گفتگو با داوود کر رئیس سابق اداره آموزش و پرورش کوموش دپه
شهرستان گمیشان عوامل آموزشی، اجرایی و نیروهای اداری توانمند و دانش آموزان مستعد دارد
پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی: در گوشه گوشه ترکمن صحرا کسانی هستند که با احساس مسئولیت و وظیفه مندی بالا در جهت اعتلای این آب و خاک ، با جان و دل میکوشند و به دنبال این هستند که نقش خود را به صورت مثبت و موثر ایفا کنند. یکی از این افراد داوود کر فرهنگی بازنشسته خدوم سیمین شهری کر است با وی گفتگویی انجام دادیم که در پی می آید:
در ابتدای مصاحبه خودتان را معرفی کنید؟
داوود کر هستم سال ۱۳۵۴ در امچلی ( یکی از روستاهای تشکیل دهنده سیمین شهر فعلی ) در خانواده و اقوام بیشتر فرهنگی به دنیا آمدم. مقطع ابتدایی و راهنمایی و دو سال اول متوسطه را در روستای خود ( دبستان ۱۵ خرداد – راهنمایی طالقانی – دبیرستان شهید رومی ) تحصیل نمودم. در سال ۱۳۷۰ پس از پایان دوم دبیرستان در آزمون ورودی دانشسرای تربیت معلم شهدا سرخنکلاته گرگان قبول شدم و دو سال در آنجا تحصیل کردم . سال ۱۳۷۳ به استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش درآمدم.
در چه مناطقی خدمت کرده اید؟ چند سال به عنوان معلم و چند سال در ادارات مشغول به کار شده اید؟
بنده در مهرماه سال ۷۳ در شهرستان علی آباد کتول به استخدام رسمی آموزش و پرورش درآمده و پس از ۷ سال خدمت در روستاها، در سال ۸۰ به شهرستان گنبدکاووس منتقل و سه سال در روستاهای این شهرستان به عنوان آموزگار خدمت نمودم ( ده سال تدریس نمودم ). در سال ۸۳ به شهرستان آق قلا منتقل و از همان ابتدا در کارگزینی ( اموراداری ) مشغول شدم و تا شهریور سال ۹۴ در پستهای کارشناس اموراداری و سرپرست اموراداری مشغول بودم . در این مقطع و تاریخ به سمت کارشناس مسئول نقل و انتقالات، مرخصی و مأموریت های ادارهکل استان منصوب و تا خرداد ۹۹ در اداره کل استان خدمت نموده و سپس به پیشنهاد مدیرکل محترم و پرتلاش آموزش و پرورش استان دکتر گوهری راد به عنوان مدیر آموزش و پرورش گمیشان منصوب و تا اسفند سال ۱۴۰۰ پس از سی سال و شش ماه خدمت بازنشسته شدم.
از زادگاه تان امچلی کمی بیشتربگویید؟ مهمترین شاخصه فرهنگی امچلی چیست؟
همانطور که در جریان هستید روستای سابق امچلی به همراه روستای سابق قارقی از روستاهای بزرگ شهرستان ترکمن ( قبل از انتزاع گمیشان از ترکمن ) بودند که به همراه روستای کتوک تشکیل دهنده شهر جدید سیمین شهر می باشند
روستای ما زادگاه و موطن علما و تحصیل کردگان زیادی از ایام قدیم و آغاز تشکیل آموزش و پژوهش نوین در منطقه دشت گرگان بوده و یکی از اولین مدارس منطقه در این روستا دایر گردیده است. « اولین تحصیل کرده های ترکمن / فجوری – ستاربردی ) این روستاها مهد نوازندگان بنام صحرا چون مرحوم قزاق پنق و ورزشکاران به نام به خصوص در رشته زیبای گورش می باشد که نام و آوازه شان جهانی دارد.
در باره مفاخر و شخصیت های مذهبی فرهنگی هنری سیمین شهر صحبت کنید؟
سیمین شهر( قارقی – امچلی – کتوک ) در زمینه علوم دینی از قدیم با داشتن حوزههای علمیه مهد پرورش علمای بسیاری بوده از جمله قربان آخوند اراده ئی، تایجان آخوند محمدی قره جه، نیازقلیچ آخوند حنفی، بایجان آخوند توماج و بسیاری از علمای حال حاضر مانند محمدجان آخوند اراده ئی، رجب محمد آخوند حنفی ، گلدی قلیچ آخوند توماج وعلمای زیاد دیگر که شاید نام بردن در این مقال نگنجد.
همانطور که در بالا عرض کردم خوشبختانه یکی از اولین مدارس به سبک نوین در این منطقه تشکیل شده به طوریکه براساس استاد کتابخانه ملی ایران به شماره ۲۹۷۷۶۰۳ تاریخچه تاسیس اولین مدرسه در سال ۱۳۰۴ در روستای امچلی بوده ( پیشینه آموزش و پرورش نوین استان گلستان/ فجوری – ستاربردی / مقدمه صفحه ۵ ) که طبعاً زمینه تحصیل پسران این منطقه فراهم نموده که به چند مورد اشاره میکنم که در جلد اول کتاب اولین تحصیل کرده های ترکمن قید شده است. صفر انصاری – نیازقلیچ آخوند حنفی – مرادقلی طالبی – قول قره طریک – عبدالعظیم قوشیتی – امان محمد کتوک – ارازمحمد کر – تقی بای کر – حاجی آقا کر – حسن هاسمی.
شما یکی از فارغ التحصیلان موفق دانشسرایی هستید علل موفقیت خود را در چه عواملی می دانید؟
این موضوع نظر لطف شماست ولی همانطور که در دیدار حضوری عرض کردم همه دوستان و همکلاسی ها مان قابلیت و توانایی های بسیار بالایی داشتند. شاید یک مورد به این دلیل باشد که این عزیزان از دوران نوجوانی سنین ۱۵ – ۱۶ سالگی در روند کار اداری و رسمی قرار گرفتند
تعدادی از دوستان به سمت های مدیریتی در شهرهای مختلف رسیدند و حتی داشتیم افرادی که به عنوان گزینه فرمانداری هم مطرح شده و یا خود را کاندیداتور نمایندگی مجلس کرده بودند و اکثر دوستان در هر عرصهای که بودند ( مدیریت مدارس و تدریس در هر مقطعی ) در تمامی مناطق جزو بهترین و سرآمدترین نیروها بودند.
همیشه سعی کردم ارتباط و روابط با دوستان به خصوص فارغالتحصیلان دانشسرای تربیت معلم را جهت استفاده و بهره مندی از تجربیات و توانمندی دوستان حفظ کنم و تا جاییکه که توانستم این تجربیات را به کار بستم
آقای کرشما مدیریت آموزش و پرورش را بر عهده داشته اید؟ مهمترین کاری که در این مدت انجام داده اید چه بود؟
اولین هدف ایجاد جو و محیطی آرام و صمیمی در بین همکاران اداری و آموزشی و برقراری محیطی مشورتی و مشارکتی که یقین داشتیم در روند کار همکاران و تحصیل دانش آموزان که غایت و نهایت هدف آموزش و پرورش است و تمامی فعالیتهای آموزشی و پرورشی و … از ستاد تا ادارهکل و شهرستان در این مقوله خلاصه میشود تاثیر مثبت و به سزایی خواهد داشت
اتمام پروژههای عمرانی نیمه کاره با هماهنگی و همکاری کلیه ظرفیتهای شهرستان و استان ( فرمانداری ، ادارهکل آموزش و پرورش و ادارهکل نوسازی مدارس ) و البته همت و لطف افراد و ارگان های گرامی خیر مدرسهساز که خدا را شکر نهایت همکاری را داشتند که تعداد نه آموزشگاه افتتاح و به بهرهبرداری رسید و و چند آموزشگاه آماده یا در مراحل پایانی بود که الحمدلله با پیگیری دوستان افتتاح و تقدیم دانش آموزان عزیز گردید
در دوران کرونا و تلاش برای برقراری عدالت آموزشی رایزنی و پیگیری هایی با ارگانها و خیرین انجام شد و در حد امکان نسبت به تهیه و توزیع تبلت و وسایل آموزشی اقدام کردند که شایسته نهایت قدردانی و تشکر هستند . یادآور میشوم که بسیاری از مدیران محترم مدارس و آموزگاران و دبیران نیز به صورت گمنام در این کار خیر مشارکت داشتند
مهمترین ظرفیت ها و توانمندی ها و کاستی های آموزشی و فرهنگی شهرستان گمیشان را بیان کنید؟
همانطور که استحضار دارید مهمترین ظرفیت و توانایی و سازمانها نیروی انسانی است که خوشبختانه یکی از بهترین مزیت های شهرستان زیبای گمیشان داشتن همکاران ( مدیران ، آموزگاران ، دبیران ، عوامل اجرایی مدارس و نیروهای اداری ) توانمند و مستعد که دلسوز منطقه و در کل سیستم آموزش و پرورش هستند همچنین دانش آموزان بسیار بااستعداد که این عامل در کنار هم نوید آینده بسیار خوبی برای منطقه دارند که ان شاءالله در سالهای آینده شاهد خواهیم بود
همانطور هم که شما و خوانندگان گرامی مطلع هستید شهرستان گمیشان جزو یکی از ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور می باشد و بالطبع این محرومیت در زندگی مردم و دانش آموزان عزیز تاثیرگذار هست و نگاهی به آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل گویای مسئله است که امیدوارم با برنامهریزی در حوزه ستادی وزارت و دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اتفاقات خوبی را در حوزه تعلیم و تربیت شاهد باشیم.
چه سالی بازنشسته شدید اینک در دوران بازنشستگی چه دغدغه هایی دارید و به چه مسائلی می اندیشید؟
در اسفند ۱۴۰۰ و پس از تودیع از مدیریت ، پس از سی سال و شش ماه خدمت بازنشسته گشتم. در خصوص دغدغه باید عرض کنم بنده با افتخار « معلم » هستم و دغدغه و فکر معلم در همه حال دانش آموزان و وضعیت آموزش و پرورش و آرزوی موفقیت عزیزان هست
در خصوص مشکلات تحصیلی دانش آموزان با خانواده ها چه صحبتی دارید؟
همانطور که بالاتر عرض شد شهرستان ما معلمان و دبیران بسیار توانمندی دارد که با توجه به شناختی که از محیط و وضعیت دانش آموزان و خانواده ها دارند بهترین مشاور و البته دوست برایشان خواهند بود . درخواستم از خانواده ها این است که از توانایی این دوستان استفاده کنند
به نظر شما آموزش و پرورش برای کارایی بیشتر چه اقد اماتی را باید انجام بدهد؟
در این خصوص باید با توجه به قابلیت و ظرفیت هر منطقه تصمیم گیری شود. برنامه ریزان نمی توانند برای شهرستانهای محروم و مرزی و مراکز استان و پایتخت برنامهریزی یکسانی داشته باشند که در این صورت اصل عدالت آموزشی با چالش جدی مواجه خواهد شد . یکی از اساسی ترین مسائل موضوع توازن رشتهای است که امید داریم توجه ویژهای نسبت به تجهیز هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش صورت پذیرد.
سئوال آخر در اواخر سال هستیم برای سال جدید چه آرزویی دارید؟
ان شاءالله در سایه همدلی مردم و مسئولان شاهد روزهایی خوب برای کشورمان خاصه در خصوص مسایل معیشتی که در حال حاضر دغدغه همه آحاد جامعه است باشیم . در زمینه تعلیم و تربیت آرزو دارم شاهد موفقیت نوجوانان و جوانان کشور، استان و منطقه مان باشیم.
منبع – ماهنامه ترکمن دیار ، شماره دهم ( ویژه نوروز )
www.ulkamiz.ir