بیانیه شورای راهبردی ترکمن های ایران
سند مطالبات شورای راهبردی ترکمنهای ایران از رئیس جمهور منتخب
پایگاه خبری اولکامیز – باوجود اهمیت ثروتها و منابع گوناگونی مانند معادن، نفت و گاز که کشورمان ایران به طور خداداد از آن برخوردار است، مهمترین ثروت و منبع کشور بیتردید انسانها و نیروهای انسانی است که به گوناگونی و رنگارنگی اقوام، مذاهب و ادیان در جایجای این سرزمین درکنار یکدیگر زندگی میکنند. اقوام ایرانی، جوامع و جمعیتهایی نیستند که به ملّیت ایرانی الصاق شده باشند بلکه این اقوام گوناگون ایرانی هستند که در نظم و ساختاری نظاممند و هماهنگ، با همدیگر مفهوم ملّیت ایرانی را شکل میدهند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان میثاقی ملّی، اهمیت و جایگاه اقوام، مذاهب و ادیان را بیان کرده و همه ایرانیان را صرفنظر از جنسیت، قوم، نژاد، دین و مذهب دارای حقوق و دربرابر قانون یکسان شمرده است.
اینک که نزدیک به نیم قرن از انقلاب اسلامی میگذرد ضرورت اجرای کامل قانون اساسی در تمام حوزه ها و عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به طور عام و حوزه اقوام، مذاهب به طور خاص بیش از پیش احساس میشود. از این رو، شورای راهبردی ترکمنهای ایران به نمایندگی از ترکمنهای استانهای گلستان، خراسان شمالی و رضوی، تهران، البرز و سایر استانهای ایران در آستانۀ چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ایران، مطالبات قوم شریف ترکمن را که تقریباً مشترک با سایر اقوام و مذاهب است به شرح. زیر اعلام میدارد و از رئیسجمهور منتخب تقاضا دارد در مسیر اجرای کامل اصول مصرح در قانون اساسی در حوزه اقوام، مذاهب و ادیان گام بردارد:
- مطالبات و خواستههای قوم ترکمن و سایر اقوام، مذاهب و ادیان درواقع همان مطالبات برحق همه ایرانیان است. ما بیش و پیش از همه به حقوق و مصالح عمومی کشور و تحقّق آرمانها و مطالبات ملّت ایران تأکید دارد
- فراهم کردن زیرساختها و زمینه برای عمل به احکام دینی و مذهبی ازطریق دادن اجازه ساخت مسجد در تهران و سایر مناطق و شهرهایی که جمعیت قابل توجهی از ترکمنها در آن سکونت دارند، آموزش فقه و احکام مذهبی خاص اهل سنت در نظام آموزش و پرورش در تمام مناطق کشور، حمایت از مدارس و حوزههای علمیه اهل سنت، استخدام قضات کافی و کارکنان اهل سنت در دادگستری برای قضاوت در احوال شخصیه.
- رعایت عدالت و شایستهگزینی در استخدامهای دولت و سازمانهای حاکمیتی بهگونهای که شهروندان ترکمن و سایر اقوام و مذاهب درصورت اثبات شایستگی، مانعی برای دستیابی به شغلهای دولتی و حاکمیتی نداشته باشند.
- انتصاب شایستگان اقوام، مذاهب و ادیان در مدیریتهای میانی و عالی کشور مانند وزارت و عضویت در هیئت دولت، استانداری، سفارت، شوراهای عالی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام.
- استقرار صنایع مادر و کارخانههای بزرگ در مناطق سکونت اقوام و مذاهب برای اشتغالزایی و جلوگیری از تخلیه جمعیتی بهویژه در مناطق مرزی و عدم بر هم خوردن بافت و ترکیب جمعیتی مناطق
- اجرای برنامههای ویژه فقرزدایی و توسعه در مناطق سکونت اقوام و مذاهب در قالب طرحهای ملّی و حاکمیتی.
- تهیه و تدوین پیوستهای فرهنگی، قومشناختی، مردمشناختی، زیستمحیطی و امنیت داخلی برای اجرای طرحهای ملّی، استانی و شهرستان اعم از طرحهای عمرانی، و طرحهای حوزه فرهنگ و آموزش.
- توسعه و تأسیس دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بهویژه دانشگاههای علوم پزشکی در ترکمنصحرا و سایر مناطق سکونت اقوام و مذاهب با توجه به عقبماندگی تاریخی و مزمن در این زمینه.
- توسعه مناطق آزاد تجاری و بازارچههای مرزی در مناطق سکونت اقوام و مذاهب بهگونهای که عمده مزایای آن به مردم این مناطق محروم برسد برای برچیدن شغلهایی چون سوختبری و کولبری.
- فراهم کردن زیرساختهای اساسی مانند تأمین آب آشامیدنی، جاده و راههای مواصلاتی، تأمین برق و گاز، بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق سکونت اقوام و مذاهب. درحالیکه در برخی مناطق کشور، مسئولان و کارآفرینان درپی توسعه بیشتر و تقویت کسبوکار هستند در بسیاری از مناطق سکونت اقوام و مذاهب بهویژه مناطق مرزی، هنوز مشکل آب، برق، گاز، جاده، مدرسه و مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد.
۱۱. جلب سرمایهگذاری داخلی و خارجی به مناطق سکونت اقوام و مذاهب.
۱۲. فراهم کردن زمینه گردشگری داخلی و خارجی بهویژه در حوزه بومگردی در مناطق سکونت اقوام و مذاهب.
۱۳. انتصاب مدیران بومی و دردآشنا در مناطق سکونت اقوام و مذاهب.
۱۴. برچیدن نگاه امنیتی و بدبینانه در مناطق سکونت اقوام و مذاهب.
۱۵. توجه ویژه در انتصاب مدیران سیاسی، امنیتی و اجرایی در مناطق سکونت اقوام و مذاهب تا با سیاهنمایی و اغراق در نگاه امنیتی به تداوم فقر و بیعدالتی در این مناطق دامن نزنند.
۱۶. ارائه مجوز فعالیت و تاسیس احزاب قومی و یا مذهبی در سطح ملی در چارچوب مقررات کشور و بهره مندی از ظرفیت آنها در جهت انسجام و اقتدار ملی نظام اسلامی.
۱۷. تأسیس بنیاد فرهنگی خاص اقوام و مذاهب در استانهای سکونت آنان برای تدوین و اجرای برنامههای فرهنگی، هنری و ادبی و برای ساماندهی و هدایت سمنهای فرهنگی، ادبی و هنری.
۱۸. پاسداشت زبانهای مادری و دادن مجوز تدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی و تقویت مطبوعات و رسانههایی که به این زبانها منتشر میشوند.
۱۹. دادن آزادی لباسها و پوششهای زیبای اقوام با شرط رعایت حجاب در مدارس، دانشگاهها و مراسم رسمی و رسانهها.
۲۰. فراهم کردن امکان ارتباط سازمانیافته و نظاممند دوسویه میان اقوام و مذاهب با دولت و حاکمیت علاوه بر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان.
قوم ترکمن مانند سایر اقوام ایرانی بارها دین خود را به مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی ادا کرده است و از این پس نیز همواره رکنی استوار از ملّیت ایرانی و پاسدار کیان میهن خواهد بود. امید است با نگاه ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران، مسائل و مشکلات خاص اقوام و مذاهب برطرف گردد.
توجه به مصالح و امنیت ملی میطلبد که چگونگی تعامل با مسائل اقوام و مذاهب در قالب یک استراتژی و راهبرد واحد، مدون و شفاف تدبیر شود.
ضروری است جهت تحقق مطالبات فوق، کارگروهی زیر نظر رئیس جمهور یا معاون اول ایشان تشکیل شود و برنامهریزی، فعالیتها، اقدامات و دستاوردهای مرتبط با این حوزه به صورت مستمر بررسی گردد.
در خاتمه، میخواهیم که شعار ایران برای همه ایرانیان در عمل اجرا و نهادینه شود و یک ایرانی در سرتاسر جهان به ایرانیبودن خودش ببالد و افتخار کند. رفاه عمومی و زیستن در حد استانداردهای جهانی با اینهمه امکانات و منابع شبهقاره ایران، حق هر ایرانی است و امیدواریم در صورت انتخاب، دولت آقای دکتر مسعود پزشکیان با شایستهگزینی و وفای به عهدی که با ملت بهویژه اقوام و مذاهب بسته، راه اصلاحگران و مصلحین واقعی جامعه را تداوم بخشد و در این راه، ما ترکمنهای ایران حمایت و همکاری قاطع و نیرومند خود را از ایشان اعلام میداریم.
ششم تیرماه ۱۴۰۳
شورای راهبردی ترکمن های ایران
«حامیان دکتر مسعود پزشکیان»
www.ulkamiz,ir