اخبار

۱۰ خواننده موسیقی ترکمن در چن سولی

اولکامیز ـ عبدالرضا نظری، خبرنگار:   ۱۰ خواننده موسیقی ترکمنی در روستای چن سولی لحظات شادی را برای دوستداران موسیقی فراهم کردند. عبدالحالق اونق به مناسبت آغاز جشن عروسی فرزند خود با دعوت از  ۱۰  خواننده موسیقی ترکمنی و تعدادی هنرمند با عنوان پیش برنامه جشن عروسی فرزند خود، یک کار فرهنگی هنری شایسته به نمایش گذاشت.

این مراسم. پنچ شنبه شب  ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۳ با حضور تعداد زیادی از ساکنین این روستا و  روستاهای همجوار و علاقمندان و طرفداران موسیقی اصیل ترکمنی و با  شرکت بیش از ۱۰  نفر  از   باخشی  های منطقه و همجوار با این روستا  برگزار گردید.

دراین مراسم هنرمندان باخشی به  ترتیب و نوبت با نظم خاص در جایگاه  مستقر و  هرکدام دو الی سه ترانه  اصیل. ترکمنی را با دوتار و کمانچه برای حاضرین اجرا نمودند.

اماندوردی مقدر شاعر از انبارالوم و عراز محمد خرمالی تهیه کننده و مجری رادیو ترکمن  مجری این مراسم بودند .

  دعوت و حضور از شاعر استاد عیدی اونق و  خبرنگار نظری جهت پوشش خبری این برنامه  فرهنگی   مورد توجه و استقبال حاضرین قرار گرفت.

در این مراسم فرهنگی مجریان علاوه بر مجری گری  در حد فاصل  میانی  اجراهای هنرمندان  باخشی  با خوندن اشعاری  زیبا  به زبان ترکمنی  با  نظم  خاص  این   برنامه فرهنگی  را  بخوبی   اجرا و پیش بردند.

این  مراسم که از سر شب بعد از صرف شام  و  نماز یاسی/نماز  عشا /  آغاز گردید  اجرای برنامه ها  تا پاسی از  نیمه شب  سحر گاهان  ادامه یافت اجرای تمام هنرمندان مورد استقبال  حاضرین دراین مراسم قرار گرفت.

عبدالحالق اونق میزبان خوش ذوق  طی گفتگو با خبرنگار اولکامیز هدف از برگزاری این  مراسم  درجشن عروسی را حفظ فرهنگ و پاسداشت و بها دادن به هنرمندان و  موسیقی اصیل ترکمنی  عنوان نمودند .

یلقی افزود: دوتار و اسب ترکمن. دو نماد ترکمن ها است و یکی از  بخش هایی از  فرهنگ  غنی قوم  ترکمن  می‌باشند .

میزبان این مراسم فرهنگی  خاطر نشان کرد: با برگزاری اینگونه مراسم در مناسبت های جشن عروسی  در جهت حفظ ،پایداری فرهنگ و آداب رسوم  در بین  ترکمن ها تاثیر گذار است.

وی تاکید  کرد  تمام  آداب  و رسوم ها  در ترکمن صحرایمان  برگرفته از اعتقادات و باورهای  ما ترکمن صحرا  می‌باشد  که همه آنها میراثی از   گذشتگان ما  است که سینه به سینه  به  ما ارث رسیده.است

در این همایش که بیش از ۱۰بخشی مردمی از منطقه آق قلا حضور داشتند به ترتیب.. باخشی   کریم گری / باخشی  رضا قدیر زاده  /باخشی  الله نظر  قرینجیک / باخشی  جمشید یار علی / باخشی  احسان خوجه /   باخشی امین هیوه  چی /و باخشی حکیم نظرلی محجوبی/  باخشی عظیم  قانقرمه/ و باخشی  دوردی قریشی/  و چند نفر از عزیزان هنرمند دیگر از نقاط مختلف ترکمن  صحرا در این مراسم حضور یافتند و با دوتار و کمانچه نوازی  و خواندن آواز اصیل  ترکمنی این هنرمندان هنر نمایی و یک شب به یاد ماندنی  و  خاطره انگیز در روستای چن سولی رقم زدند .

لازم به ذکر است روستای چن سولی از توابع شهرستان آق قلا است زادگاه مرحوم شاه محمد یلقی  نویسنده فقید ترکمن  صحرا  این روستا می‌باشد. مرحوم یلقی سال گذشته  بر اثر  عارضه قلبی در گذشت.

در پایان و حاشیه این مراسم با  باخشی جوان احسان خوحه  و  استاد  عیدی  اونق گفتگویی انجام دادیم که در فرصت مناسب آن را  منتشر خواهیم کرد.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا