مطالب ویژه

گزارش اولکامیز از برگزاری جشن ازدواج ۳۰ زوج جوان در ترکمن صحرا

چین عاشقا دوران بوگون

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: حاج پیغمبرقلی سعادت نژاد خیر و نیکوکار گنبدی در حرکتی شایسته و خداپسندانه جشن ازدواج ۳۰ زوج جوان را برگزار کرد.

جمعه بیست و هفتم مهر ماه مجتمع کشاورزی گردشگری سعادت نژاد ( قیش یورت ) واقع در ۳۰ کیلومتری جاده داشلی برون شاهد اجتماع عظیم مردمی بود که مشتاقانه برای شرکت در جشن عروسی ۶۰ تن از جوانان این مرز وبوم حضور یافته بودند.

این جشنواره بزرگ و تاریخی به گفته رحمت الله ناصری یکی از مجریان مراسم؛ جشن انسانیت، جشن خیر و سخاوت بود.

 در این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر برگزار گردید حضور بیش از ۱۰ هزار نفر نقطه عطف مراسم بود. برخی از مسئولین استانی و شهرستانی ؛ نماینده مجلس خبرگان گلستان، نماینده مردم آزادشهر و رامیان ، مسئول امر به معروف و نهی از منکر استان، فرمانده نیروی دریایی گلستان، فرماندار آق قلا و برخی از مسئولین محلی حضور داشتند.

در آغاز برنامه آقای پیغمبرقلی سعادت نژاد، متولی و بانی این جشن بزرگ به زبان ترکمنی سخن گفت:

وی با این شعر پرمعنای مختومقلی آغاز کرد:

دوغدی آسمانینگ زهره سی / چین عاشقا دوران بوگون

 آچیلدی زمین لاله سی / اوشبو دنیا ریجان بوگون

هر سایراندا شیدا بلبل / اووسون آتار اووسیپ گل

عاشق بولسانگ مونی یاد بیل / معشوق سانگا قربان بوگون

مدیر خیریه سعادت مهر ضمن خوشامدگویی به مردم و مسئولین و میهمانان اعلام کرد: از اینکه از دور و نزدیک به جشنواره عروسی آمدید و زینت بخش مجلس ما شدید، تشکر می کنم.

 این خیر نیک اندیش گنبدی افزود: من هرگز به دنبال نام و شهرت نیستم. از شاعر ترکمن مختومقلی فراغی آموختم که ( بیر غریبا نان برمک حج دیر یارانلار ) برای مردم خدمت کنم. برای همین برای خود وظیفه دانستم که در سال های آتی نیز این گونه جشن های عروسی باشکوه را برگزار کنم.

 در این جشنواره بزرگ، آخوند غراوی نماینده مجلس خبرگان، جمشید قائم مقام نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام دیلم مسئول امر به معروف و نهی از منکر، خسروی فرمانده نیروی دریایی استان گلستان، بگ دردی سوداگر فعال اجتماعی ترکمن دقایقی سخن گفتند.

در ادامه برنامه گوشه هایی از آیین و رسوم عروسی ترکمنها مانند مراسم ( آلارین – بررین ) توسط زلیخا کر ، خانم مقامی نیا و . . . اجرا شد.  همچنین مراسم نمادین ( الدشدیرمه ) توسط یکی از زنان انجام شد.

خوانش شعر ترکمنی طنز توسط جمشید آقچه لی، لحظاتی خنده را بر لبان جمعیت حاضر نشاند.

اجرای چند ترانه ترکمنی توسط گروه موسیقی قوشا تار به سرپرستی یارجان ماهرخ از جذاب ترین قسمت های این جشن بود که با استقبال حاضرین همراه شد.

در فرازی از برنامه  هنرمند آق آبادی محمدنور احمر، نی هفت بند را نواخت که دلنشین بود .

امانلی نساری شعری از شاعر حاجی گلدی مختوم نژاد در وصف پیغمبرقلی سعادت نژاد خیر گنبدی  قرائت کرد.

ماسان حاجی اوغلی  پیخی حاجی من

 خلق اوچین آیامان  قره گویجی من

نیتیم اوردرسام طلا تاجی من

غریب قاسار یوران ایلیمه منینگ

همچنین عاشور بردی تاغان گلدی اف هنرمند ترکمنستانی که قرار بود آواز بخواند ولی به علت خرابی دستگاه صوتی به خوانش  شعری از داستان عاشق جانگلی بسنده کرد.

در بخشی از جشنواره که شور و غوغایی بر پا شد چند شتر که بر روی آنها کجاوه حامل عروس از جلوی جمعیت گذشتند و دوستان و آشنایان عروس همراهی کردند.

پایان مراسم ضیافت نهار بود که در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه انجام شد.

همزمان با مراسم فرهنگی هنری، دو مسابقه ورزشی پرطرفدار هم برگزار شد.

شاه ولی بازیار مدیر مسابقه کشتی بود در گفتگو با اولکامیز گفت : ۴۲ مسابقه کشتی برگزار شد. پهلوانان علی میرابی، علی پهلوان زاده، طاها قره ارکاکلی، محمود پروانه ، رسول بازیار، یونس پهلوان زاده، احسان صحنه و . . .  قهرمان شدند همچنین کریم قوجقی و الهی مشترکا اول شدند که به آنها قالیچه نفیش از طرف موسسه خیریه سعادت مهر اهدا شد.

وی افزود: در این مسابقات پهلوانان؛ امان قلی سخاوی، عثمان سخاوی، عثمان خوجه، تاشجان تراج ، کمال الدین بازیار و . .  در برگزاری کشتی همکاری کردند.

مسابقه چند جانبه والیبال نیز در آن سوی میدان با مدیریت موسی سراوانی برگزار شد. تیم جوانان گنبد به مقام اول رسید. اسامی بازیکنان تیم قهرمان ( جمشید عبادی پور، سینا آق دازی ، یاسین اراززاده، محمدرضا صالحی، میثم مسافر ، یاسین نظر نژاد ،  محمد ایری ) بودند. جایزه تیم قهرمان قالیچه نفیس بود که از طرف فرش سعادت اهدا شد.

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا