سیاسی

چند توصیه به پزشکیان و اصلاح طلبان

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی فعال اصلاح طلب ترکمن نوشت: حالا که پزشکیان و اصلاح طلبان به پیروزی رسیده اند هر کس چیزی را که به نظرشان درست می رسد پیشنهاد نمایند تا از میان آنها درست ترین راه انتخاب و برای موفقیت و اجرا در مقابل حکومت و جناح مقابل به کار گرفته شود.

پیروزی مسعود پزشکیان اصلاح طلبان و حامیان او را در وضعیت جدیدی قرار داده است که رفتاری بسیار دقیق و حساب شده را طلب می کند. احساس می شود نظام با تایید پزشکیان پیام بسیار مهمی به طرف مقابل ارسال کرد که ترجمه ی درستش کشتیبان را سیاستی دگر آمد می باشد. درست بودن این رویکرد با برگزاری سالم و بی طرفانه حاکمیت قرائن و شواهد بیشتری به خود گرفت که امید است تداوم داشته باشد.

 اصلاح طلبان چهار دوره تجربه ی چهار ساله ی ریاست حکومتداری را پشت سر گذاشتند که زمان کمی نیست. درست است حاکمیت در مقابل خاتمی ایستاد و نگذاشت برنامه هایش به ثمر برسد ولی خاتمی مقابله علنی نکرد. اما حسن روحانی  با لفاظی های علنی خود با حاکمیت کار را برای خویش و حامیانش دشوار کرد که اصلاح طلبان و پزشکیان هرگز نباید این راه  را بروند چون شکستش از همان روز اول قطعی است.

گرچه حاکمیت هم آن غرور و ابهّت سابق را ندارد و به کمک دیگران نیاز پیدا کرده است اما رفتار و همکاری حاکمیت بستگی به رفتار و گفتار درست و سنجیده خودِ ما نیز دارد. اگر ما اشتباه بکنیم حاکمیت را هم به اشتباه خواهیم انداخت که همه ضرر خواهند کرد.

 بهترین راه به ثمر رساندن شعارها و وعده ها، مذاکره و گفتگو و تعامل با حاکمیت و جناح مقابل در باره موضوعات مورد اختلاف مانند حجاب اجباری و آزادی های اجتماعی و فرهنگی و تعامل و سازش با دنیا است که می شود در برخی موارد با تعدیل مواضع دو طرف به توافق بینابینی رسید که هیچکس احساس شکست نکند. مثلا حجاب اجباری را در ادارات دولتی اجرا و در خیابان و مکان های عمومی آزاد گذاشت.

 این کار نه تنها هیچ هزینه مادی برای نظام ندارد بلکه برخی منابع را هم می تواند برای کارهای عمرانی آزاد کند. هر دو طرف باید قبول کنند بدون همکاری و توافق دو طرف که خودِ پزشکیان هم بارها و بارها به آن تاکید کرده اند موفقیتی به بار نخواهد نشست و تمام امیدهای ایجاد شده را برباد خواهد داد.

امید است این راه باریکه ی ایجاد شده ما بین دو طرف هر گز بسته نشود. اگر بسته شود دو گانه اصلاح طلب و اصولگرا به دوگانه حکومت و مخالفان حکومت تبدیل خواهد شد که ممکن است خوشایند خیل کثیری از مردمی که در انتخابات شرکت کرده اند نباشد.

*این یادداشت با اندکی دخل و تصرف منتشر شد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آقای پزشکیان اگر سادگی و صداقت یک ترک واقعی و جسارت یک کرد واقعی را از خود نشان دهند، باعث خواهد شد تا عدم استقرار عدالت حضرت علی ابن ابی طالب در طول جمهوری اسلامی مشخص خواهد شد و آنگاه است که اگر کسی از وضع موجود ذی نفع نباشد فکری اساسی باید بکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا