تورکمن صحرا

بیانیه شورای راهبردی ترکمن های ایران

سند مطالبات شورای راهبردی ترکمن‌های ایران از رئیس‌ جمهور منتخب

پایگاه خبری اولکامیز – باوجود اهمیت ثروت‌ها و منابع گوناگونی مانند معادن، نفت و گاز که کشورمان ایران به طور خداداد از آن برخوردار است، مهم‌ترین ثروت و منبع کشور بی‌تردید انسان‌ها و نیروهای انسانی است که به گوناگونی و رنگارنگی اقوام، مذاهب و ادیان در جای‌جای این سرزمین درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اقوام ایرانی، جوامع و جمعیت‌هایی نیستند که به ملّیت ایرانی الصاق شده باشند بلکه این اقوام گوناگون ایرانی هستند که در نظم و ساختاری نظام‌مند و هماهنگ، با همدیگر مفهوم ملّیت ایرانی را شکل می‌دهند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان میثاقی ملّی، اهمیت و جایگاه اقوام، مذاهب و ادیان را بیان کرده و همه ایرانیان را صرف‌نظر از جنسیت، قوم، نژاد، دین و مذهب دارای حقوق و دربرابر قانون یکسان شمرده است.

اینک که نزدیک به نیم قرن از انقلاب اسلامی می‌گذرد ضرورت اجرای کامل قانون اساسی در تمام حوزه ها و عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به طور عام و حوزه اقوام، مذاهب به طور خاص بیش از پیش احساس می‌شود. از این رو، شورای راهبردی ترکمن‌های ایران به نمایندگی از ترکمن‌های استان‌های گلستان، خراسان شمالی و رضوی، تهران، البرز و سایر استان‌های ایران در آستانۀ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، مطالبات قوم شریف ترکمن را که تقریباً مشترک با سایر اقوام و مذاهب است به شرح. زیر اعلام می‌دارد و از رئیس‌جمهور منتخب تقاضا دارد در مسیر اجرای کامل اصول مصرح در قانون اساسی در حوزه اقوام، مذاهب و ادیان گام بردارد:

  1. مطالبات و خواسته‌های قوم ترکمن و سایر اقوام، مذاهب و ادیان درواقع همان مطالبات برحق همه ایرانیان است. ما بیش و پیش از همه به حقوق و مصالح عمومی کشور و تحقّق آرمان‌ها و مطالبات ملّت ایران تأکید دارد
  2. فراهم کردن زیرساخت‌ها و زمینه برای عمل به احکام دینی و مذهبی ازطریق دادن اجازه ساخت مسجد در تهران و سایر مناطق و شهرهایی که جمعیت قابل توجهی از ترکمن‌ها در آن سکونت دارند، آموزش فقه و احکام مذهبی خاص اهل سنت در نظام آموزش و پرورش در تمام مناطق کشور، حمایت از مدارس و حوزه‌های علمیه اهل سنت، استخدام قضات کافی و کارکنان اهل سنت در دادگستری برای قضاوت در احوال شخصیه.
  3. رعایت عدالت و شایسته‌گزینی در استخدام‌های دولت و سازمان‌های حاکمیتی به‌گونه‌ای که شهروندان ترکمن و سایر اقوام و مذاهب درصورت اثبات شایستگی، مانعی برای دستیابی به شغل‌های دولتی و حاکمیتی نداشته باشند.
  4. انتصاب شایستگان اقوام، مذاهب و ادیان در مدیریت‌های میانی و عالی کشور مانند وزارت و عضویت در هیئت دولت، استانداری، سفارت، شوراهای عالی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  5. استقرار صنایع مادر و کارخانه‌های بزرگ در مناطق سکونت اقوام و مذاهب برای اشتغال‌زایی و جلوگیری از تخلیه جمعیتی به‌ویژه در مناطق مرزی و عدم بر هم خوردن بافت و ترکیب جمعیتی مناطق
  6. اجرای برنامه‌های ویژه فقرزدایی و توسعه در مناطق سکونت اقوام و مذاهب در قالب طرح‌های ملّی و حاکمیتی.
  7. تهیه و تدوین پیوست‌های فرهنگی، قوم‌شناختی، مردم‌شناختی، زیست‌محیطی و امنیت داخلی برای اجرای طرح‌های ملّی، استانی و شهرستان اعم از طرح‌های عمرانی،  و طرح‌های حوزه فرهنگ و آموزش.
  8. توسعه و تأسیس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترکمن‌صحرا و سایر مناطق سکونت اقوام و مذاهب با توجه به عقب‌ماندگی تاریخی و مزمن در این زمینه.
  9. توسعه مناطق آزاد تجاری و بازارچه‌های مرزی در مناطق سکونت اقوام و مذاهب به‌گونه‌ای که عمده مزایای آن به مردم این مناطق محروم برسد برای برچیدن شغل‌هایی چون سوخت‌بری و کولبری.
  10. فراهم کردن زیرساخت‌های اساسی مانند تأمین آب آشامیدنی، جاده و راه‌‎های مواصلاتی، تأمین برق و گاز، بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق سکونت اقوام و مذاهب. درحالی‌که در برخی مناطق کشور، مسئولان و کارآفرینان درپی توسعه بیشتر و تقویت کسب‌وکار هستند در بسیاری از مناطق سکونت اقوام و مذاهب به‌ویژه مناطق مرزی، هنوز مشکل آب، برق، گاز، جاده، مدرسه و مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد.

  ۱۱.     جلب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به مناطق سکونت اقوام و مذاهب.
۱۲.       فراهم کردن زمینه گردشگری داخلی و خارجی به‌ویژه در حوزه بوم‌گردی در مناطق سکونت اقوام و مذاهب.
۱۳.      انتصاب مدیران بومی و دردآشنا در مناطق سکونت اقوام و مذاهب.
۱۴.    برچیدن نگاه امنیتی و بدبینانه در مناطق سکونت اقوام و مذاهب.
۱۵.     توجه ویژه در انتصاب مدیران سیاسی، امنیتی و اجرایی در مناطق سکونت اقوام و مذاهب تا با سیاه‌نمایی و اغراق در نگاه امنیتی به تداوم فقر و بی‌عدالتی در این مناطق دامن نزنند.
۱۶.    ارائه مجوز فعالیت و تاسیس احزاب قومی و یا مذهبی در سطح ملی در چارچوب مقررات کشور و بهره مندی از ظرفیت آنها در جهت انسجام و اقتدار ملی نظام اسلامی.  
۱۷.     تأسیس بنیاد فرهنگی خاص اقوام و مذاهب در استان‌های سکونت آنان برای تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی و برای ساماندهی و هدایت سمن‌های فرهنگی، ادبی و هنری.
۱۸.     پاسداشت زبان‌های مادری و دادن مجوز تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی و تقویت مطبوعات و رسانه‌هایی که به این زبان‌ها منتشر می‌شوند.
۱۹.    دادن آزادی  لباس‌ها و پوشش‌های زیبای اقوام با شرط رعایت حجاب در مدارس، دانشگاه‌ها و مراسم رسمی و رسانه‌ها.
۲۰.    فراهم کردن امکان ارتباط سازمان‌یافته و نظام‌مند دوسویه میان اقوام و مذاهب با دولت و حاکمیت علاوه بر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان.
قوم ترکمن مانند سایر اقوام ایرانی بارها دین خود را به مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی ادا کرده است و از این پس نیز همواره رکنی استوار از ملّیت ایرانی و پاسدار کیان میهن خواهد بود. امید است با نگاه ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران،  مسائل و مشکلات خاص اقوام و مذاهب برطرف گردد.
توجه به مصالح و امنیت ملی می‌طلبد که چگونگی تعامل با مسائل اقوام و مذاهب در قالب یک استراتژی و راهبرد واحد، مدون و شفاف تدبیر شود.
ضروری است جهت تحقق مطالبات فوق، کارگروهی زیر نظر رئیس جمهور یا معاون اول ایشان تشکیل شود و برنامه‌ریزی، فعالیت‌ها، اقدامات و دستاوردهای مرتبط با این حوزه به صورت مستمر بررسی گردد.
در خاتمه، می‌خواهیم که شعار ایران برای همه ایرانیان در عمل اجرا و نهادینه شود و یک ایرانی در سرتاسر جهان به ایرانی‌بودن خودش ببالد و افتخار کند. رفاه عمومی و زیستن در حد استانداردهای جهانی با این‌همه امکانات و منابع شبه‌قاره ایران، حق هر ایرانی است و امیدواریم در صورت انتخاب، دولت آقای دکتر مسعود پزشکیان با شایسته‌گزینی و وفای به عهدی که با ملت به‌ویژه اقوام و مذاهب بسته، راه اصلاح‌گران و مصلحین واقعی جامعه را تداوم بخشد و در این راه، ما ترکمن‌های ایران حمایت و همکاری قاطع و نیرومند خود را از ایشان اعلام می‌داریم.

              ششم تیرماه ۱۴۰۳                                  

شورای راهبردی ترکمن های ایران
«حامیان دکتر مسعود پزشکیان»                                

www.ulkamiz,ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا