مطالب ویژه

روایت جالب از برپایی «میز خدمت» مسئولان در شهر کرند

چهره خشن فقر و محرومیت در شهر مرزی کرند نمایان است

پایگاه خبری اولکامیز – یکی از شهروندان آگاه و اهل قلم شهر مرزی کرند به نام « اراز نیازی » که خود را فعال فضای مجازی شهر دور افتاده معرفی کرده است حضور فرماندار و مسئولین شهرستان در  شهر و دیارش را امری پسندیده دانسته ولی به گونه ای هوشمندانه واقعیات جامعه را به رشته تحریر در آورده و با صراحت و شفافیت مسائل و مشکلات ناگشوده و لاینحل مانده مردم را مطرح نموده است. وی این گزارش خواندنی اما تلخ را برای انتشار به اولکامیز ارسال نموده است که در پی می آید:

روز دوشنبه پانزدهم آبان ماه تعدادی از مدیران ادارات مستقر در گنبد و منجمله معاون استاندار و فرماندار گنبد، مهدی دهرویه به منظور استماع مشکلات اهالی بصورت رودر رو در مسجد جامع عرفانیه شهر نوپای کرند حضور یافتند .

متاسفانه تعداد بسیار کمی از مردم در این تجمع شرکت کرده بودند مع ذالک من به چرایی این موضوع نمی پردازم و اساسأ از حوصله این مقال هم خارج است.

جناب فرماندار ، فردی فرهمند، پرحوصله، خوش مرام و از جنس توده‌های عادی مردم بودند. اگرچه شیوه سخن درمانی مسئولان از نگاه ما فعالان مجازی خاصیت تکراری دارد، با این حال کلمات سنجیده و پخته او بنظر مرهمی تسکین بخش می نمود.

القصه بر روی یکی ازصندلی های خالی، گفتگوی چهره به چهره مسئولان با مردم را به نظاره نشستم.

سئوالات و درخواست هایی که مردم از فرماندار و مدیران شهرستانی می کردند غالباً جنبه شخصی و فردی داشت و حاضران قلیل هر کدام به دنبال مشکلات فردی خود بودند و در این میان  کسی از درد کلان اقتصادی که همه شئونات زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده حرفی به میان نمی آوردند!

کسی از درصد بسیار بالای بیکاری جوانان شهر که اکنون ناگزیر به کلان شهرها مهاجرت کرده اند، از تورم و گرانی خانمانسوز، بی ثباتی ویرانگر روح و روان، از نبود زیر ساخت‌های کار و عدم وجود ابتدایی ترین امکانات تفریحی، اموزشی و ورزشی صحبت زیادی به میان نیامد.

 البته این مسئله مادر و اساس همه مشکلات یک معضل کلان کشوری است و قطعاً از توان فرماندار نیز به تنهایی خارج است.

جناب فرماندار، حضور شما در شهر گم شده ما، بسیار خوشحال کننده و باعث تحکیم و تقویت روحیه بود، لیکن مشکلات ما خود اظهر من الشمس است و شخص باتجربه ای چون شما اگر در سطح این شهر نوپا، فقط گشتی زده باشید قاعدتاً چهره خشن فقر و آثار سالها محرومیت را بخوبی باید درک کرده باشید، مگر آنکه دیدن اینگونه محرومیت ها برایتان عادی نشده باشد.

آقای فرماندار، تحریم‌ها گلوی نظام اقتصادی کشور را می فشارد و شرایط اقتصادی نیز به نوبه خود، در هیبت رکود، بیکاری، تورم کمرشکن، گرانی سرسام‌آور و بی ثباتی و فقر، خنجر های درد آلود خود را بر تن نحیف و رنجور خانوار های روستایی فرو کرده و سفره های کوچک ما روز به روز درحال خالی شدن است!

رکود اقتصادی طولانی مدت اکثر کسب و کارهای خرد را نابود و صاحبانش را تا مرز استیصال خانه نشین کرده است و اکنون با بی ارزش شدن روزافزون پول ملی، جوانان حقوق بگیر و شاغل ما هم در زمره طبقات فقیر و دهک های ضعیف جامعه قرار گرفته و اندک اندک انگیزه فعالیت خود را دارند از دست می دهند. الحمدالله همه چیز در جمهوری اسلامی ایده آل و بر وفق مراد است اما نظام اقتصادی زهوار در رفته و زمین گیر کشور، همه آن محاسن را در کام تلخ خود فرو برده و فقر چون اهریمنی شیطانی بر تار و پود زندگی ما سایه افکنده است.

بی ثباتی و روند رو به رشد نابسامانی ها، اعتماد و امید ما را ربوده است. بطور نمونه نانوایی‌ها هرگونه که دوست دارند نان می پزند یکی نانش کوچکتر و بی کیفیت تر اما اون دیگری نان های بزرگتر و سنگین تری به مردم ارایه میدهد، فروشگاه ها یکی کالایی مشخص را به ۱۰ تومان می فروشد اما دیگری همان کالا را ۱۵ تومان به مردم عرضه می کند!

فرزندان ما هیچ انگیزه ای برای رفتن به مدرسه ندارند چونکه هیچگونه افق روشنی بر آینده تحصیلی خود متصور نیستند. خلاصه اینکه هیچ چیز در یک ریتم ثابت و قاعده یکنواخت نمی چرخد و در هیچ حوزه ای ثبات پایدار احساس نمی گردد.

همین چند وقت پیش با شتابی عجیب، کار شبانه روزی و اصرار خیابانهای ما را برای فیبر نوری سوراخ سوراخ کردند و حالا که زیربنا آن مهیا شده، هیچ عجله‌ای برای بهره‌برداری از آن دیده نمی‌شود.

سالهاست زیر ساخت تصفیه آب شهر کرند تقریباً اماده شده است، اما در مرحله پایانی نصفه و نیمه رها می شود.

حدود ۲۵ ساله شرکت بزرگ صحرای سبز شهر کُرند کجدار و مریض  فعال است اما با تمام امکانات و زمین های بکری که متصرف شده و با تشکیلات عریض و طویل، تنها خروجی آن برای مردم شهر، فقط سالانه یک گونی برنج ۱۰ کیلویی یا یک حلب روغن نباتی است و دیگر هیچ.

جناب فرماندار، شما خیلی بهتر از منٍ شهروند عادی می دانید که ریشه و بن مایه و اساس تمام این مشکلات نبود بودجه و فلج بودن نظام اقتصادی کشور است. تمام معضلات فراگیر ما حول محور اقتصاد می چرخد و عامل بی ثباتی و شکنندگی اوضاع نیز چیزی جز این اقتصاد بحران زده و ناکارآمد کشور نیست.

به امید روزهای بهتر

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا