یادداشت

پاراخات شیخیموف

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: باخشی پاراخات شیخیموف خواننده صاحب نام موسیقی سنتی ترکمن درگذشت. به همین مناسبت در باره آن مرحوم با دو تن از اهالی موسیقی ترکمنی گفتگو کردیم .

امان دردی نساری ( امانلی ) صاحب نظر موسیقی سنتی ترکمنی در باره پاراخات شیخیموف گفت: 

این خواننده موسیقی ترکمن درسال ۱۹۷۲ میلادی در روستای قره داماق نزدیک شهر عشق آباد چشم به جهان گشود و در ۵۲ سالگی درگذشت.

پدرش آناقربان شیخیم نوازنده ای ماهر بود و در کنار خلیفه باخشی اورازگلدی الیاس نوازندگی می کرد.  به هبمین خاطر صدای پاراخات به اورازگلدی شبیه بود.

پاراخات در گروه موسیقی نفت داغ  فعالیت می کرد و شاگردان زیادی تربیت کرد. وی در جوانی مورد تجلیل قرار گرفت و به به ۶۰ کشور دنیا سفر  کرد.

در مسابقه موسیقی سنتی که در کشور تارجیکستان یا ازبکستان برگزار شد به مقام اول دست یافت از جایزه آن برای خود یک ماشین گرفت.

در بین مردم عنوان مهم « خلق آرتیستی » را دریافت کرد  ابن عنوان به هر هنرمندی اهدا نمی شود.

 تعدای از ترانه های جدید را  آفرید و برایشان ساز نواخت مثلا شعر ساری قیز از مردگلدی بردی اف یکی از کارهای ماندگار وی است.

پاراخات هم دوتار می نواخت و هم کمانچه . در ایران نیز خویشاوندانی دارد. در روستای باینال کلاله   یازمراد حاجی شیخ ، آق مراد محمدی نژاد(شیخ) باخشی قادیر شیخ از خویشاوندان نزدیک ایشان می باشند. در روستای شیخ لر مراوه تپه دایی هایش زندگی می کنند. پاراخات یکی از خوانندگان خوب موسیقی سنتی ترکمنستان است.

امینی نژاد معروف به ملا کبابی از آق قلا گفت: پاراخات شیخیموف به سبک  آخال – تکه آواز می خواند. صدای دلنشینی داشت. از سنین جوانی شهرت یافت. ترانه های اورارگلدی الیاس و سخی جباراف را به زیبایی اجرا می کرد. به ایران زیاد می آمد. بیشتر میهمان باخشی رحیم آتا و تاشان آتا بود. 

پاراخات شیخیموف ترانه هایی چون آق یوزلی مارالیم ، حاجی قولاق ، ساریا و ..  به یادگار مانده است. پاراخات در عالم هنر همه فن حریف بود هم دوتار می نواخت هم کمانچه . خوانندگی هم می کرد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

گفتنی است مطالب فوق ترجمه فارسی، گفتگوی کوتاه با امانلی و ملا کبابی می باشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا