فرهنگی

سخن استاد نوربردی جرجانی به حقیقت پیوست

پایگاه خبری اولکامیز – محمد خوجه؛ عضو شورای نویسندگان اولکامیز نوشت: دبیر انشاء مرحوم نور بردی جرجانی وارد کلاس شد. دانش آموزان کلاس نهم  درس انشاء داشتند. دبیر انشاء آقای جرجانی ، دانش آموزان را به پای تخته دعوت میکرد تا انشاء خود را بخوانند تا اینکه دبیر انشاء اسم قاقابای ارزانی را میخواند تا به پای تخته بیاید انشاء اش را بخواند.

قاقابای ارزانی به جایگاه میاید و خواندن انشاء خود را شروع می‌کند و از بس که آقای ارزانی انشاء را خوب نوشته بود بعد از پایان انشاء اش مورد تشویق دبیر خود مرحوم نوبردی جرجانی قرار میگیرد.

دبیر انشاء رو به شاگردش میکند و میگوید:” پسرم آقای ارزانی در اینده شما نویسنده‌ خواهید شد “

بله، معلم آقای جرجانی؛  استعداد شاگردش را در ان زمان کشف کرده بود. سخن استاد مرحوم نوربردی جرجانی به حقیقت پیوست شاگردش قاقابای ارزانی امروز مترجم و نویسنده و معلم شد و بازنشسته فرهنگی است.

استاد بزرگوار حاج قاقابای ارزانی از همان سال‌های ابتدایی در کودکی و نوجوانی پای صحبت قصه‌های پدر؛ مادر و پدر بزرگ ؛مادر بزرگ  و بزرگان می نشست و به دقت به قصه ها انها گوش میکرد در نوجوانی و جوانی به مطالعه کتابها تاریخی ادبی ترکمنها می پرداخت از دهه ۸۰  با نشریه صحرا اشنا شد و کار نوشتن و ارائه مطالب را با هفته نامه صحرا شروع  کرد و سپس مطالب خود در نشریات سایران و گل صحرا و ترکمن دیار و سایت اولکامیز. چاب و منتشر کرد.

 او شخصیت و صفات بارز شگرفی دارد. شخصیت ساده وصمیمی و قناعت. نوع دوستی ومتواضع بودن اوست این متواضع بودن و صمیمی او را از دیگران متمایز میکند.

او با همه حتی شاگردان خود روابط دوستانه واقعی و نزدیکی دارد و سعی میکند تعالی اخلاقی را ترویج و حمایت  کرده و میکند او با بال علم و اخلاق آراسته شده است.  همیشه در قلبش عشق ورزی و مهرورزی جای داشته و دارد. روی گشاده و برخورد با متانت با مردم  و مراجعه کنندگان به او  باعث میشود که پس از اولین برخورد مجذوب فضایل اخلاقی او میشوند. 

برای او مهمترین بحث کار فرهنگی است و از جهت دانش و اندیشه نوع نگاه لطیف به فرهنگ دارد او با همکاری این حقیر کتابی به نام قتل عام ترکمنها در پاییز غم‌ انگیز و دردناک ۱۹۳۱میلادی ترجمه کرد و در کار نامه خود دارد. 

او خوب آموخت ؛ سخت کوشید و صادقانه خدمت کرد و او در کارها و مدیریت  خود آن را به عنوان سکویی برای رسیدن به مقاصد و منافع شخصی استفاده نکرد و در تمام دوران مدیریتی خود در مدرسه و در سنگر شورا اسلامی با خلوص نیت و قلب پاک و پاکدست وارد شد ؛ صادقانه و پاکدست کار کرد و پاکدست خارج شد. او در هر کاری رضایت خدا را در آن می جوید و رضایت خداوند متعال را در سرلوحه خود قرار میدهد و بهترین پاداش را لبخند رضایتمندانه مردم و دعای خیر انها میداند او مصداق شعر مختومقلی فراغی است:

« یاغشیلیغدا ایله اوزون  تانیدان/  آلقیش آلیپ درجه سی  زور بولار »

قاقا بای ارزانی تأثیر گذار در حوزه‌ اخلاق است به خاطر همین اخلاقمدار و رفتار اخلاقی او زبانزد است  و روحیه حل و فصل مشکلات مردم است و مردمداری و مردمی بودن از ویژگی ها او محسوب می‌شود.

استاد حاج قاقابای ارزانی کم صحبت می‌کند به طوری که همواره لبخند بر لب دارد و خوش مرام و خوش بیان و بیشتر ابتکار عمل دارد و وفادار به رفاقت و دوستی ست  اهتمام جدی به مطالعه و نوشتن دارد و عاشق کار نوشتن و مطالعه  است.

او معلمی کرده و معلمی یکی از سلوک ویژه اوست . خلاصه کلام او  متواضع و بزرگ مرد اخلاق است.

* تیتر از اولکامیز است

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا