گفتگو

گفتگوی اولکامیز با امان محمد خوجملی در باره انتخابات هشتم تیر

دکتر پزشکیان با دیگران متفاوت است

پایگاه خبری اولکامیز – انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هشتم تیر برگزار می شود. اصلاح طلبان و اعتدال گرایان از دکتر پزشکیان حمایت می کنند . در جریان اصولگرایایی نیز قالیباف و جلیلی مطرح هستند. برخی کاندیدها نیز پوششی هستند. در این باره با امان محمد خوجملی فعال سیاسی ترکمن و رئیس حزب اتحاد ملت شاخه گنبد گفتگویی انجام دادیم که در پی می آید:

 آیا جمعه در انتخابات شرکت می کنید؟

بله در انتخابات شرکت می کنم

دلایل حضور در پای صندوق های رای را بیان کنید ؟

من قبلاً دلایل حضور خودم را طی یک یادداشت بیان کرده بودم. اول من قصد نداشتم در انتخابات شرکت کنم چون تغییر اساسی بوسیله پزشکیان صورت نخواهد گرفت. من چون یک فرد حزبی و تشکیلاتی هستم باید از تصمیمات حزب پیروی بکنم یا استعفا بدهم. من شرکت در انتخابات را بر استعفا ترجیح دادم و در انتخابات شرکت می کنم. این یک وظیفه حزبی است. دلیل شرکت در انتخابات این است که پزشکیان یک فرد صادق و راستگو  و پاکدست است. این سرمایه کوچکی نیست و در ایران در میان سیاستمداران خیلی کم یاب است. این را باید قدر دانست.

برخی می گویند شرکت کردن و نکردن ما فرقی ندارد همه سر و ته یک کرباس هستند. دیدگاه شما در این باره چیست؟

به نظر من همه سر و ته یک کرباس نیستند. من در سه انتخابات گذشته (۹۸ و۱۴۰۰ و ۱۴۰۲) شرکت نکردم. چون موثر و تاثیر گذار نمی دانستم.  در مورد تایید صلاحیت پزشکیان دو تحلیل وجود دارد. بعضی ها معتقدند نظام پزشکیان را برای کسب مشروعیت خدشه دار شده خود بعد از جنبش مهسا آورده است. بعد از کسب مشروعیت لازم همان راه قبلی را ادامه خواهد داد و پزشکیان هم در همان چهارچوب عمل خواهد کرد و چیزی تغییر نخواهد کرد. اما تحلیل دوم این است نظام در بن بست قرار گرفته و راه گذشته را نمی تواند ادامه دهد. چون این راه بعد از ۵ سال نتیجه نداده است. نه تورم نصف شده است. نه رشد اقتصادی ۸ درصد محقق شده است. نه سالانه یک میلیون مسکن ساخته شده است. فقط یک سوم این وعده محقق شده است. نه سالانه یک میلیون شغل  ایجاد شده است. خلاصه این شکستهای پی در پی سبب شده است نظام ریل عوض کند. تایید پزشکیان را در همین راستا ارزیابی می کنند. اگر پزشکیان پیروز شود نتیجه این تحلیل بعد از چند ماه مشخص خواهد شد که کدام ارزیابی درست بوده است.

برخی می گویند قدرت جای دیگه است و رئیس جمهور اختیاری ندارد و یا اختیاراتش محدود است در این باره چه نظری دارید؟

درست است قدرت در جای دیگر است اما رئیس جمهور هم چندان دست بسته نیست. اگر رئیس جمهور با ۲۰ یا ۲۵ میلیون رای انتخاب شود نظام ملاحظه ی او را خواهد کرد. چون رئیس جمهور اهرم استعفا را در اختیار دارد اگر به خاطر  کارشکنی و عدم تحقق برنامه هایش استعفا دهد نظام را با گرفتاری های بزرگی روبرو خواهد کرد. چون نظام بعد از شش ماه یا یک سال نمی تواند یک انتخابات جدید برگزار کند. اگر هم برگزار کند میزان مشارکت خیلی افت خواهد کرد و مشروعیت حکومت  را بطور کلی زایل خواهد کرد. نظام  به این راحتی به این حرکت تن نخواهد داد. مخصوصاً طرف مقابلش هم شخصیت صادق و راستگو و پاکدستی مانند پزشکیان باشد برای نظام خیلی گران تمام خواهد شد. من فکر می کنم در صورت کارشکنی و بحران آفرینی پزشکیان از این اهرم استفاده خواهد کرد. چون گفته است اگر نگذارند کنار می کشم.

با کسانی که شرکت نمی کنند و یا مردد هستند چه سخنی دارید؟ 

البته افراد حق دارند مردد و دو دل باشند. چون قبلاً دو بار به آقای خاتمی و یک بار به موسوی و دو بار به روحانی را دادند و نتیجه نگرفتند. احتمال دارد این بار نتیجه دهد. چون نظام فکر می کرد با یکدست سازی و خالص سازی می تواند مشکل خود را حل کند . خب در ۵ سال گذشته نتیجه نداده است. این مقدار هم توانستند مملکت را اداره کنند به خاطر روی کار آمدن جو بایدن است. او پیچ تحریمها را شل کرد تا قیمت نفت زیاد گران نشود. اگر ترامپ روی کار بیاید ممکن است  فروش نفت از ۱۵۰۰۰۰۰ بشکه به ۳۰۰۰۰۰ بشکه برگردد و کار را برای نظام بسیار دشوار خواهد کرد. به هر حال حکومت هم فعال مایشاء نیست تا هر مشکلی پیش آمد آنرا با قدرت و ثروت حل کند. حکومت برای ادامه کار به حداقلی از مشروعیت نیاز دارد اگر نباشد مشکل آفرین خواهد بود.

کاندیدای اصلح شما از بین این ۶ نفر کیست؟

کاندیدای اصلح به نظر من پزشکیان است.

چرا ایشان را شایسته می دانید؟

چون دکتر پزشکیان  ۵ دوره نماینده مجلس بوده و یک دوره چهار ساله وزیر بوده  و به اندازه کافی تجربه دارد و ساختار و پیچیدگی و الزامات قدرت را می شناسد و الکی وعده پوچ نمی دهد.در مرحله دوم پور محمدی. پور محمدی با اینکه از اصول گرای سنتی است تجربه به او ثابت کرده واقع بین باشد و بی گدار به آب نزند.

به نظر شما این انتخابات با انتخابات دوره گذشته چه تفاوتی دارد؟

تفاوتش با انتخابات گذشته این است. نظام در بن بست مشکلات گرفتار شده است. به خاطر عدم اصلاحات در دوره های گذشته مشکلات انباشته شده است. مشکل آب و برق و مشکل محیط زیست و مشکل بیکاری و آمار بالای طلاق و بالا رفتن سن ازدواج و کاهش زاد و ولد به خاطر معیشت و شورش و طغیان و عدم تبعیت نسل جدید ( شکاف نسلها) و فرسایش خاک و از بین رفتن خاکهای مرغوب و کاهش حجم جنگلها و فرار مغزها و سرمایه ها مهمترین آنها است به نظر می رسد این مشکلات نظام را به تکاپو انداخته تا فکر جدیدی بکند.

 چرا مردم به پزشکیان امید دارند؟

امید مردم به پزشکیان به خاطر این است او از دیگران متفاوت است. او یک دولت مرد پاکدست و سالم و صادق و راستگو شناخته می شود. من خودم بیشتر به صداقت و راستگویی او اعتقاد دارم. او به وعده های خود عمل خواهد کرد. اگر نگذارند کناره گیری خواهد کرد. فکر می کنم او از این اهرم قوی استفاده خواهد کرد تا حکومت را به حد اقلها راضی کند. حکومت الان در ضعیف ترین موقعیت خود قرار دارد مجبور است به حرفهای او گوش کند. اگر گوش نکند با بحرانهای بیشتری روبرو خواهد شد و با وفا داران خویش هم از پس مشکلات بر نخواهد آمد.

 شرط پیروزی پزشکیان چیست؟

شرط پیروزی پزشکیان این است با سخنان متفاوت و جدید دلگرم کننده افراد خاکستری و مردد را به پای صندوق های رای بکشاند. رقیب او مردم ناراضی هستند که از حکومت سرخورده شدند. او به ناراضیان بگوید به سراب انقلاب و سرنگونی دل نبندند معلوم نیست از درون آن سوراخ چی در بیاید. در صورت حل نشدن مشکلات انباشته؛ بی ثباتی  و هرج و مرج بزرگترین خطر است. به جوانان بگوید احتمال طالبان نیزه شدن ایران کم نیست. تغییرات را از جاهای کوچکتر به حکومت قبولاند تا راه برای تغییرات بزرگتر باز شود. به حکومت هم هشدار داد نسل جدید با شما نیست از آن بترس.

دیدگاه شما به مناظرات کاندیداها چیست؟

تلویزیون من ایران را نمی گیرد. فقط قسمتهای کوتاه آن را از تلگرام می بینم. وقتی قیافه زاکانی را می بینم به یاد احمدی نژاد می افتم چقدر در دروغگویی وقاحت و بی شرمی مهارت داشت. در وقاحت و بی شرمی و بی حیایی زاکانی بی نظیر است. حجاب اجباری و گشت ارشاد دست پخت اینهاست ولی راحت انکار می کند. جل الخالق!!

تاکنون کدام کاندیدا توانسته خوب ظاهر شود؟

در مورد اینکه کدام کاندید بهتر ظاهر شده است باید بگویم  نمی توانم نظر بدهم چون همه صحنه مناظره ها ندیده ام

 شما یک فرد سیاسی هستید مهمترین مطالبات و خواست های  قوم ترکمن از رئیس جمهور آینده چیست ؟

من اعتقادم این است خواست ترکمنها با خواست مردم ایران در یک جهت است خواست ما آزادی و دموکراسی و حقوق بشر است. وقتی حقوق بشر  و دموکراسی به تدریج محقق شود همه مردم ایران از جمله اقلیتهای قومی به حقشان خواهند رسید.

گفتگو : لطیف ایزدی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. در ایران بحث داغی در شبکه‌های اجتماعی بر سر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مطرح است.

    در این میان سیل استدلال‌هایی‌ست که طرفین مجادلات عرضه می‌کنند. عموم افراد گمان دارند که استدلال، راهنمای ایشان است و با آن استدلال‌ها می‌توانند بر رأی افراد مردد نیز اثر گذارند. اما یافته‌های روان‌شناسی چیز دیگری می‌گویند: پیش‌زمینه‌هایی زیستی و روان‌شناختی از یکسو، و وضعیت اقتصادی و سیاسی جامعه از سوی دیگر رفتارهای سیاسی ما را جهت می‌دهند و استدلال‌ها عموماً درخدمت تصمیمی از پیش‌گرفته‌شده‌اند، و نه هدایتگر باورها و رفتارها سیاسی. https://3danet.ir/election-psychology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا