سیاسی

چرا نماینده گنبد از سعید جلیلی حمایت کرد؟!

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی:

حمایت نماینده گنبد جناب مهندس حکیم آق ارکاکلی از جلیلی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری برای کثیری از هواداران خود بسیار غیر منتظره و شوکه کننده بود. رفتن او به سمت قالیباف طبیعی و قابل توجیه می نمود. اما با بودن قالیباف رفتن به سمت جلیلی خیلی سئوال بر انگیز بود.

 من از همان ابتدا می خواستم در این خصوص یک یادداشت بنویسم. اما با مشورت با یکی از نزدیکان او منصرف شدم. او گفت حکیم هنوز تازه کار است و چیزی نگوییم بهتر است. اما سئوال مکرر دوستان و خوانندگان باعث شد تصمیم خودم را عوض کنم. البته من قصد محکوم کردن ایشان را ندارم. جلیلی هم یکی از نامزدها بود ایشان هم حمایت کرده است. اما چند احتمال را یادآوری می کنم شاید یکی از اینها در تصمیم او موثر بوده است.

یکم : به نظر می رسد حکیم بدون مشورت با مشاوران تراز اول و نزدیک خود این تصمیم را گرفته است. چون یکی از آنها هم از تصمیم اخذ شده بسیار متعجب بودند. بدون مشورت با نزدیکان خود تصمیم گرفتن آنهم در کار مهم سیاسی که به سرنوشت دیگران تاثیر گذار است به تنهایی عیب بزرگی است. حتی تصمیم گرفته شده درست هم باشد. اگر هم با مشورت مشاوران این تصمیم را گرفته باشد پس معلوم می شود مشاوران مشاوره ی خوبی به ایشان ارائه نداده اند.

دوم : شاید او در مورد مشکلات گنبد از ستاد مرکزی جلیلی قول قرارهایی گرفته باشد. اگر براساس این قول و قرار تصمیم گرفته باشد باز هم اشتباه است. چون سیاستمداران و نامزدها برای اینکه رای مردم را به دست بیاورند در انتخابات قول و قرار و وعده هایی می دهند که نباید روی آن حساب کرد. این غیر از فریب خوردن معنای دیگری ندارد. این قول را قالیباف داده باشد اشکالی ندارد. قالیباف حداقل به توسعه معتقد است. ولی مقتدای جلیلی استاد مصباح و آیت الله سید محمد مهدی میرباقری به توسعه هم معتقد نیستند.

سوم : مسئله اصلی و از همه مهمتر این است طرف او در عرصه سیاست و قدرت آدمهای خوش نام و حساب محسوب نمی شود. همه دیدند نزدیکان او مانند زاکانی چه رفتارهای غیر متعارفی را از خود نشان می دادند. آن آشی را سالهای سال برای مردم پخته بودند را انکار می کردند و جلوی چشم مردم دروغ می گفتند. مصداقهایش مانند حجاب اجباری و طرح گشت ارشاد و گماشدن حجاب بان در مترو می باشد.

چهارم : شاید ایشان فکر کرده است جلیلی رای می آورد و رئیس جمهور ایران می شود. این هم ناشی نبودن دید استراتژیک و عدم شناخت از عرصه سیاست و جناح بندی های کشور است. اگر او از تفکر آخر الزمانی، ویرانگر، جنگ طلب، تحریم طلب او خبر داشت از صد کیلومتری ستاد او هم رد نمی شد. البته این را هم بعید است نشنیده باشد چون جلیلی مواضع خودش را در مناظره ها و سخنرانیها اعلام داشت و گفت «ما را از جنگ و تحریم می ترسانند». به ترامپ رئیس جمهور احتمالی امریکا هم گفت :« ترامپ قمارباز طرف تو ما هستیم». اگر آدم شم سیاسی داشته باشد همین دو جمله کافی است از نزد او فرار کند.

پنجم : ایراد اصلی در ساختار کلان کشور است که اجازه نداده است احزاب در کشور رشد کنند. و افراد در درون حزب تربیت بشوند و بعد از پختگی و کسب تجربه لازم به عرصه سیاست وارد شوند. این نقیصه سبب شده است افراد زیگزاگ بزنند و مرتب جا عوض کنند و پیروان خود را سرگردان نمایند. امیدوارم او آب رفته را به جوی بازگرداند و با دولت پزشکیان روابط خوبی را برقرار کنند و تعامل سازنده ای داشته باشند و دیگر بی گدار به آب نزد./ فردای آزاد

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا