اخبار

مدیر و کارشناسان کانسار خزر به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند

پایگاه خبری اولکامیز – گزارش چهار ساعته ما خبرنگاران لطیف ایزدی، امان محمد خوجملی، علی کیان و وهاب سارلی از گنبد به اتفاق آقایان وحید دلیجه ، ابراهیم دوگونچی و عبدارحمان اونق و ناتچی اونق و غفار خواجه در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ که بنا به دعوت کانسار خزر صورت پذیرفت جهت اطلاع علاقمندان به این صنعت تقدیم می گردد با این نکته که گزارش تمام مطالب مطرح شده، شاید از حوصله خوانندگان خارج باشد. ما در این نوشتار به سئوالاتی که دوستان مطرح کردند و کارشناسان و صاحب کارخانه جواب دادند را خلاصه وار منعکس می کنیم.

سئوال یکم – این کارخانه در چه سالی ساخنه شد؟

 سال ۱۳۸۷ شمسی

سئوال دوم-  چند چاه حفاری دارید و عمق چاهها چند متر است؟

 در حال حاضر ۱۵  چاه حفاری فعال است و عمق چاه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر است

سئوال سوم – میزان تولید یُد این کارخانه چقدر است چقدر است و در چه مواردی استفاده می شود؟

 ظرفیت اسمی اش ۴۰۰ تن در سال می باشد ولی تولید واقعی ما ۲۷۸ تن در سال می باشد. بیشتر در مواد غذایی و دارویی استفاده می شود.

سئوال چهارم – فاصله چاهها چقدر است؟ پسابها را هم چکار می کنید؟ میزان شوری پسابها نسبت به آب دریا چقدر می باشد؟

فاصله هر چاه با یکدیگر حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر است. پساب این چند چاه  که اینجا مستقر است به تالاب اینچه می ریزد. شوری این پساب حدود پنج برابر شوری آب دریا است و پساب چه های دیگر به فاصله حدود ۹ تا کیلومتر آن طرفتر، اشاره به شمال توسط ۱۲ چاه که الان ۱۰ تایشان فعال است به عمق ۷۵۰ متر زیر زمین تزریق می شود. ولی در در همین پساب های تزریقی هم مواد معدنی وجود دارد حتی می شود حتی می شود با دستگاهها و تکنولوژی جدید آنها را استخراج واستحصال و مورد بهره برداری قرار داد  ولی ما فعلا به دستور محیط زیست و سایر ارگانهای ذیربط به عمق زمین تزریق می کنیم.

سئوال پنجم – دستور صدور پساب یا  شورابه  به تالاب اینچه را چه کسی صادر کرد؟

پاسخ کارشناس: صدور مجوزها فرایندی پیچیده و طولانی مدت است در نهایت محیط زیست با تمام سخت گیری های خود مجوز را صادر کرد. استاندارد محیط زیست ایران خیلی سخت گیرانه است. مثلاً استاندارد محیط زیست ژاپن ۵۰ میلی گرم آلایندگی در یک لیتر آب است ولی  استاندارد ایران ۵ میلی گرم آلایندگی در یک لیتراست.

سئوال ششم – گفته می شود در سال ۱۳۸۸ یا ۱۳۸۹ دیواره ی غربی تالاب اینچه ترکیده و بعد بلافاصله ترمیم شد ولی با این وجود حدود۶۰۰ هکتار زمین را آلوده کرده و هیچ علفی در آن نمی روید. آیا این شنیده های ما درست است؟

 پاسخ کارشناس: نه درست نیست. اولاً دیواره ی غربی نبود دیواره شرقی بود. بعد ما علف های مورد نظر آنها را کاشتیم و ۹۰ درصد بوته ها گرفت و سبز شد. در همین نزدیکی کارخانه هم ما یک و نیم هکتار باغ انار داریم هم سرسبز است و هم شیرین است. خودتان می توانید بخورید مورد امتحان کنید. تعدادی پرنده مرغ و بوقلمون هم در کنار کارخانه است می توانید بگیرید و عکس و فیلم بگیرید. پرنده ها هم همه در حال پرواز بالای دریاچه هستند.

سئوال هفتم- آیا قصد دارید در آینده پسابهای واریزی به تالاب اینچه را قطع و به عمق زمین تزریق کنید؟ در این صورت تالاب اینچه بعد از مدتی خشک می شود  چه برنامه ای دارید؟

پاسخ کارشناس: در این خصوص تصمیماتی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان با حضور کلیه مدیران ذیربط اتخاذ گردید که در راستای آن مقرر گردید مطالعاتی از طریق دانشگاه ها علوم و منابع طبیعی گرگان در خصوص تالاب و همچنین دانشگاه گلستان در خصوص ایجاد حوضچه های تبخیر طبیعی صورت پذیرد که خوشبختانه با قراردادهایی که تنظیم شد گزارش مطالعات ارائه گردید و در حال حاضر برای اظهار نظر نهایی به سازمان محیط زیست کشور و اداره کل محیظ زیست استان ارسال شده است علیرغم اگر محیط زیست به ما دستور دهد پساب این چاهها را هم به عمق زمین تزریق می کنیم. تالاب اینچه هم خشک شود، محیط زیست هر گیاهی را انتخاب کند ما می کاریم.

سئوال هشتم – آیا به دولت مالیات هم می دهید؟

پاسخ کارشناس: علاوه بر مالیات سالانه که به صورت سیستمی انجام می پذیرد سالیانه به دولت صد میلیارد تومان حقوق دولتی می دهیم که ۱۲ درصد  آن هم به منابع طبیعی تعلق می گیرد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام به نگارنده این مطالب نکاتی در خصوص ابعاد زیست محیطی که هنوز غافل شده می پردازم:
    ۱-به قول ضرب المثلی که میگه گربه برای رضای خدا موش نمیگیره ،یادآور این قضیه که وقتی سهم دولت از درآمد سالانه مازاد بر مالیات تکلیفی ،۱۰۰ میلیارد تومان می باشد تصور کنید درآمد خالص این مجموعه سالانه چقدره ؟
    ۲-باز به قول معروف دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را ،اکو سیستم زیستی منطقه بهم ریخته ، یه تحقیق واقعی از آلاینده های کارخانه فوق انجام بدین تا میزان فاجعه را بهتر درک کنیم.
    ۳- میزان آلاینده موجود در پساب مایعات خروجی که شامل باریم ،… و مقداری رادیواکتیو می باشد می دانید چه مخاطرات زیستی برای انسان و حیوانات منطقه و حتی گلستان دارد بیماریهای تنفسی ،صعب العلاج ، زنان باردار و …
    ۴- تازه از امسال پساب سمی آن توسط دستگاه به داخل زمین تزریق میشه حالا تصور کنید با افزایش تعداد حلقه چاه ها و نیز پساب های گذشته مستقر در تالاب ، چه زمانی عملیات پاکسازی به پایان می رسد.
    ۵-در کلام آخر مضرات این کارخانه چندین برابر فواید آن است، دوستان به فکر محیط زیست انسان ها و حیوانات و زمین های کشاورزی که چرخه اقتصاد منطقه واستان گلستان بر همین استوار است.آیا منافع فردی مقدم بر منافع عمومی است و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا