مطالب ویژه

آخرین بازمانده از اولین دختران ترکمن باسواد شده در گذشت

پایگاه خبری اولکامیز – عبدالرضا نظری – خبرنگار: 
آنه بی بی دوگونچی اولین های بانوی ترکمن که در دوره رضا شاه به مدرسه رفته و با سواد شدند در قید حیات بود که صبح امروز برای کهولت سن در گذشت

به گزارش خبرنگار اولکامیز خانم دوگونچی یکی از بازمانده های اولین گروه دختران ترکمن در منطقه آق قلا بود که با ۱۰ نفر دیگر از دختران ترکمن با تأسیس اولین مدرسه در آق قلا ابتدایی بعد از روستای چن سبلی به مدرسه رفتند و باسواد شدند.

آنه بی بی دوگونچی فرزند خوجه معروف به خوجه قصاب در آق قلا بود . مرحومه دوگونچی متولد ۱۳۱۰ شهرستان آق قلا است .

پدر مرحومه یکی از کدخدایان آق قلا بوده است که در آن دوران با درخواست ماموران رضاخانی به همراه ۱۰نفر از دختران ترکمن به مدرسه فرستاده شدند و باسواد شدند.

سال گذشته مرحومه آنه بی بی دوگونچی طی گفتگو با خبرنگار اولکامیز از خاطرات خود از کمک جهانی دوم و اجرای سرود در محضر رضا خان خاطراتی را بیان کرده بودند که سال گذشته بیانات و خاطرات آن مرحومه از دوران رضا خانی توسط خانم یوسفی پژوهشگر و مسئول پایداری روستایی حوزه هنری استان گلستان و استاد موسی جرجانی نویسنده و خبرنگار پیشکسوت ترکمن ضبط و ثبت گردید.

اجرای سرود به همراه. ۶ تن از دختران ترکمن در حضور رضا خان یکی از خاطرات بسیار شیرین و به یادماندنی مرحومه دوگونچی بود که دران دیدار و گفتگو آنرا نقل کردند .

مرحومه آنه بی بی دوگونچی همسر مرحوم حاج عاشور قلی نظری ساکن روستای شاغال دفه علی آباد کتول بود. که صبح امروز بر اثر کهولت سن در سن ۹۳ در گذشت.

لازم به ذکر است از آن مرحومان بیش از ۱۳۰ نفر نوه و نتیجه از ۶ فرزند پسر و ۳ فرزند دختر بجای مانده که دو فرزند از پسران آن مرحومان چند سال پیش فوت و مابقی آنها در قید حیات می‌باشند. روحش شاد. نامش گرامی باد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا