هنگفت این پروژه میدهد که دشوار است با مساعدت و یا مشارکت سازمانهای دولتی بدون تخصیص منابع ملی به سرانجام برسد ،گرچه در این شرایط هر اقدامی هر چند کم رمق نیز بسیار غنیمت است و جای امتنان دارد و اما هزینه فرصت بسیار بالا و همچنین طولانی شدن عمر این مطالبه مردمی ،روز به روز امنیت روانی و ترددی را سخت مینماید.
بنابرین این مهم ، ورود جدی و مسئولانه استاندار ،مجمع محترم نمایندگان برای تخصیص اعتبار ملی و انتخاب یک شرکت پیمانکار با بنیه لجستیکی و مالی قوی و کارآمد را میطلبد تا این عملیات عمرانی خطیر و حیاتی به سرانجام برسد.
واپسین روزهای سال ۱۳۹۹(۱۲/۲۸)
www.ulkamiz.ir