یادداشت

مرحوم ملا حاجی

پایگاه خبری اولکامیز – امروز خبر فوت ملا حاجی محمد ایزدی فر معروف به حاجی ملا و یا به قولی ملا حاجی را در فضای مجازی دیدم. متاثر شدم و از دل گفتم ایمانلی بولسون. الله رحمت ادسین.

وی درست در روزهایی از دنیای فانی به سرای باقی هجرت نمود که حجاج بیت الله الحرام از سفر معنوی حج به وطن و زادگاه خود بازگشته و برخی نیز  در حال مراجعت  بودند.

حاجی ملا را از دوران کودکی می شناسم. نام پدرش خدای وردی بود. مردی ساده ، آرام و متدین. برخی به او خدای وردی صوفی می گفتند. اگر اشتباه نکنم موذن مسجد نازقلیچ حاجی بود.

 مادرش اراز بی بی طعنه خواهر ارازقلی طانا از یاشولی های آق قلا بود. یک شیرزن بود. قابله بود. در زمانه ای که امکانات کمتر و دسترسی به دکتر بسیار سخت بود در هنگام وضع حمل مادران یار و یاور شان بود و از هیچ کوششی دریغ نمی ورزید. در واقع آن مرحوم به قول علی گلی، « گووک اجه » بسیاری از بچه های روستا بود.

حاجی ملا و برادرانش در ورزش به ویژه والیبال استعداد بالایی داشتند. از برادر بزرگترش مرحوم رجب تا جوان ناکام مرحوم غاریاغدی و دیگران حالت و آنجان. در واقع خودشان یک تیم کامل و قوی بودند.

دهه ۶۰ و ۷۰ در بیشتر عروسی ها مسابقات والیبال برگزار می شد. حاجی ملا در تیم روستا بازی می کرد. پاسور و توپگیر بود. سرویس های خوبی می زد. بازی اش جذاب و هیجان انگیز بود.

 بارها در دوران نوجوانی با همره سایر علاقمندان بازی هایش را در زمین خاکی روستایم از نزدیک تماشا می کردم و لذت می بردم.

حاجی ملا از طایفه « کل » بود . اهالی دوگونچی اگر چه بیشتر از طایفه دوگونچی هستند ولی برخی از ساکنان از طوایف دیگر به مانند شیرمحمدلی، کسلخه، یلقی، کل و . . می باشند.

حاجی ملا سالها در حوزه علمیه مصلحی آق قلا درس حوزوی خواند. شاگرد استاد الیاس آخوند قرنجیک بود. قرآن را زیبا می خواند. یادم نمی رود در نماز های عید فطر و قربان با لباس ملایی آراسته به عیدگاه می آمد. کلاه سنتی ترکمنی ( تلپک ) بر سر داشت و بعد از نماز، به سبک استاد عبدالباسط قرآن می خواند، دلنشین و زیبا.

ملا حاجی مردی مهربان و خوش برخورد بود. در محافل دینی و اجتماعی حضور می یافت. آخرین بار آن مرحوم را چند ماه پیش در ابام انتخابات مجلس دیدم. مهندس امان زاده در آق قلا برنامه سخنرانی داشت وی نیز حضور یافته بود. با من به گرمی سلام داد و جویای حالم شد و بعد حداحافظی کرد. و چقدر از پیروزی کاندیدای ترکمن ها و راهیابی اش به مجلس شادمان و مسرور شد.

ملا حاجی متولد ۱۳۳۸ هجری شمسی بود. در بیست و یکم تیر ماه ۱۴۰۳ رحلت نمود. در مسجد آنه گلدی حاجی ( قبا ) بر او نماز جنازه  خواندند. و در نهایت در آرامگاه تاریخی دورت چاریان که برخی به آن حاجی آقا نیز می گویند به خاک سپرده شد.

در پایان این مصیبت را به خانواده و فرزندانش و خویشاوندانش تسلیت می گویم. روحش شاد و یادش گرامی.

نوشته: لطیف ایزدی، کناره های شهر تاریخی جرجان

www.ulkamiz.ir

 

.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا