یادداشت

آموزش و پرورش

پایگاه خبر اولکامیز – حاج آنه محمد مارامایی: در هرجامعه ایی نهاد آموزش و پرورش یکی از اساسی ترین و اصلی ترین نهادها می باشد. اگر این نهاد به درستی و اصولی در مسیر واقعی خود قرار بگیرد و وظایف خودش را انجام دهد سایر نهاد ها و سازمان ها هم می تواند در مسیر صحیح و اصولی قرار بگیرند.

اگر افرادی که شش دهه از عمرشان را گذرانده باشند قشنگ متوجه حقیقت دردناک در جامعه ما خواهند شد که چه بوده ایم و چه گشته ایم؟

دردی که امروزه روزبروز بدتر و بدتر می شود. این نوع افراد الآن می دانند وضعیت نامناسبی که امروزه شاهد آن هستیم در دوره پهلوی وجود نداشت.

زمانی که من و هم سن وسال های من درپنجاه الی شصت سال پیش درمدارس تحصیل می کردند متوجه هستند که چه دوران خوبی داشته اند.همه چیز درآن زمان با وجودامکانات کم طبق قاعده و قانون بود. در دوران ابتدایی با اینکه تعدادمعلمان کم بود ومعلمان چند پایه تدریس میکردند.اما آموزش بخصوص پرورش وضعیتش بهتر از زمان حال بود.دانش آموز به معنای واقعی دانش آموز بود یعنی فکر و ذکرش کسب علم ودانش بود.هرآنچه معلمان به آنها می گفتند را بخوبی و با دقت تمام انجام می دادند.

ازنظر رفتار درجامعه همه دانش آموزان درجامعه ودرمحیط مدرسه کاملا حساب شده رفتار می کردند.چون می دانستند که اگر معلمان متوجه بدرفتاری های آنها شوند چه خواهند کرد.

دردوران راهنمایی حتی وضعیت بهتر ازدوران ابتدایی بود .چون دبیران درحدنیاز مدارس بودند ودروس براساس تخصص تدریس می شد که این عامل باعث بهبود وضعیت دروس ازنظر یادگیری می شد. دردوره دبیرستان که واقعا وضعیت تحصیل عالی بود.

خلاصه در کل در دوره پهلوی دانش آموزان چه ازنظر درس.یعنی آموزش وچه ازنظر ادب یعنی پرورش عالی بودند که الان نود درصد آن دانش آموزان شاغل درادارات وغیره هستند و بودند.

اما امان ازآموزش وپرورش این روزهای کشورمان به یک جمله اگربگویم ازهردو نظر نامناسب.
آموزش از پرورش بدتر.پرورش ازآموزش بسبار بدتر.اما سؤال اساسی این است چه شده ما را؟ چرا بجای پیشرفت درامورات بسیار با سرعت بالا درحال پس رفت است؟

شاید ویا قطعایکی ازدلایل اصلی آن عدم توجه حاکمان ومسئولان به این نهاد مقدس است.یعنی دربرنامه هایشان نه آینده نگری است. نه برنامه ریزی با بهره بردن ازتفکرات ودانش کارشناسان وغیره.

حاکمان ومسئولان کشورمان خود مانده اند که چه کنند؟ وقتی به نمرات دانش آموزان نگاه می کنیم حدودا ۸۰ الی ۹۰ درصد نمرات دوروبر نمره ۱۰ است .یعنی درهرکلاس ۲ الی ۳ نفر زرنگ هستند که معدل کل آنها بالای ۱۵ الی ۱۶ است .آنها هم استعدادهای خاص ذاتی ویا ارثی هستند.قانون مدارس هم این است که نباید دانش آموزی مردود شود فوقش گویند تجدید شوند وبا امتحان شهریور تحت هرشرایطی باید قبول شوند.

مصداق این کلام این است روزی یک پیرمردی نزد من آمد .وازمن تقاضا کرد که یک درخواستی به اداره کشاورزی بنویسم .من تعجب کردم وبهش گفتم عموجان شما که درخانه ات دوتا فرزند داری که مدرک کارشناسی ارشد دارند.چرا آنها برایت ننوشتند .او خندید وگفت حاج آقا آنها می گویند ما تابحال ننوشته ایم والان هم میترسیم که خوب نتوانیم بنویسیم .من گفتم نوشتن یک درخواست که ترس ندارد.ناچارا مانند خیلی ها که برایش نوشته ام برای او هم نوشتم.
خوب اینها نمونه هایی از وضعیت اسفناک آموزش و پرورش ماست

ازنظر پرورش که چه عرض کنم که همگان شاهد هستند که فرزندان کشورماچه وضعیتی دارند.دانش آموز فوقش ۱۲ الی۱۴ ساله ادای افراد لات ها را درمی آورند. لباس هایشان آنچنان بد ترکیب. قیافه هایشان بدجور ، زنجیرهای آویزان بر گردن.خالکوبی های آنچنانی .حرف وکلمات بسیار بی ادبانه و… که آدم حالش بهم می خورد. خوب اینها نشانه چیست؟

آری نشانه عدم توجه حاکمان ومسئولان به نظام آموزش وپرورش کشورماست.

اماچه باید کرد؟

دررابطه با این موضوع که چه باید کرد باید بگویم که حاکمان ومسئولان کشورمان دررابطه با قوانین من درآوردی چنددهه اخیر بازنگری نمایند مثلا نمرات مفت والکی به کسی ندهند .بگذارید شایستگان قبول شوند.

علاوه برآن به وضعیت اقتصادی معلمان توجه کافی نمایند نه اینکه معلمان دردوران بیکاری جلوی مدارس با پیک های موتوری حاضر شوند ساندویچ وغیره دیگران را بفروشند. باید درکتاب های درسی دقت بیشتری شود تامفاهیم آموزنده وعلمی درآن گنجانده شود.باید امتحانات واقعی ازدانش آموزان گرفته شود مثلا همانند امتحانات نهایی که خوب دانش آموزان ازنظر علمی کیفیت شان مشخص شود.

خلاصه کلام اینکه وضعیت آموزش وپرورش اصلا شایسته کشور اسلامی ما نیست.باید که حاکمان ومسئولان فکرهای اساسی به این نهاد بنمایند و اگرمانند چند دهه گذشته روال کار ادامه یابد .کشورمان وضعیت نامطلوبی درمنطقه وجهان خواهد داشت.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا