تورکمن صحرا

دولتمردان به ترکمنها بها دهند

پایگاه خبری اولکامیز – محمد جرجانی: من به عنوان یک ترکمن ایرانی افتخار میکنم که در کشور بزرگ و تاریخی و مسلمان زندگی میکنم و در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردم نه به توصیه این و آن، چون هر ترکمن ایرانی عقل دارد و احتیاج به قیم ندارد.

بعد از انتخابات عده ای از دوستان که در جریان انتخابات با تشکیل گروه ها و تشکیل ستادهای انتخاباتی برای خود لیست هایی تهیه کردند که ما اهل ترکمن تقاضای حضور اشخاصی از دلسوختگان انتخاباتی را در کابینه رییس جمهور دولت داشته باشند.

همان موقع مطلبی را نوشته که هنوز هم هست برای آقای ایزدی دوست زحمتکش و وفادار به ملت ترکمن نفرستادم البته در مورد انتخاب نکردن ترکمن و اهل سنت بود. گفتم شاید مورد موافقت ایشان قرار نگیرد .

دوستان خوبم بنده بنا به وصیت پدر بزرگوارم مرحوم نور بردی چرچانی شاعر و نویسنده ترکمن صحرا که منشا علم و دانش بود که در زمان حیاتش مورد بی حرمتی هایی قرار گرفت و هنوز هم آن بی احترامی ها از طرف تعدادی ناآگاه  ادامه دارد، گوش داده که همیشه موافق دولت باشم و بنا به همین وصیت موافق همیشگی دولت خواهم بود چه آن دولت  حکومت استبدادی و دیکتاتوری پیشه کند و چه دولت مردمی و دمکراتیک باشد. چون پدرم عزیز و بزرگوار گفته  چه به حق و به چه ناحق چون میدانم که بهترین راه را برایمان میخواست ،ولی به میل خودم بود از درون و در درون  می‌سوزم.

چرا در قانون اساسی ما یک اهل سنت نمی‌تواند رییس جمهور باشد. آیا یک نیروی شایسته اهل سنت می تواند وزیر باشد؟ چون آن وزیر  عضو کابینه همان رییس جمهور است  پس چرا بنام ترکمن دایه مهربان‌تر از مادر میشویم  مگر ما چه چیزی کمتر از پزشکیان داریم که ملت ترکمن را کوچک کنیم و وزارت را گدایی کنیم چون در شأن ما نیست اگر حق ما بود و یا حق ما باشد با چنگ و دندان باید گرفت  چون لیاقت ملت ترکمن و مردم صحرا این نیست که از پزشکیان گدایی کنیم .چون آقای پزشکیان تا اینجای کار در گفتار و وعده هایش مردود شده است.

اگر مشاهده کنیم می بینیم که ما مردم ترکمن در تمام جریانات سیاسی انتخابات و راهپیمایی های انقلاب پیشقدم بودیم شهیدان گرانقدر دادیم آزاده داریم جانباز و ایثارگر داریم. بسیج داریم  مانند سایر مردم ایران زمین.

آقای پزشکیان بداند ما از ایشان سمت ها را گدایی نمی‌کنیم .اگر لیاقت داشته باشیم خود دنبال ما خواهد آمد البته بداند تک و تک مردم صحرای ترکمن اعم از زن و مرد لیاقت داشتن سمت ها را دارند حتی ریاست جمهوری .

پس ما اهل ترکمن و ما مردم صحرا را به چشم بدخواه به دین و انقلاب نگاه نکند چون مردم صحرا وترکمن میهن پرست و وطن دوست و پشتبان رهبری و موافق دولت بوده و هستند و خواهند بود.

فقط میخواهم به آنها اعلام نمایید که ما هیچ چیزی کم نداریم که بخواهیم سمت و یا مقام تقاضا کنیم. اگر هم قبلاً کسانی این سمت و مقام ها را از شما خواستند دلسوختگانی بودند که از وجودشان استفاده نشده چون لیاقت شأن بالاتر از این سمت ها  بوده است پس بدانید در سایه ایزد منان و مقام معظم رهبری و تدبیر عاقلانه مسئولان دولت اهل سنت و مردم صحرای ترکمن به حق واقعی خود خواهد رسید.

هر چند امروز جاده های مرگ ترکمن صحرا هر روز جان عزیزان ما را می گیرد. رباله های شهرهای همجوار در صحرای ما هوای شهرهای ما را آلوده میکند و یا والیبالیست برتر ما را باعث شکست تیم ملی می دانند و یا الفبای ترکمنی در مدارس ما تدریس نمی شود و یا جوانان ما برای جویای کار به کشور های بیگانه سفر میکنند و یا سن ازدواج جوانان ما به بالای سی رسیده است و یا دانش آموزان استثنایی ما در مدارس تیزهوشان و نمونه های دولتی به حق قبول نمی شوند و یا در شهرهای ما اجاره بهای مغازه ها و خانه ها سر بفلک کشیده و کسی نظارت نمیکنند و یا خیابان های به سرعت گیرهای بی مورد پر شده وچاله وچوله های آن پر نشده است . مواد مخدر در شهر ما غوغا میکند و کسی ککش نمیگزد.

نوجوانان ما با موتورسیکلت ویراژ می دهند کسی جلوشان را نمیگیرد و جانشان را از دست میدهند  و پدر و مادر شان در ماتم میگذارند .کارخانجات  شهرک های صنعتی از کارگران غیربومی استفاده میکنند کسی خبر ندارد .

بودجه های اشتغال کار به علت مانع تراشی برگشت داده میشود کسی جوابگو نیست. پول زحمات گندمکاران را به موقع پرداخت نمی‌کنند و دهها مشکل دیگر.

سخن آخر اینکه ما ملت بزرگی هستیم. خودمان را خوار و کوچک نکینم. دولتمردان و حاکمان به ترکمنها نیز توجه نموده و بها دهند به مشکلات انها رسیدگی کنند. از شایستگان  اقوام در مدیریت های مختلف استفاده مطلوب شود. 

WWW.ULKAMIZ.IR


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جناب آقای جرجانی، درود بر شما
    از اینکه مشکلات ترکمن صحرا را لمس کرده و در رسانه دیدگاه تان را برای بطرف نمودن آنها بیان می‌کنید نشان از توجه و دوست داشتن این مرز و بوم است.
    امیدواریم دولت چهاردهم شایستگان و نخبگان متعهد و کاربلد ترکمن را نیز برای پیشبرد راهبرد های خود در منطقه به کار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا