سیاسی

اولویت های رئیس جمهوری از نگاه حاجی گلدی کر فعال سیاسی ترکمن

پایگاه خبری  اولکامیز – حاجی گلدی کر یکی از چهره های سیاسی اصولگرای استان گلستان که فرمانداری دو شهرستان ترکمن و آق قلا را در کارنامه مدیریتی خود به همراه دارد در پاسخ به سئوال خبرنگار سایت اولکامیز در باره اولویت های رئیس جمهور سیزدهم حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی یادداشت ذیل را ارسال نمود که در پی می آید :

دولت ۱۳در شرایطی پا به عرصه می نهد که کشور در بعد داخلی از توانمندی های عظیمی از جمله وجود رهبری آگاه و توانمند، قشر جوان عالم، دانشمند، بصیر و ملتی با کوله بار تجربه چهاردهه انقلاب و نیروی فراوان مدیر متخصص و متعهد و علاقه مند به خدمت و زیرساختهای فراوان اقتصادی برخوردار است. در مقابل نیز، استکبار جهانی تمام ظرفیت خود را برای مقابله با این نظام به میدان آورده و با به راه انداختن جنگ تمام عیار اقتصادی در کنار تهاجم شدید فرهنگی و تهدیدات نظامی تلاش می کند به گمان خود مسیر انقلاب اسلامی را تغییر دهد.

با توجه به این شرایط، رئیس جمهوری محترم تکلیف سنگینی بر دوش دارد و باید با تدبیر کامل و پیروی از سیاستهای مقام معظم رهبری و استفاده از خرد عالمان متعهد و توان جوانان انقلابی و نیروی عظیم ملت با ایمان ایران و توانمندی های اعتقادی، فکری و اقتصادی موجود راه میانبر به جای تمرکز صرف روی بازگشایی مدارس، تا فرصت باقی است امکانات تحصیل مجازی را ارتقا دهیم و منتظر شروع سال تحصیلی نباشیم.

در این ‌روزهای باقیمانده تا شروع سال تحصیلی نیازمند نگاهی تخصصی و سلامت‌محور هستیم تا بهترین تصمیم اتخاذ شود. آموزش مجازی شاید نتوانسته جای کلاس و مدرسه را به‌طور کامل بگیرد اما تحصیل متوقف نشد و این مهم با تلاش فراوان معلمان کسب شد.معلمانی که در تمام ساعات شبانه‌روز در حال فعالیت و ارتباط با دانش‌آموزان بودند تا از آموزش و یادگیری فرزندان ما اطمینان حاصل کنند تا فرصت هست؛ به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بپردازید که تصمیم‌های لحظه آخر بازدهی جز مشکلات جدید و ظهور پیک‌های جدید کرونا نخواهد داشت.

باید سیاست خارجی کشور را بر پایه تعامل با جهان، همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان و توجه به دو مقوله احترام متقابل و تحقق منافع متقابل برپا کنند برخی از شعارهای اقتصادی که در طی روزهای انتخابات مطرح شدند، اکنون وقت عمل کردن به این شعارهاست. رئیس‌جمهور منتخب باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده در صدد حل مشکلات کنونی کشور برآید. اگر مسائل و مشکلات اقتصادی حل نشوند، راه برای به وجود آمدن بحران‌های سیاسی و اجتماعی باز می‌شود و امنیت جامعه مورد تهدید قرار می‌گیرد.

انتخاب مدیران یکی از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین مسائل در دولت سیزدهم است، چرا که اگر مدیران خوب گماشته نشوند، تا پایان مسیر غلط طی خواهد شد چرا که طبق مثل معروف خشت اول چو نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج. مهمترین ویژگی برای مدیران دولت بعد که باید در رأس همه موارد باشد، پاکدستی است. مدیران دولت سیزدهم باید افرادی پاکدست و به دور از هرگونه شائبه و همچنین بحث رانتخواری و… باشند. علاوه بر پاکدستی، مدیران دولت بعد باید انگیزه خدمت به مردم را داشته باشند. اینکه فردی درستکار باشد اما انگیزه خدمت نداشته باشد کافی نیست. ما مدیرانی خدوم می‌خواهیم که به صورت جهادی به مردم خدمت کنند. مدیران دولت بعد باید با برنامه عمل کنند و برای خدمت به مردم برنامه داشته باشند. کار جهادی خوب است اما کافی نیست و کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی در کنار برنامه‌محور بودن معنا پیدا می‌کند…

از اجرای سند چشم انداز ، بیش از ۱۶ سال می‌گذرد در بازه زمانی ۴ سال باقی‌مانده، بسر می‌بریم.دولت رئیسی در چهارسال اول خود باید اهداف سند چشم‌انداز را در ساحاتی که هنوز تحقق پیدا نکرده عملیاتی کند. بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در عملیاتی کردن سند، نه تنها به رکوردهای لازم رسیده‌اند بلکه فراتر هم رفته‌اند. باید دید همت آقای رئیسی در عملیاتی کردن نهایی سند چشم‌انداز چه گام‌هایی خواهد برداشت.

بی‌تردید اجرای تتمه اهداف سند چشم‌انداز یکی از پایه‌های سند تحول در نظام اجرایی خواهد بود،‌ آقای رئیسی در مسند قاضی‌القضات سمت پیشین خود یک کارنامه موفق از اجرای سند تحول به جای گذاشته‌اند و این توفیق را می‌توانند در مسند ریاست‌جمهوری تکرار کنند. بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله بنا بوده است؛ «ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه  با هویت اسلامی موضوعاتی چون کنترل تورم لجام گسیخته، تأمین کالاهای اساسی، ایجاد آرامش با رفع کمبود در برخی حوزه ها و نظارت بیشتر بر فرایندهای اقتصادی در اولویت توجه و اقدام است، تا در ادامه با همکاری مجلس و دیگر نهادها رونق تولید، صادرات محصولات گوناگون و جلوگیری از برخی سوء استفاده ها و همچنین کاهش فاصله طبقاتی محقق شود.

تسریع در واکسیناسیون عمومی: همه گیری کرونا علاوه بر تلفات انسانی، خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی بر کشور تحمیل کرده است. با تسریع و تعجیل در واکسیناسیون عمومی می توان وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم را به حالت عادی برگرداند و بسیاری از مشاغل از دست رفته را احیا کرد. ضمن آنکه با برطرف شدن بحران کرونا هزینه های دولت کاهش و درآمدهای آن افزایش می یابد.

رونق بخشی به اقتصاد مناطق مرزی: اکثر استان های مرزی نرخ بیکاری بالاتر از نرخ متوسط کشوری دارند و مردم این مناطق با فقر و محرومیت روبه رو هستند. تعدادی از آنها نیز درگیر معضلاتی مانند کولبری و سوخت بری هستند. ایجاد و توسعه مشاغل خرد و خانگی، توسعه بازارچه های مرزی، تشویق سرمایه گذاری در مناطق هم جوار مرزی با هزینه کم و با مانع زدایی از کسب وکارها قابل تحقق است. ضمن آنکه اشتراکات فرهنگی مردم در دو سوی مرزها مانع اثربخشی تحریم ها می شود.

مدیریت کسری بودجه: با توجه به واقعیت های موجود کشور، تامین کسری بودجه صرفا از طریق منابع نفتی قابل وصول و قابل انتقال به داخل کشور و همچنین فروش اوراق بدهی توصیه می شود. با توجه به رقم بسیار بالای مصارف عمومی بودجه۱۴۰۰، هرگونه برداشت مستقیم و غیرمستقیم از منابع بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه (چه برای ردیف ها و چه تبصره های بودجه) می تواند باعث تشدید تورم شود که علاوه بر فشار بیشتر به مردم احتمال صعود ابرتورم را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این باید ترتیبی اندیشید تا برای سال های آینده برداشت از منابع بانک مرکزی به عنوان تنخواه خزانه نیز متوقف شود. در صورتی که دولت بتواند ظرف امسال و سال آینده کسری بودجه را مدیریت و کنترل کند، در مهار تورم نیز موفق خواهد شد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا