فرهنگی

تکریم عاشورا در بین ترکمن ها

پابگاه خبری اولکامیز – عاشورا و رویدادهای تاریخی مربوط به آن دربین مردم ترکمن از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.
عاشورا و صفر از ماه‌های بافضیلت سال هستند. ترکمنها به سبب قرار داشتن روز عاشورا به محرم (عاشر آی) و به ماه صفر ( صافار آی ) می‌نامند.

آنها معمولا روز عاشورا را روزه می گیرند زیرا معتقدند روزه گرفتن در این روز کفالت گناهان یک سال گذشته آنها را می‌کند.

در روز عاشورا یاد کردن ونثار فاتحه به روح تازه گذشتگان با تجمع در منزل بازماندگان متوفی از جمله رسومی است که با خواندن آیاتی از قرآن کریم به جا آورده می شود.

در این روز که به آن (آغر گونی) یا اصطلاحا روز سنگین می گویند فعالیت‌های روزمره وکسب وکار تعطیل می شود زیرابراین باورند که روز خوش یمنی نیست. در این روز خواندن نماز نافله ونثار آن به روح شهدای کربلا سفارش می‌شود.

ترکمنها به احترام این روز متولدین در این روز را مرتبط با نام عاشورا نام گذاری می‌نمایند.
به طور مثال پسرانی که در این روزبه دنیا آمده اند را عاشور گلدی، عاشور مراد، عاشور محمد ودختران خود را به نامهای عاشور بیکه، عاشور گل، عاشور بی بی و امثالهم نام  می نهند. 
همچنین پسران دوقلوی متولد شده  در این ایام  را به نام‌های حسن وحسین نام گذاری می‌نمایند.

ترکمنها علاوه به خلفای راشدین به اهل بیت وائمه اطهار نیز ارادت خاصی دارند. به زیارت قبور امامان و اولیا و پیشوایان دینی می‌روند وبه آنها توسل می‌جویند.

در مناطق ترکمن نشین زنان خانواده با پختن نان و خوراکیهای روغنی مانند قتلمه، چاپاتی، چلپک و پشمه به انتظار حضور علما و اهالی مسجد می نشینند تا با نثار فاتحه و قرائت قرآن از برکات آن روز بهره مند شوند.
در این روز صدقه دادن به فقرا و مستمندان ودستگیری یتیمان وبی نوایان تاکید می شود.

ترکمنها به حضرت علی (ع) و خاندانش احترام زیادی قائلند، از شهادت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا متاثر و متاسف می شوند وبدین سبب هرگز در این روز به شادی نمی پردازند .
واقعه کربلا در روز عاشورا وشهادت سرور جوانان بهشت امام حسین علیه السلام نقطه عطف مهمی در تاریخ اسلام و بشریت است. احادیثی که اهل بیت رسول الله و(ص) وصحابه بزرگوار در این خصوص نقل کرده اند سند محکمی در اثبات واهمیت این واقعه است.

مختومقلی فراغی شاعر نامدار ترکمن نیز مانند ستاره ای درخشان در آسمان شعر وادب، نسبت به اهمیت عاشورا و جفایی که بر امام حسین و خاندانش رفت بی تفاوت نبوده و با سرودن اشعاری در وصف امام حسین و واقعه کربلا، این درخت تنومند را آبیاری نموده است که ریشه های آن در جان امت اسلامی ریشه دوانده است.

همه ساله در این ماه با عظمت قلبهای ترکمنها نیز مانند سایر عاشقان امام حسین (ع) سرشار از مضامین  زلال انسانی شده و جانهای تشنه وسرگشته آنها را آرام می‌نماید.

ناصر اونق غراوی، مراوه تپه

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا