یادداشت

دغدغه های بانوان صحرا

پایگاه خبری اولکامیز – فرحناز ایگدری، فعال اجتماعی: هر چند که مجالی برای نقد عملکرد اقتصادی،سیاسی و اجتماعی دولت سیزدهم وجود ندارد و طرفداران منتسب به کاندیدایی که خود را نیروی برآمده از جبهه ی انقلاب میدانند، برای نشان دادن خود بعنوان نیرویی اصیل و آشنا با قواعد حاکمیتی و مملکت داری با معرفی خود بعنوان دولت در سایه ضمن تلاش برای جلب آرای رای دهندگان با  بخشیدن چهره ی قدسی گونه به ساحت دولت سیزدهم مانع از بیان انتقادهای منصفانه به عملکرد سی و چند ماهه ی دولت شهید رییسی شده اند.

تلاشی که فی‌ الواقع در ترس انتقاد از پروژه ی یک دست سازی قوای کشور که در چند سال اخیر در قوای حاکمیتی عملیاتی شده بود خلاصه میشود. فلذا با درک شرایط زمانی یادداشت حاضر سعی در تحلیل معادلات سیاسی اجتماعی واقع شده در برهه ی انتخابات جامعه ی ترکمن صحرا نموده است. تحلیلی که شاید !!!قدمی کوچک  باشد برای کشاندن جامعه ی معترض به صندوق آرا و رای دادن به نامزد اصلح (دکتر مسعود پزشکیان ).

عبارتی کلیشه ای در زمان انتخابات علی الخصوص در انتخاب ریاست جمهوری  نقل لسان فعالین انتخاباتی میشود اینکه :«ترکمن ها اصالتا اصلاح طلب هستند و با نیروهای اصلاح طلب مطابقت بیشتری دارند» عبارت  مرسومی که حداقل در انتخابات دوره سیزدهم  ریاست جمهوری محرک رسیدن عده ای فرصت طلب به نان و نوایی شد چرا که عده ای با تابو ساختن جانبداری ترکمن ها از اصلاح طلب ها و عدم انتفاع در انتصابات پست های عالی و میانی مدیریتی ،پیشنهاد چرخش به سمت اصول گرایان و منتفع شدن از سیاست های اعلامی این حزب در عینیت بخشیدن شعار ایران برای همه ایرانیان شدند.

اگر چه انتخابات سیزدهم با مشارکت قابل توجه ترکمنها و اختصاص درصد بالایی از آرای آنان به صندوق رییس جمهور فقید انجام شد ولی به جز عده ای معدود که بعنوان لیدر جریانات مبلغ اصولگرایان در ترکمن صحرا بودند ، اکثریت جامعه ی ترکمن طرفه ای از انتصابات حداقلی نبردند در حالیکه دولت مستقر شهید رییسی می‌توانست در انتصابات انجام شده در شهرهای پرجمعیت تر و مهمتر ترکمن نشین از افراد متخصص و متعهدتر ترکمن استفاده نماید. افرادی که  که دارای علقه های بیشتری از وفاداری به قوم و شهر زادگاه خود بودند که مع الاسف این مهم انجام نشد.

پایان داستان چرخش معنا دار ترکمنها به جریان اصول گرا واقع شدن در نقطه ی سکونی بود که سالیان زیادی دامن‌گیر نخبگان، روشنفکران و متخصصین این جامعه ی وفادار به اصول انقلاب و ایران شده است.

با صرف نظر از نابسامانی وضعیت در ستاد شهرستانی دکتر پزشکیان که یادآور رقابت افراد حاضر برای اثبات وفاداری به کاندیدای اصلح و بردن گوی سبقت از یکدیگر برای پست های احتمالی آینده است، شاید!

این بار گزینشی تاریخ پیش روی جامعه ی ترکمنهای ایران باشد ،چرا که با روی کار آمدن فردی که از هم اکنون بصورت واضح و مبرهن از تبعیض و نابرابری در گزینش نیروهای بومی و متخصص اهل سنت در جای جای ایران بزرگ می گوید، نوید بخش آینده ی روشن نه چندان دور است.

چه آنکه در ادوار گذشته کاندیداهای مطرح در آن دوره ها بصورت کاملا محتاطانه و مبهم اشاره ای به مسأله  و معضل عدم بکار گیری نیروهای متخصص اهل سنت در پست های دولتی میکردند و تلویحا از کنار چنین مسأله ی سترگی عبور می‌کردند‌. اما دکتر مسعود پزشکیان با آسیب شناسی مسأله ی عدم بکار گیری نیروهای متخصص و متعهد اهل سنت در مناصب میانی و بالای دولتی به نوعی تابوی مسأله را شکست و بر روشی که بدون هیچ استنباط و استدلال منطقی به عدم بکار گیری نیروهای بومی و متخصص پافشاری میکرد -در قدر متیقن آن- خط بطلانی بر آن ایده کشید.

اما سخنی با جامعه ی رای دهندگان :

برادران و خواهران بزرگوار :

با درک واقعیت های کنونی جامعه که در نتیجه ی هزاران دلیل غیر موجه معیشت، آسایش و آرامش جامعه و خانواده ی ایرانی را برهم زده اند و با لجاجت افسار گسیخته ای با کلیه ی کشورهای دنیا و حتی با مردم جامعه ای خود اصرار بر روش غلط و زنگار زده ی خویش دارند ، قهر کردن با صندوق رای و عدم مشارکت در این انتخابات تایید سیاست های جاری رقیب دکتر پزشکیان است .

به تبلیغات سو و اشتباهی که دشمنان و معاندان کشور مبنی بر اینکه افکندن رای به معنای مشروعیت بخشیدن به سیاست های نظام است گوش فرا ندهید چه آنکه دشمنان نظام در هیچ صورتی مشکلات معیشتی که من و شما در حال تجربه کردن آن هستیم درک نخواهند کرد ، پنجره انتخابات فرصت مغتنمی است برای گشودن روزنه های امید و آسایش . دوره ی انتخابات پیش روی با ادوار گذشته تفاوت اساسی دارد .

در صورت اقل آن برای جامعه ی ترکمن معنا ی خاص و تفاوت اساسی دارد چرا که در این دوره کاندیدایی به میدان آمده است که از تریبون صدا و سیمای میلی از ظلم و جفای روا شده بر اهل سنت ایران می گوید و چشم در چشم میلیونها ایرانی در برابر وعده های که به ملت ایران داده ،گردن ودیعه می گذارد.(اشاره به سخنرانی و استناد ایشان در صدا و سیما به متون نهج البلاغه)

با چشم پوشی از عملکرد حداقل افراد ترکمنی که در ادوار گذشته در مناصب دولتی گمارده شده اند به گونه ای که اکثریت قریب به اتفاق این جماعت نیز از وضعیت ایجاد شده کلاه نمدی برای خویش و خانواده ی خویش بافته اند، به لحاظ اینکه دکتر مسعود پزشکیان دولت مستقر آینده را دولت پاسخ دادن به مسوولیت واگذار شده به دولتمردان معرفی کرده است یک بار دیگر این فرصت را به خود و فرزندانمان قائل شویم ‌.

وضعیت معیشتی و اجتماعی اکثریت رای دهندگان ترکمن به گونه ای است که با انتخاب مسعود پزشکیان و در فرض عدم همراهی ایشان با وعده های انتخاباتی خود در فردای ریاست جمهوری اش،  چیزی برای از دست دادن ندارند اما در مقابل حداقل کاری که ما بعنوان رای دهندگان مسعود پزشکیان می توانیم انجام دهیم اینکه« به مانند مسعود پزشکیان گردن بگذاریم »که در صورت مشارکت این بار ما و عدم تحقق اهداف و برنامه های نهاد ریاست جمهوری، در انتخابات آینده ی کشور سهیم نخواهیم بود .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا