سیاسی

چرا ترکمنها به اصلاح طلبان رای می دهند؟

‍پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی روزنامه نگار و فعال سیاسی گنبدی در کانال تلگرامی خود نوشت: اصلاحات یک گفتمان است. اصلاحات یک راه و روش و جریان مسالمت آمیز و قانونی و صلح آمیز و تدریجی برای نیل به قدرت است. تا راه بیفتد و تثبیت شود و مورد پذیرش مردم قرار گیرد نزدیک به ده سال طول می کشد.

اینکه چرا ترکمنها از اصلاحات دل نمی کنند یک دلیلش این است رهبر اصلاحات ( خاتمی) یک فرد اخلاق مدار و پاکدست است و اهل حیله و حقه و نیرنگ و فریب کاری نیست که به هر قیمتی به قدرت برسد. وقتی هم به قدرت رسید منش اخلاق اخلاق مداری را فراموش کند.

دلیل دومش این است او در زمان تکیه به اریکه ی قدرت به اقلیتهای قومی و مذهبی بها داد و سعی کرد آنها را در رده های مختلف قدرت سهیم کند. در زمان او سخنگوی دولت یک کرد شیعه بود و ترکمنها را در پستهای مدیریتی مانند بخشداریها و فرمانداریهای محل سکونتشان مسئولیت داد. هر چه هست به اقلیتهای دینی و مذهبی و قومی نگاه منفی ندارد آنها را در حساب و کتاب خود فراموش نمی کند. در نهایت پیروی از او برای مردم عادی هزینه سنگینی ندارد و هزینه آن مشارکت در انتخابات است. گرچه نخبگانش همیشه و مورد طعن و لعن  و نفرین طرف مقابل است و هر گز بخشیده نمی شوند.

دلیل سومش این است هر قومی نگاه می کنند روشنفکرانش که منافع قوم خویش را فراموش نمی کنند، دنبال کی هستند و چکار می کنند؟ وقتی دیدند اکثریت آنها با اصلاح طلبان هستند مردم عادی دیگر مقاومت نمی کنند رایشان را می دهند.

دلیل چهارمش تهاجمی و مناسب نبودن گفتمان طرف مقابل و نامزدهایشان هستند. در این انتخابات مردم دیدند نامزد های طرف مقابل چندین سال است در قلب قدرت قرار دارند ولی در مقابل مشکلات ایجاد شده مسئولیت قبول نمی کنند. در روز روشن به چشم مردم نگاه می کنند و دروغ می گویند. بزرگانشان از لحاظ پاکدستی مسئله دار هستند. در استفاده از رانت حکومت درنگ نمی کنند. در منصب و مرکب قدرت با مردم عادی رفتاری غیر مدنی و تحکم آمیز دارند. گاه خشونت آمیز رفتار می کنند. به زنان و جوانان نگاهی ابزاری دارند.

در مجموع همه این عیبها و ایرادها سبب شده آنها (اصولگرایان تندرو) نه تنها در جلب رضایت اقلیتها مشکل داشته باشند بلکه در جلب رضایت بقیه مردم ایران که با خودشان هم مسلک هستند نیز مشکل دارند. شاید همه ی رفتارهای ترکمنها از دوستی خاتمی و اصلاح طلبان نباشد. ممکن است از بغض طرف مقابل هم باشد. آنها می خواهند همه مشکلات را از راه قلدری و بگیر و ببند و با ابزار قدرت و ثروت حل کنند که سبب گریز مردم از آنها شده است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا