گفتگو

گفتگوی اولکامیز با ناهید تجا، فعال اجتماعی ترکمن

قبل از آنکه دیگران برای ما نسخه بپیچند خودمان بر سرنوشت خویش حاکم باشیم

پایگاه خبری اولکامیز – چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی مردم ایران به دور دوم کشیده شد. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با دو نوع تفکر متفاوت به مرحله پایانی راه یافته اند. تبلیغات انتخاباتی ادامه دارد. یاران و حامیان هر یک برای جذب آرای مردمی می کوشند. با ناهید تجا یکی از بانوان فعال ترکمن در عرصه های اجتماعی در باره انتخابات پیش رو گفتگویی انجام دادیم که در پی می آید:

حانم تجا در وهله اول خودتان را بصورت مختصر و کوتاه معرفی کنید ؟
به نام خدای جان و خرد  / کزین برتر اندیشه برنگذرد

اینجانب، ناهید تجا مدرس زبان و مدیر عامل شرکت خدمات اداری استیلا و از اعضای اسبق شورای شهر و شهرستان گنبد و عضو علی البدل دوره ششم شورای شهر گنبد و از فعالین حوزه اجتماعی شهرستان می باشم.

در ستاد پزشکیان چه مسئولیتی دارید؟

عضو ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در شهرستان هستم . مسئولیت ریاست ستاد بانوان ترکمن و اهل سنت شهرستان گنبد را بر عهده دارم همچنین عضو شورای راهبردی ترکمنهای ایران در شاخه گنبد
می باشم.

به نظر شما چرا مردم گلستان در دور اول انتخابات همچون گذشته مشارکت بالایی نداشتند ؟

به نظرم، صورت این سئوال که معطوف به گلستان می باشد ، کمی بی مهری در حق مردم گلستان و علی الخصوص خطه ترکمنصحراست. علت مشارکت ضعیف مردم، یک مقوله کلی در سطح کشور است که چرایی آن تقریبا بر همگان واضح و مبرهن است، دلیل عمده این مشارکت ضعیف، عدم حضور جوانان و نارضایتی مردم از مدیریت کشور و عملکرد دولتمردان و مسئولان وبالاخص منتخبین آنان، و عدم عمل به وعده های انتخاباتی در طی سالیان گذشته است. امروز دیگر شعارها وعده های تکراری چه از جانب اصلاح طلبان و چه اصول گرایان و با هر عنوان دیگری آنان را به آینده امیدوار نمی سازد که جای بسی تامل و بازنگری در نحوه مملکت داری برای حاکمان و دولتمردان این مملکت دارد و باید تمهیدات لازم و جدیدی را برای جلب اعتماد وزنده کردن امید در دلهای این مردم صبور بیاندیشند. علیهذا برگزاری این انتخابات نابهنگام، بدنبال وقوع سانحه سقوط بالگرد حامل ریاست جمهوری سابق و شهادت ایشان، براساس نص صریح قانون اساسی کشور و مقتضیات زمانی برگزاری انتخابات مجدد صورت پذیرفته است.
با توجه به اینکه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر که نوعی انتخابات محلی محسوب میشد که اقشار مختلف مردم را به انتخاب آشنایان و قوم و خویشان خود رغبت داشتند و تنور انتخابات گرم‌تر شده وبه دلیل رقابت های محلی جهت شرکت در انتخابات، پای صندوق های رای حضور می یافتند که این خود بر شور انتخاباتی می افزود متاسفانه در این دوره انتخابات این مسئله نیز جایش خالی بود چرا که هدف از تجمیع انتخاباتها کنترل هزینه کردها وحضور حداکثری مردم بوده و از ملاک‌های مشارکت در نظر گرفته شده بود.
علی ایحال، همه موارد فوق، عدم تامین خواسته های بحق مردم وبی مهری دولتمردان وفشارهای اقتصادی حاکم بر جامعه، طبقاتی شدن زندگی مردم و جنبش های سیاسی سال‌های اخیر، و پیری جمعیت ایران و عدم توجیه جوانان در سرنوشت. سیاسی و اجتماعی خویش جهت اداره کشور و قهر آنان با صندوق های رای، به مثابه نشان اعتراض آنان. به نحوه مدیریت کشور است که از عوامل عدم استقبال انان در مشارکت انتخاباتی می توان برشمرد و قطعا به این مسائل باید با چشم بازتری نگاه کرد.

 نقاط قوت و ویژگی های شاخص مسعود پزشکیان را بگویید اساسا وی چه تفاوتهایی با جلیلی دارد؟

از دیدگاه بنده، مزیت بالای پزشکیان را در سطح تحصیلات بدون سهمیه ای ایشان میدانم و اینکه وی را فردی متعادل تر می نگرم و به لحاظ همراهی برخی از دوستان و دولتمردان اجرایی دوره اصلاحات،انتظار ویژه ای در ایجاد توازن و تعادل در نحوه مدیریت اجرایی کشور و حل مسائل اقتصادی و برداشتن فشارهای ماحصل آن ورفع تبعیض های فرهنگی و سیاسی واجتماعی تحمیل شده بر مردم را دارم.
از خبرنگار محترم اولکامیز خواهشمندم که تفاوت‌ها را بیان ننماییم.
چرا که قضاوت و بیان تفاوت‌ها و پرداختن به قیاس مع الفارق را در شأن خود نمی بینم و به دلیل داشتن عقیده ای راسخ بر تشریفاتی بودن جایگاه ریاست جمهوری، خود را در مسند قضاوت قرار نمی‌دهم.

پزشکیان چه نگاهی به زنان و بانوان دارد؟
مسعود پزشکیان، کاندیدای ریاست جمهوری ایران در بیانه ای برنامه های خود را برای بهبود وضعیت زنان و دختران ایران، با عنوان تحقق عدالت جنسیتی در تمامی عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی سیاسی تاکید و به مواردی از قبیل :حمایت از استقلال اقتصادی زنان و توسعه کارآفرینی
افزایش مشارکت زنان در سطوح مدیریتی و تصمیم گیری
بهبود امنیت اجتماعی مبارزه با انواع خشونت علیه زنان
احترام به حق انتخاب زنان در زمینه های مختلف زندگی
ایجاد توازن، بین کار و زندگی خانوادگی تمرکز داشتند و اظهار نمودند که تحقق عدالت جنسیتی، نه تنها به بهبود وضعیت زنان، بلکه به پیشرفت کل کشور منجر خواهد شد. ما هم امیدواریم در راستای تحقق بیانات شان. گام‌های گسترده و قوی بردارند.

چرا شرکت در دور دوم انتخابات را یک ضرورت می دانید ؟
در وهله نخست، خود را یک ایرانی می دانم.
ثانیا:به لحاظ در اقلیت قرار داده شدن اقلیت‌های مذهبی، هر رای خود و شرکت در انتخابات را، راه رساندن نشان وجودی اقلیت‌ها و احقاق حق خود و همنوعانم می دانم.
ثالثا: من یک زن هستم، یک همسر، یک مادر و برای اثبات حقانیت مطالبه حقوق خویش وسایر زنان شرکت در انتخابات را یک وظیفه می دانم.
رابعا:عدم شرکت را بی تفاوتی می پندارم و بی تفاوت بودن را نوعی سکون اجتماعی می دانم.

برای پیروزی کاندیدای مورد نظر خود چه سخنی با مردم استان گلستان به ویژه ترکمنها دارید؟
سخن اصلی و خواسته من، از هم استانی ها وبه ویژه ترکمن‌ها این است که نسبت به انتخابات، بی تفاوت نباشند و همه با اقتدار پای صندوق های رای حضور یافته و به گزینه منصف و مورد وثوق افرادی که انتظار اصلاح امور را دارند به برگزیده آنان، مسعود پزشکیان رای دهند.
کماکان قهر با صندوق های رای را راهی برای در اختیار قرار دادن سرنوشت خویش در گرو انتخاب دیگران می دانم،
پس لازم است قبل از آنکه دیگران برای. شما نسخه بپیچند خود بر سرنوشت خویش، حاکم باشید
و این میسر نمی گردد مگر با مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب دکتر پزشکیان.

کلام آخر ؟

در پایان عرایضم، از آقای ایزدی تشکر می کنم که این مصاحبه را ترتیب دادند و برای شان در کلیه شئونات زندگی آرزوی توفیق دارم. به خاطر بسپاریم؛
« من اگر بنشینم، تو اگر بنشینی، چه کسی بر می‌خیزد . من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، همه بر می خیزند »

وعده ما : حضور حداکثری در پای صندوق های رای روز جمعه پانزدهم تیرماه .

برای فردایی بهتر و روزگاری آبادتر به مسعود پزشکیان رای خواهیم داد. 

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا