یادداشت

اسب زین کرده

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی*: اگر به تمام کلام و سخنان حامیان دولت سیزدهم توجه کرده باشید شنیده اید که گفته اند دولت چهاردهم اسب زین کرده و آماده را تحویل خواهد گرفت.

این سخنان بقدری غیر واقعی و خنده آور است که هیچ لطیفه ای نتوانسته هم اندازه آن مردم را بخنداند.

دیروز مانند همیشه ساعت حدودا هشت شب به جمعه بازار دیارمان رفتم. آنجا واقعا با یک نگاه میتوان اسب زین کرده که حامیان دولت سیزدهم گفته اند را درک کرد. اوضاع مردم جامعه آنقدر اسفناک بود که هر انسانی با دیدن آن وضعیت خواهد گفت مردم ما چه وضعی داشتند حالا به چه وضعی گرفتار شده اند.

منظورم مقایسه دوره پهلوی با دوره انقلاب نیست بلکه مقایسه چند دهه پیش حتی یک دهه پیش وضعیت مردم با حال است.

چند دهه پیش وقتی به خریدهای مردم وحتی خودم که جزئی ازمردم ایران زمین هستم دقت مینمایم از نظر مقدار و کیفیت مواد و اجناسی که خرید کرده ام از زمین تا آسمان فرق دارد. چند دهه پیش مردم برای خرید مثلا یک کیلو گوجه از چند فروشنده قیمت نمی گرفتند ولی حالا برای خرید یک کیلو گوجه به چند فروشنده مراجعه مینمایند تا حداقل یک الی دو هزار تومان ارزانتر باشد یا ازنظر کیفیت اجناسی که می خریدیم بسیار مرغوب بود اما الآن اکثر اجناس و مواد خوراکی و غیره کیفیت مطلوبی ندارند اما قیمتشان صد بلکه هزار برابر چند دهه قبل است .

در یک نگاه به چهره فروشنده هاوخریداران هم توجه نمائیم بسیاری از مردم افسرده ونگران هستند .دیگر هیچ تبسم.خنده.شوخی و… میان فروشنده و خریدار مشاهده نمی شود یعنی هردو طرف ناراحت .خسته.نگران.عصبانی و… هستند.

این هم به وضعیت اسفناک اقتصادی مردم مربوط می شود. چون درآمدهایشان .مخارج زندگیشان را تآمین نمی کند .مثلا یک فرد حقوق بگیربخصوص کارمندان .کارگران بازنشسته با ۱۰ میلیونی که می گیرند.نمی توانند مخارج ۱۵ الی ۲۰ روزه زندگی خودرا تامین نمایند .چه برسد به ۳۰ روز .

خوب وقتی وضعیت اینچنین باشد چگونه می توان شادابی.نشاط و…درجامعه مشاهده کرد.

غیر از وضعیت بازار هفتگی .بهر موردی از امورات مردم دقت نمائیم .اوضاع بدتر ازبازار هفتگی هست که بهتر نیست.مثلا وضعیت مسکن .ماشین.آموزش.بهداشت .صنایع وکارخانه ها.و… پس معلوم میشود که دولت چهاردهم اسب زین کرده را تحویل نمی گیرد بلکه اسبی را تحویل می گیرد که نه تنها زین کرده نیست بلکه اسبی است .دارای پاهای لنگ.لاغر.بیمارو… که ذره ایی توان حرکت ندارد .با این وضعیت باید بگوئم خدا رحم کند به دولت چهاردهم که چگونه می تواند اوضاع اسفناک اقتصادی.سیاسی.فرهنگی و… را سروسامان دهد.آن هم با کارشکنی هایی که بعضی ازمخالفین او مانند دولت سایه ای که می گویند ایجاد خواهد کرد.چگونه دولت چهاردهم می خواهد خواسته هایی افرادی را که با ذره امید تغییر به او رأی داده اند را برآورده سازد؟

یقین بدانیدکه اگر نتواند خواسته های رأی دهندگان راتأمین کند قدر مسلم دردوره های بعدی انتخابات خیلی خیلی تعداد کمی ازمردم پای صندوق های رأی خواهند امد که اگر خدای نکرده اینچنین شود.حاکمان و مسئولان نه تنها دربعد جهانی اعتبار خود را از دست می دهند بلکه در داخل کشور هم اوضاع بدتر خواهد شد.به امید موفقیت دولت چهاردهم.

* فرهنگی بازنشسته

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا