گزارش

از سرزمین وحی / قسمت نهم

با مردمان سرزمین های دیگر

پایگاه خبری اولکامیز- حاج عطا محمد فروز عضو شورای نویسندگان رسانه اولکامیز نوشت:
حج ائینه تمام نمای جهان اسلام است تنها در آنجاست که می توان عظمت آنرا درک کرد میلیونها زن و مرد مسلمان را دید که از ده ها کشور اسلامی وغیر اسلامی خود را بدانجا رسانده اند تا عبودیت خود را به اثبات برسانند. به هر حال در این اجتماع بزرگ انسانی خواسته یا ناخواسته با فرد یا افرادی از آنها مسیری را همسفر یا صباحی را همکلام می شوی وانچه که ذیلا می آید دریافتی است کلی از آنچه که درآنجا رویت گردید.

۱)افغان ها یکی از این گروه ها هستند که بیشتر به صورت مردانه به این سفر معنوی می روند وکمتر پیش می آید که اناث را با ایشان همراه ببینی اینان استقامت بدنی بالایی دارند به عنوان مثال مسیر سخت غار حرا را با دمپایی راحت تر از ایرانیانی طی می کنند که کفش و لباس مناسب کوهنوردی دارند.

۲)پاکستانی ها در عربستان به معنی واقعی در اکثریت هستند و حتی در بدنه پلیس و سیستم درمانی و بازار آنجا نیز حضور دارند لکن زوار ایشان درهتل ها کمتر ملاحظه دیگران را می کنند و کمتر از نظم مورد انتظار ایرانیان برخوردار هستند
البته اتباع هند وبنگلادش نیز به تعداد فراوان در انجاحضور دارند لکن بیشتر در قسمت خدمات بکار گیری شده اند و کمتر به درجات عالیه ای می رسند که پاکستانی ها به آن دست یافته اند.

۳)اتباع ترکیه یکی از عالی ترین گروه های حاجیان را تشکیل می دهند اینان یشتر در گروه های منظم حرکت می کنند و بیشتر ادعیه خود را به زبان ترکی ادا می کنند و کمتر در بازار مکاره مکه و مدینه دیده می شوند.

۴)اندونزیایی مردمانی بسیار ریز جثه منظم و بی حاشیه هستند و مانند ترکمن ها بیشتر خانوادگی به سفر حج می روند اینان قوای جسمی ضعیف را با کار تیمی مناسب جبران می کنند به این صورت که هر گروه از ایشان با لباسی همرنگ به صورت لوزی حرکت می کنند که معمولا محیط آن را مردان جوانی تشکیل می دهند که دستهای هم را گرفته اند و به هر نحو از بانوانی که دردرون لوزی قرار گرفته اند محافظت می کنند. البته مسلمانانی از فیلیپین سنگاپور و میانمار و فیلیپین نیز هستند که بسیار شبیه به اینان هستند.که به شوخی یا جدی دوستان به ایشان لقب مردان دامن پوش داده بودند.

۵)ازمیان کشورهای عربی بیشتر یمنی ها و مصری ها به چشم می آیند یمنی ها بیشتر به شغل مسافرکشی شخصی مشغولند ولی مصری ها همچون پاکستانی ها در بدنه و ساختار عربستان نفوذ کرده اند و بیشتر رانندگان رسمی اتوبوس های خطی ترددی واجاره ای را مصری ها برعهده دارند.

۶)مردمان کشورهای آفریقایی نیز در سرزمین وحی کم نیستند اینان به دلیل اینکه از قد وقامت بلندتر وجثه تنومند تری برخوردار هستند مناسک خود را بیشتر فرادا ویا به صورت گروه های کوچک چند نفری انجام می دهند.

لازم به ذکراست که شکل غالب نمازها اعم از یومیه و جمعه و میت در سرزمین وحی با نمازهای رایج اهل سنت دراین مناطق تفاوت هایی دارد بدین صورت که درحالت قیام پاها را کمی بیشتر از حالت معمول باز می کنند و آمین بعد از سوره حمد را به صورت جهری کشیده ادا می نمایند قبل از سه رکعت فرض نماز مغرب دورکعت نماز (سنت،یا نافله )ادا می کنند ..در اقامه ها عبارتها ی اذان را به غیر از قد قامه الصلاه تکرار نمی کنند و در نماز میت تنها یک بار سلام می دهند و….

ادامه دارد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا