سیاسی

چرا در انتخابات روز جمعه میزان مشارکت افزایش نیافت؟

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی: انتظار می رفت با ورود اصلاح طلبان به انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت افزایش یابد. از ۴۱ در صد مجلس دوازدهم در سال گذشته و ۴۸ درصد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در سال ۱۴۰۰ بالاتر برود. اما نه تنها چنین نشد بلکه یک درصد هم نسبت به سال گذشته و هشت درصد نسبت به انتخابات سال ۱۴۰۰ کاهش یافت. چرا چنین شد و چه عواملی سبب شد چنین اتفاقی بیفتد؟ چرا چنین کاهشی را هیچ کارشناسی نتوانست پیش بینی کند؟

همه انتظار داشتند با ورود اصلاح طلبان به انتخابات میزان مشارکت تقریباً ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. اگر بگوییم اصلاح طلبان پایگاه مردمی خود را از دست داده اند چرا پزشکیان اول شد؟

حتی گفته می شد اگر میزان مشارکت در حدود ۴۰ درصد باشد یکی از نامزدهای اصولگرا در مرحله اول پیروز خواهد شد. چرا این پیش بینی ها غلط از آب در آمد؟

اولاً به نظر می رسد سرکوب اعتراضات جنبش زن زندگی آزادی اکثریت طرفداران اصلاح طلبان و ناراضیان را به شدت عصبی و عاصی کرده است. حتی با بعضی از آنها مخصوصاً با جوانانش نمی شود صحبت کرد.

دوماً تورم و گرانی و مشکل معیشتی مردم در سه سال اخیر نیز بعضی از طرفداران اصولگرا را هم ناراضی کرده است. آنها انتظار داشتند با روی کارآمدن ابراهیم رئیسی مشکلاتشان کاهش یابد ولی این انتظار برآورده نشده است. یکی از روزنامه نگاران تعداد آنها را نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری ۵ میلیون نفر برآورد کرده است. در واقع ریزش از هر دو طرف بوده است. طرفداران اصلاح طلبان را سرکوب اعتراضات ناراضی کرده است که چرا از ما حمایت نکردید؟( البته اعتراضات ۱۴۰۱ دو وجه داشت یکی وجه براندازانه بود که اصلاح طلبان حمایت نکردند. یکی وجه اعتراضی بود که اصلاح طلبان حمایت کردند ولی در آن شلوغیها به چشم نیامد).

طرفداران اصولگرا را هم تورم فزاینده. جالب توجه اینکه اصلاح طلبان در مشارکت ۴۰ درصدی هم بتوانند رای بیاورند زنده بودن این گفتمان را نشان می دهد که هم کم هزینه است و هم مسالمت آمیز. هر گاه فرضت ایجاد شود می تواند طرف مقابل خود را به چالش بکشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا