مطالب ویژه

رگ های شهرستان آق قلا تشنه تدبیر است

درگیری بر سر آب، از آنچه که فکر می کنیم نزدیک تر است

پایگاه خبری اولکامیز – وحید دلیجه، فعال رسانه: با روند کنونی مدیریت آب در شهرستان آق قلا و دیگر نقاطی که هر ساله با تنش آبی روبه رو هستند، نزاع قومیتی دور از ذهن نیست!

مسئله آب بسیار حیاتی است، از این رو  جنگ آینده  را بر سر آب نامیدند….!! مدیریت این مقوله مهم، مسلما نیازمند مدیران بسیار با تجربه و قوی را می طلبد که در حال حاضر مدیریت این سازمان توانایی مقابله با این تنش ها را ندارد.

به گفته برخی کارشناسان بخشی از تنش آبی شهرستان آق قلا به علت عدم مدیریت صحیح و حفاظت از امکانات و منابع این سازمان به هدر می رود. دزدی پمپ آب روستای میرزاعلی یلقی گواه بر این مدعاست‌.

نا گفته نماند عدم کارایی و مدیریت برخی روسای ادارات به خاطر جابه جایی های پیش رو است که انگیزه کافی برای خدمت نداشته و نمی‌توانند به مردم خدمت نمایند، به همین جهت تسریع در تعیین مدیریت های استانی و شهرستانی از واجبات دولت پزشکیان است.

 سریال پرتکرار و قدیمی کمبود آب حکایت امروز و دیروز و امسال و پارسال نیست؛ مشکل سالیان طولانی است، واقعیت چندین ساله حاکم بر این  شهرستان است، مردم تشنه برخی روستاها ساعت ها و بلکه روزها باید منتظر تانکر آب رسانی بنشینند، و متاسفانه به نظر می رسد در تمامی این سال ها مسئولان صرفاً به فکر حل اورژانسی و کوتاه مدت این معضل بودند و راهکارهای مناسبی برای حل تنش آبی در آق قلا اندیشیده نشده است.

یکی از نقاط بحرانی شهرستان آق قلا که هر ساله شاهد تنش آبی در این نقطه هستیم مجتمع آبرسانی پیرواش بوده که این قسمت از روستاهای آق قلا، در همسایگی بخش شرقی گرگان، وظیفه تامین آب شرب برخی روستاهای بخش مرکزی شهرستان آق قلا را بر عهده دارد.

 بنابر گزارش های مردمی رسیده از روستاهای ترکمن نشین این بخش، احساس می کنند در تقسیم آب این مجتمع بین روستاها عدالت برقرار نمی شود. لذا ضرورت دارد هرچه سریعتر جهت جلوگیری از هر گونه درگیری بین روستائیان وابسته به این مجتمع و تبعات آن رسیدگی های کارشناسی انجام بگیرد.

شایان ذکر است این مجتمع آبی دارای چند حلقه چاه است که بخشی از آن از روستاهای بخش شرقی گرگان تامین می شود که روستاهای پیرواش ، اونق یلقی اولیا و سفلی ، شیخ تپه ، کرد ، قزلی ، قره تپه ، عطاآباد و  … از آن مجتمع آبرسانی می شوند.
و روستاهای عثمان آباد ، محمد آباد و پیرآغاچ هم آب شرب خود را  از چاه نوده شریف تامین می کنند که در حال حاضر به خاطر کمبود آب شرب نوده، به روستاهای مذکور آب نمی رسد.

متاسفانه شهر آق قلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و در فرصت دیگر به این موضوع خواهیم پرداخت.

*اولکامیز – این مطلب با اندکی دخل و تصرف منتشر شد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا