آنا محمد بیات در گفتگو با اولکامیز به جایگاه شایستگان ترکمن در مدیریت ها پرداخت
پایگاه خبری اولکامیز- آنا محمد بیات فعال سیاسی و رسانه ترکمن صحرا در گفتگوی صریح و شفاف با اولکامیز به سئوالات مهم این رسانه در باب انتصابات پاسخ داد که در پی می آید : در پاسخ به سوالات مدیر سابت اولکامیز در خصوص عدم انتصاب اندک مدیران شایسته از ترکمنها، بحث پیچیده ای است در این خصوص بین فرهیختگان، اساتید علمای ترکمن و…. بحث و تبادل نظر شود و اما در نبود گفتمان مجبوریم تا این حد اکتفا کنیم حداقل به پرسش جنابعالی پاسخ تا حد انتظار ملت ترکمن را بدهیم.
و اما پاسخ سئوال جنابعالی که مطرح کردید: طی ۴۱ سال چرا انتصاب شایستگان ترکمن در مدیریتهای مختلف عادلانه و متوازن نیست عرض شود:
اولا- بپذیریم ما ملت ترکمن اقلیت قومی و مذهبی هستیم و مدیریت نظام و دولت دست فارسها و اهل تشیع اثنی عشری میباشد ترکهای شیعه حتی فارسهای علوی هم از نابرابری نسبی برخوردارند.
ثانیا -حکومت ایران مذهبی و چارچوب آن مشخص است صراحتا در قانون اساسی نوشته اند اهل سنت حتی بخشی از شیعه هم نمیتواند کاندیدای ریاست جمهوری بشود.
ثالثا: حکومت جمهوری اسلامی از دو طیف حاکمیتی و انتخاباتی تشکیل شده است،در حاکمیت چون انتصابی است اقلیتهای قومی خصوصا اهل سنت جایگاهی ندارد حتی بخشی از شیعیان و روشنفکران دینی هم جایگاهی در حاکمیت ندارند و اما در انتخابات با وجود شورای نگهبان در مجلس خبرگان نماینده ترکمن نداریم و در مجلس شورای اسلامی بسیار اندک هستیم حتی در انتخابات شورای شهر هم افراد شایسته ترکمنها در حاشیه می مانند و یا بنا به دلایلی از صحنه رقابت حذف میشوند در نتیجه معمولا جایگاه افراد شایسته ترکمن و اهل سنت در مجلس و شورا خالی است.
رابعا: علیرغم وجود دلسوزان بسیار در نظام و دولت که نگاه عدالت محور به ترکمنها و اهل سنت و سایر اقوام دارند با بدنه اجتماعی اقوام و اهل سنت بیگانه اند و با نخبگان ترکمن ارتباط فصلی و انتخاباتی دارندغافل ار اینکه در نهاد ریاست جمهوری جایگاهی برای مشاور ترکمن تعریف نشده است.
خامسا: قشراندک افراطی به ظاهر حامی حاکمیت در مرکز و در منطقه کاملا به اقوام و اهل سنت نگاه متحجرانه دارند متاسفانه حرفهای آنان در نبود انتخابات عادلانه به کرسی می نشیند در نتیجه تبعیض بر ملت ترکمن و سایر اقوام دو چندان میشود.
و اما بخش دوم سوال مدیر اولکامیز در خصوص راهکار برای حل مشکل عدم انتصاب شایسته گان ترکمن چیست؟ پاسخ این سوال مشخص است :
۱-وحدت و همدلی بین روشنفکران و علمای دینی و فعالین عرصه اجتماعی و فرهنگی ترکمن در چهارچوب قانون نیم بند و هماهنگی و اتحاد با روشنفکران سیاسی فرهنگی درسطح ملی که نگاه مثبتی به اقوام و اهل سنت دارند،
۲- ارتباط فرهنگی با اقوام ترک زبان و ارتباط دینی با اهل سنت کشور از طریق تشکل هایی قانونی مدنی- اقتصادی ،
۳-اولویت بندی انتخابات: شرکت فعال در انتخابات تشکلهایی صنفی شهرستانها و شورای شهر و روستاها با حمایت افراد شایسته تعیین صلاحیت شده،
۴- در انتخابات مجلس در سطح استان علاوه بروحدت در حوزه های انتخاباتی ترکمن صحرا با جریانهای فکری نزدیک به اهل سنت و ترکمنها درحوزه های مشترک گلستان ائتلاف واقعی تشکیل شود تا اکثریت نمایندگان مدیون آرای ترکمنها باشند.
۵-در انتخابات خبرگان رهبری حتما کاندیدای اهل سنت به صحنه انتخابات ورود نمایند و در نهایت با یکی از کاندیدای اهل تشیع ترجیحا از شرق گلستان ائتلاف واقعی صورت پذیرد.
۶-در انتخابات ریاست جمهوری تجربه نشان میدهد معمولا قول های نمایندگان کاندیدا بسیار نادر عمل میشود و از آرای اهل سنت معمولا بهره برداری میشود در این خصوص تفاهم واقعی با فرهیختگان در سطح ملی با کاندید اصلح نیاز است در غیر این صورت سکوت بهترین راهکار به نظر میرسد، قطعا گفتمان واقعی و بحث و تبادل نظر در سطح کلان نتیجه بخش خواهد بود ولو کاندیدای منتخب رای ورود به پاستور را کسب نکند.
نتیجه: با توجه به شرح مختصر همراه با پیشنهاد کاملا عادی نتیجه ایده آل بدست نیاید حداقل اتحاد واقعی بین اقوام ایرانی تشکیل خواهد شد و چندگام دز انتصابات افراد شایسته ترکمن در ادارات ارگانهای ترکمن صحرا و گلستان برداشته خواهدشد و از بار تبعیض کاسته میشود.
یادآوری این نکته ضرورت دارد: تعامل واقعی و بی ریا با امامان جمعه و مدیران ارشد شهرستانی و استان و نماینده مجلس شورای اسلامی منطقه در تقسیم مدیریت به افراد شایسته بومی به نسبت ترکیب جمعیتی. اگر در انتصابات تعامل شود قطعا در انتخاباتها هم تعامل واقعی شکل خواهد گرفت در نتیجه نماینده شایسته در مجلسین و مدیران مدبر با استعداد منطقه باخواست آحاد جامعه خواهیم داشت و وحدت واقعی عملی خواهد شد و رشد و توسعه منطقه را در پی خواهد داشت.
چهارم مهر ۹۹ گنبدقابوس