سیاسی

تحلیلی در باره دور اول انتخابات ریاست جمهوری

پایگاه خبربی اولکامیز – امان محمد خوجملی فعال سیاسی ترکمن و رئیس حزب اتحاد ملت شاخه گنبد نوشت:

مطابق آمارها ایران حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد جمعیت حدود ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند. در انتخابات چند روز اخیر ریاست جمهوری ۴۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و ۶۰ درصد آنها شرکت نکردند. این ۶۰ درصد را چگونه باید تحلیل کرد؟ آیا همه ی این ۶۰ درصد برانداز هستند؟ یا ناراضی هستند ولی دنبال برانداز نیستند؟

در هر انتخاباتی حدود ۱۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی کنند. این یک امر طبیعی است. حتی در آزادترین و رقابتی ترین انتخابات هم شرکت نمی کنند. شاید در همه جای دنیا هم اینطوری باشد.حالا به هر دلیلی مثلاً به خاطر پیری و از کار افتادگی یا بی خیالی و کم حوصله گی در انتخابات شرکت نمی کنند. اسم اینها را نمی شود گفت بر انداز. صف اینها را از براندازان و طرفداران حکومت و اصلاح طلبان جدا کرد. تعداد اینها حدوداً ۶ میلیون نفر می شود.

۴۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند که تعداد اینها اندکی کمتر از ۲۵ میلیون نفر است. از این تعداد حدود ۱۵ میلیون نفر طرفدار حکومت هستند که از وضع موجود راضی هستند. ۱۰ میلیون نفر طرفداران اصلاح طلبان هستند که از وضع موجود ناراضی ولی خواهان براندازی نیستند.

پس طرفداران حکومت و اصلاح طلبان و بی طرفان را جمع بزنیم تعدادشان حدود ۳۱ میلیون نفر می شود. این ۳۱ میلیون نفر را از ۶۱ نفر واجد شرایط کم کنیم ۳۰ میلیون نفر می ماند که می شود اسم آنها طرفداران تغییر ساختار نامید. پس تعداد دو طرف تقریباً مساوی هستند که در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند. اگر حکومت اندکی فضا را باز کند و اصلاحات و تغییرات را کم کم شروع کند از تعداد براندازان روز به روز کاسته خواهد شد. کشور مسیر ثبات و آرامش را طی خواهد کرد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا