مطالب ویژه

آی مردم ، آی مردم ، چرا از خود بیخود گشته ایم ؟

پایگاه خبری اولکامیز – آنا حاجی ظبری نیا: روزی نیست که خبر مرگ یک جوان رعنا بر اثر تصادف با موتورگزارش نشود و به گوش مان نخورد ! انگار به این خبر مصونیت پیدا کرده ایم که هیچ عکس العملی نشان نمی دهیم و هیچ راه چاره ای برایش پیدا نمی کنیم گویا فکر می کنیم که مرگ فقط برای دیگران است !

موتور آدمکش را در اختیار جوان بی تجربه و احساساتی می گذاریم تا کورس بگذارد و دراز کش در جاده ها و خیابان ها ویراژ بدهد و در نهایت با جان شیرین خود و دیگران بازی کند و خانواده ها را در داغی فراموش نشدنی گرفتار سازد. تا کی ندانم کاری ؟ تا کی بر لبه تیغ راه رفتن ؟

مگر نمی بینیم و نمیشنویم که هر روز جوانان ما بخاطر سهل انگاری ما جانشان را از دست می دهند ؟
مگر فرزند را مفت و ارزان بدست اورده ایم که اینچنین چوب حراج بر آنها می زنیم ؟
آی ملت بیایید چاره ای بیاندیشیم و راه علاجی بیابیم. مگر نمی شود قبل از اینکه موتور بخریم جوان را با فرهنگ موتور سواری آشنا کنیم و انها را متقاعد کنیم که موتور با جان ادمیزاد بازی می کند؟

مگر نمی شود انها را توجیه کرد که موتور برای کورس گذاشتن و ویراژ دادن ساخته نشده است ؟

مگر نمی شود در صورت استفاده نادرست بخاطر حفظ جان عزیزانمان موتور را از دست آنها خارج کنیم تا متوجه اشتباهشان شوند؟

تا کی می خواهیم ثمره یک عمر زندگی مان را با یک غفلت ودر یک چشم بستن از دست بدهیم و در سوگ اش بنشینیم ؟ سوگی که هیچ نتیجه ای ندارد؟

آقایان علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. امروز ما را چه شده که نمی توانیم حتی جوانان مان را متقاعد کنیم که موتور با جان آدمیزاد بازی می کند و شوخی بردار نیست . اگر این روال ادامه باید احساس خطر کرد که از نسل ما چیزی باقی نماند و بخاطر سهل انگاری و ندانم کاری های ما بیشترشان در جوانی جانشان را از دست بدهند .

یادمان نرود همانطور که پدران مان توانستند ما را بزرگ کنند و سالم به جامعه تحویل دهند ما هم وظیفه داریم که جوانان مان را با اگاهی دادن و هشدار دادن به اشتباهاتشان انها را سالم تحویل جامعه بدهیم تا نسلی کارامد و مفید بر جای گذاشته باشیم که در غیر اینصورت در باره ما به نیکی قضاوت نخواهد شد.

گویا نسل توانمندی نیستیم چون اگر بودیم جلوی این فاجعه و شتافتن بسوی مرگ را می گرفتیم و برایش راه و چاره ای می اندیشیدیم تا با سهل انگاریها و ندانم کاری ها اینچنین جوانان ما پرپر نشوند .

بیایید به خود آییم راه و چاره ای بیاندیشیم تا فرزندانمان طعمه موتور نشوند و در بهار زندگی شان با زندگی وداع نکنند. کمترین وظیفه ما این است که حداقل به اطرافیان خود و کسانی که حرف شنوی از ما دارند توصیه و تاکید کنیم که درست و اصولی از این وسیله استفاده کنند .

در اجتماعات و مراسمات مختلف در نماز های جمعه از تریبون ها استفاده کنیم و به مردم هشدار داده شود تا بیشتر مراقب جوانان موتور سواران باشند و دائما توصیه های لازم برایشان گوشزد شود تا اینکه متوجه اشتباهات شوند حتی از نیروی انتظامی برای سختگیری کمک بگیریم تا اینکه بیش از این شاهد پرپر شدن جوانانمان نباشیم.

* تصویر دو جوان آق قلایی که در بهار امسال بر اثر تصادف جان باختند

منبع – ماهنامه ترکمن دیار شماره ۲۳

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. راه حل های ممکن :
    ۱- کمتر از ۲۵ سال حق موتور سواری نداشته باشد.
    ۲- موتورسیکلت به گونه ای ساخته شود که نتواند بالاتراز ۴۰ کیلومتر سرعت داشته باشد.
    ۳- استفاده از کلاه ایمنی اجباری باشد.
    ۴- مردهای خانه لازم است خودی نشان دهند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا