گزارش

آئین یادبود،نویسنده و خبرنگار ترکمن ،زنده یاد دانگ آتارارجبی برگزار شد + تصاویر

اولکامیز – حاجی محمد خدری ، خبرنگار:

سه شنبه دهم بهمن ماه ۱۴۰۲، خبری تلخ و سنگین که حاکی از درگذشت نویسنده مردمی و خبرنگار متعهد دانگ آتار ارجبی در جای جای استان گلستان به خصوص بین فعالان فرهنگ و ادب همچنین اهالی رسانه طنین انداخت.

جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله براساس رسالتی که بر دوش دارد ، عصر روز پنچشنبه۲۴خرداد ماه ۱۴۰۳، آئین نکوداشت یاد و خاطره عضو فعالش زنده یاد دانگ آتار ارجبی را در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله با شرکت علاقمندان و فعالان فرهنگ و ادب ، روزنامه نگاران ، خانواده و فرزندان آن فقید ، برگزار کرد.

دراین مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ، آقای حمزه رسولی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله با اشاره به جایگاه برتر نویسندگان ، اهالی مطبوعات و روزنامه نگاران در جامعه تاکید کرد: دانگ آتار از نویسندگان همچنین خبرنگاران کاربلد و برتر شرق گلستان به خصوص شهرستان کلاله به شمار می رفت به خصوص با مسئولان و مردم منطقه ، در انعکاس مراسم و آئین های ویژه همچنین در تشریح و انتقال مسائل و مشکلات منطقه یار و یاور مردم به خصوص روستائیان بود. آقای رسولی در ادامه یاد و خاطره آن فقید را گرامی داشت.

در ادامه این مراسم ارتئق حسین زاده مدیر جمعیت مختومقلی کلاله ضمن خیر مقدم به فعالان فرهنگ وادب ، خبرنگاران و اهالی مطبوعات همچنین به دوستداران آن فقید که از شهرها و روستاهای استان گلستان، در این آئین حضور یافته بودند ، در مقاله ای ، فعالیت های فرهنگی، ادبی و مطبوعاتی شادروان دانگ آتار ارجبی توصیف کرده بود ، به زبان ترکمنی قرائت نمود:          

کؤپ ییگیت‌لـِر گلیپ گچدی جاهاندان،

نییِّتینه گؤرأ ائقبال بوُلمادئ،

گردشی کچ غاهبا پلِک الیندِن،

ارتیری شاد بوُلان، اؤیلأن گۆلمه‌دی (ماغتئمغولئ)

بییک تانگرئ‌نئنگ آدئ بیلـِن

اسسالاومألیکیم غادئرلئ ایلدِش‌لـِر،

سالاومالیکیم تۆرکمـِن ادِبییاتئ‌نئنگ، مده‌نییـِتی‌نینگ چئن خوسسارلارئنا.

أهلینگیزه داشدان ،یاقئندان زَحمـِت چکیپ، چاقئلئغئمئزی قابول ادیپ ماغتئمغولئ جمغئیـِتی‌نینگ آیداقئ اوُتورئلئشغئنا گلِنینگیز اۆچین مینّـِتدارلئق بیلدیریپ، خوُش گلدینگیز آیدیارئس.  بارئنگئزئ خوُش گؤردۆک.

۱۴۰۲ یئلئنگ بهمن بورجونئنگ دوُقوزئنجئ و اوُنونجئ گۆن‌لِری،تۆرکمـِن صَحرانئنگ مدِنی اوُجاقلارئنا و ادبیات سؤیِرلِرینه بیر آغئر گۆندی. سبأبی صَحرامئزئنگ باشارجانگ و روحئ بایلاغئ و بیر سۆتۆنی بوُلان یازئجئ و ژورنالیست دوُستومئز دانگ‌آتار ارجبینی الدِن بردیک. بو ییتگی بیزی آغئر ماتاما سزه‌وار اتدی. دوُغرودانام دانگ‌آتار ارجبی کیم‌دی؟

ائنها اوُل بارادا بو گۆن اگیندِش‌لـِری، غالامداش‌لارئ، دوُست_یارلارئ گۆررۆنگ برِرلِر. امّا اؤزۆمچه آیدجاق بوُلسام :

دانگ‌آتار دوُستئ ایردِن بأری، یاشلئقدان تانایاردئم، سبأبی یاتان یری یاغتئ بوُلسون، بیزینگ بیلـِن بیر غارئنداشلئغئ باردئ، هرساتاشاندا، دوشوشئق‌دا، آرتئق یگِن دیییپ یۆزلِنردی. اوُل نرسسه یاشلئقدان شوُل مکدِبده اوُقایان زامانئندا ذهینلی، تالانتلئ‌دئ. کیتاب اوُقاماغا غاتئ هؤوِسـِجـِنگ‌‌دی. اوُل بو اوغوردا تیز یتیشدی، بیشدی، الینه غالام آلدئ، ایّام مجله‌لِرده، پاصلئنالاردا، روزنامه‌‌لاردا، ( گلشن مهر، سلام صحرا، گل صحرا، شایان، سایران، ترکمن نامه و  ترکمن دیار) ماقالا، ماطلاپ یازئپ باشلادئ.

اوُل دوری پیکیرلی ، هؤتدأمِن یازئجئ و خابارچئ‌دئ.یازان ماقالالارئ دؤوره باب و دؤورۆنگ طالابئنئ اؤده‌یأردی. کؤپچۆلیگینگ دردینی ،کمچیلیک‌لِرینی، ایسلِگ‌لِرینی حاتدا واقالارئ باتئرلئق بیلـِن، چکینمأنئ، تانقئدئ غارایئش‌ بیلـِن و اؤز ییتی غالامئ بیلـِن بیان ادِردی و حأکیمیّت مسؤول‌لارئنا، جوُغاب‌کأرلِرینه یتیرِردی.

ژورنالیست دوُستومئز ماغتئمغولئ جمغئیِتی‌ بیلـِن ایردِن بأری ائسنئشئقلئ غاتناشاردئ. هر یرده یئغناق، ادِبی اوُتورئلشئق بوُلاندا بیز بیلِن همرا بوُلوپ گیدِردی ماغتئمغولئ جمغئیِتی‌نینگ سایتئندا و هم_ده گۆنش آدلئ اؤز آرا مجله‌سینده دۆرلی ماقالا، کأته آیداقئ اوُتورئلئشئق‌لارمئزئنگ گزارشینی اوُواداللاپ یازاردئ.

دانگ‌آتار دوُستومئز آدامکأرچیلیک و غئلئق حأصییـِت‌ باباتدان اؤرأن آیراتئن آدام‌دئ. بیر پأک دویغولئ،آراسسا غئلئق حأصییـِت‌لـی، مئلائم، یوواش، یومشاق آدام‌دئ. اوُل اؤز سۆیجی دیلی، مَهیرلی و مئلاقاتلئ سؤزی بیلـِن آدامئ اؤزۆنه چکِردی، غاتئ هامراق آدام‌دئ. بار کیشأ دیدأم، دیده جانئم دیییپ یۆزله‌نِردی.

روحئ شاد بوُلسون ،دانگ‌آتار دوُستومئز هنیز گرِکلی‌دی، آرامئزدان جودا ایر، ۵۴ یاشئندا گیتدی، دۆنیأسینی تأزه‌له‌دی. اما بیز ماغتئمغولئ جمغئیِتی‌نینگ أهلی آغضالارئ شِیله ایل_گۆن بیلـِن باغرئ باداشان، اؤتگۆر غالاملئ یاغشئ ییگیده  «ادِبینگ یاغشئسئ اولئنئ سئلا» هم_ده  «ایش بیتیرسـِنگ، ایل تانار» دییه‌ن آتالار سؤزلِردِن الهام آلئپ اوٌل سؤز‌لِره ایه‌ریپ،

ماغتئمغولئ جمغئیِتی ۱۷۳_نجی آیلئق اوُتورئشئغئنئ ” ژورنالیست دوُستومئز دانگ ارجبی‌نینگ یادلاما خاطئراسئنا خاصلادئ. بو یئغنادا غالامداش‌لارئ، اگیندِش‌لـِری، دوُست_یارلارئ اؤز اوُی_پیکیرلِرینی، یۆرِک دویغولارئنئ بیان ادِرلِر. یاتان یری یاغتئ ،روحئ شاد و یؤرأن آیدئنگ یوُلئ دوُواملئ بوُلسون.

در ادامه لطیف ایزدی مدیر مسئول ماهنامه ترکمن دیار و سایت اولکامیز و یکی از یاران و همکاران رسانه ای دانگ آتار ارجبی در باره آن مرحوم سخن گفت. وی سخنانش را بصورت مکتوب اماده  کرده بود که در پی می آید:

مختومقلی سویمز جدلی جنگی / آخرت عزم اندی کوپ دوستی دنگی

 دنیاده نه ایش بار بولمایار سونگی / مشقت دیر تنده جان تاپیلماسا 

 و ناگهان خبر رسید که دانگ آتار ارجبی درگذشت. خبر کوتاه بود و جانسوز. چند روز قبل از وفاتش تلفنی با هم صحبت کره بودیم. در بیمارستان مشهد بستری بود و التماس دعا داشت.

از اوایل دهه نود زمانی که سردبیری ضمیمه استانی روزنامه ابتکار را بر عهده داشتم دانگ آتار از دوستان صمیمی بنده است. در آن ایام او به جمع ما پیوست وی یکی از خبرنگاران فعال نشریه بود.

دانگ آتار آگاهانه به این میدان گام نهاده بود. رسالت قلم و رسانه را می دانست و می فهمید که منطقه ما نیاز مبرم به اصحاب رسانه شجاع توانمند دارد.

در آن دوران هر از گاهی با عشق و علاقه از کلاله به گنبد می آمد و در جلسات رسانه ای ما شرکت می کرد.

 دانگ آتار مردی مهربان، خوش اخلاق و مهمان نواز بود به قول محتومقلی فراغی :

مرد چیقار میهمانه گولر یوز بیلن / نامرد اوزون گیزلار میهمان یولوقسا

چند بار میهمانش شدم. به مسائل فرهنگی اجتماعی اهمیت می داد. انسانی دغدغه مند بود.  درد ایل را درد خود می دانست. برای اعتلای فرهنگی جامعه می کوشید. یک روز میهمانش بودم آرشیو مجلات بخارا – یکی از بهترین مجلات فرهنگی ادبی ایران –  را نشانم داد.

دانگ آتار زیاد نمی نوشت ولی وقتی می نوشت قلمش پخته و جذاب بود.

شبی دیر وقت زنگ زد و گفت قارداشیم سیلاب آمده و به اهالی روستا خسارت به بار آورده، چند عکس و خبر می فرستم در اولکامیز بگذارید تا به گوش مسئولین برسد.

همان شب حبر را رسانه ای کردیم بعدها وقتی مرا دید تشکر کرد و گفت دیدام آن خبر کولاک کرد استاندار برای بازدید به روستایمان آمد و قرار شد خسارت سیل زدگان را  پرداخت کنند.

 دانگ آتار علاوه بر فعالیت رسانه ای در زمینه فرهنگی نیز تلاش می کرد. وی عضو جمعیت مختومقلی کلاله بود. گاه برنامه های و جلسات این تشکل مردمی و پیشرو را می نوشت.

 تابستان سال گذشته بود مردادماه با علاقه به دفتر مطبوعاتی ام ماهنامه ترکمن دیار در گنید آمد با هم لحظاتی نشستیم هنگام رفتن گوشی اش را جا گذاشت من که همان روز به همراه خانواده عازم سفر مشهد یودم قرار شد گوشی اش را  در مسیر تحویل دهم بنده خدا با یک سبد انجیر منتظرمان نشسته بود. گوشی اش را پس دادم وی نیز انجیر داد و گفت: وقتی امام رضا را ملاقات کردید مرا هم دعا کنید.

 دانگ آتار نهمین روز بهمن ماه سال ۱۴۰۲ درگذشت. در نوزدهمین شماره مجله ترکمن دیار از او یاد کردیم و صفحاتی را به آن مرحوم اختصاص دادیم. مطالب و دلنوشته های یارانش را در مجله منتشر کردیم. از بهترین آن نوشته ها از مراد قربانی بود با تیتر « یهار بدون تو سبز نیست »  آنا خالی زاه با عنوان « مسافر خسته ازجهل » بود.

به باور این قلم دوستم دانگ آتار مصداق بارز این شعر پرمعنای شیخ اجل سعدی بود:

سعدیا  مردم نکونام نمیرد هرگز / مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

 این نوشتار را  با شعری از زنده یاد ستار سوقی به پایان می برم:

یاغشی آدام یاغشی گون لر یادلانار / ارلر اولوب ینه ارلر گلینچا

خاطئراسی باقی بییک ساقلانار / دور دولوب دنیا آخر بولینچا

یادش گرامی و روحش شاد باد

عزیز ممی زاده از فعالین جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله نیز در مقاله ای ، توانمندی های زنده یاد دانگ آتار ارجبی را در عرصه های نویسندگی و خبرنگاری تشریح کرده ، یاد و خاطره آن مرحوم را گرامی داشت.          

     معمولاً ما در ادامه ی روز مرگی های زندگی، عادت داریم که روند ایام را ساده وعادی ارزیابی کنیم، در حالیکه همیشه این یکنواختی لحظه ها واین آمد و شد ایام زیاد هم عادی نیست و چیزهایی هست که گاهی این کرختی لحظات را به شکلی دیگر گونه بهم می ریزد و جمعی را به شگفتی وا می دارد. آمدن و رفتن دوست ندارمان « دانگ آتار » یکی از این شگفتی های قابل لمس بود . شاعر دگراندیش ما « کریم قربان نفس » هم در یکی از شعرهایش، مضمون ستاره شدن و بزرگ شدن فرد در جامعه را با نقد و کنکاشی شاعرانه مورد بازکاوی قرار می دهد و این کاوش و پرسشگری در حد نیاز کودکانه،  خود را نشان می دهد. این خواسته در طلب یک عمل و نقش یک گدازه ی افروخته خود را به میان می کشد،  خواهان عمل اجتماعی او همانند قدیسان یا عجایب خلقت ، قد می افرازد و نقش خود را بصورتی اعجاز گونه ترسیم می‌کند.

   از دیدگاه شاعر انسان‌گرا ، فتح یک قله – البته اینجا صحبت در حوزه ی ادب و هنر – همیشه مطلوب نیست چرا؟ چون در نگاه او حضور صادقانه ی٫ انسان در روند حرکتی و تکامل آرمانگرایانه ، برای تداوم کار کافی است. آنچه که در این حضور به بیرون سرریز می شود خود ضامن کار و صدق و صفای آدمی در همراهی و همگامی در پیمودن بلندیهای زندگی است.

   «دانگ آتار » با صداقت ، پاکی و همراهی رفیقانه ی خود توانست این روند٫ کم و بیش آرمانی را پاس بدارد و برای آن ارج و منزلتی در خور طراحی کند . دل نوشته های احساسی او در راستای این حرکت بود که در قالب گروهی از مشتاقان فرهنگ و ادبیات ترکمن خود را نشان می داد و البته برای او با نگاه پرسشگرانه و توأم با اعتراض به جلوه می آمد. او برای کاویدن و چرایی ناعادلانه ی برخی واقعیت ها لحظه ها را غنیمت می‌شمرد قلم به تکانه های جوهر می کوبید و چه خوش به وجد می آمد.

  پرسش ها عمدتاً در کالبد یک روح٫ کنجکاوانه ی کنش گر جای می گیرد وصدالبته این کنش برای ذهن منفعت طلب٫ عافیت خواه بکار نمی آید چون این ذهن فاقد وجهه ی آرمانی٫ بالنده است. ذهن معیوب، سرگرم حساب و کتاب است. حسابگری های غریزه گونه است. انسان‌گرایانه نیست، حیوانی است ، پست است و معمولاً سد راه تحول٫ خوش آیند است وآن را آگاهانه بهم می ریزد. در حالیکه ذهن پرسشگر٫ انسان آرمانی کنجکاو است،  کاوشگر و  تحول خواهانه است، مخالف روند ناخوشایند است. موضع می گیرد و معترض است.

  آمدن و رفتن دوست سراسر صدق و صفای ما ، کنشی بود مقابله جویانه، مقابله با چرخه ی معیوب که در حد توان خود آن را به میان می کشید. براستی نبود و فقدان او همگان را ، حداقل بخش هایی از اطرافیان خود را به سکوتی تعمل برانگیز وا داشت. کنش‌گری او عیب و خطای فرایند ناخوشایند را همانند یک سکته ی تمام کننده شکست و امروز ما نشان و گداختگی٫ فروزان٫ این درخشش کوتاه را در کمال ناباوری  نظاره گر یم.

همچنین مراد قربانی از یاران و همراهان صمیمی شادروان دانگ آتار ارجبی ، در حالیکه احساسات دردناک از دست دادن دوستی صمیمی بر او غلبه کرده بود ، پیرامون ویژگیهای اخلاقی ، اجتماعی همچنین فعالیت هایش در عرصه های ادبیات و روزنامه نگاری مطالب ارزنده ای بیان کرد.

در ادامه این آئین استاد قمرالدین سیدی از شاعران ترکمن و از فعالین جمعیت مختومقلی کلاله نیز با ابراز تاسف از فقدان نویسنده و روزنامه نگار برجسته منطقه دانگ آتارارجبی با قرائت سروده خود تحت عنوان (دانگ آتار) احساسات پاک خودرا به زبان ترکمنی بیان کرد.

دانگ آتار

دانگ آتار دیپ دانگ آتارنا قاراشدئق

دانگ آتمانچا گچیپ گیتدینگ دانگ آتار

دۆزگۆن دۆزمأ  کأ اوروش دئق یاراشدئق

گؤنش یالی یاشئپ گیتدینگ دانگ آتار

 

یازغئت لارئنگ یادیگأر دیر ایل-گۆنه

اومیت لارمئز منگزأپ گیتدی سالغئنا

غئش دان چئقئپ هیچ یتمه دیگ یاز گۆنه

اوجار یالی اؤچوپ گیتدینگ دانگ آتار

 

بو میدان دا کاندیر آخمئرلی گچن

خاسرات بیله ایله بوقجاسئن آچان

عؤمرۆنینگ پلته سی، ایل- گۆن دیپ اؤچن

آی-گۆن یالی یاشئپ گیتدینگ دانگ آتار

 

غارا خوجا آغلاماسا نیله سین

سبأبی یار سایلاپ آلدی بویلی سئن

عاقئل لاردان آلدی عاقلئنگ دولی سئن

هومای قوش دئنگ اوچوپ گیتدینگ دانگ آتار

 

پس پأل دینگ سن پس گؤرمه دی پس لرم

حورماتئنگا سئلاغ اتدی اۆسلرم

بۆگۆن یآسئنگ اۆیشیپ توتدی دوست لارئنگ

دریا یالی جوشوپ گیتدینگ دانگ آتار

 

قالامئنگ تیز کسگیر میثلی خانجاری

یادا سالدی گویج ده سولطان سنجری

ای یازغی عالمینگ غایرات غوجئری

غایرات شهدین سچیپ گیتدینگ دانگ آتار

 

دانگ آتار سن دانگ یئلدئز دئنگ دانگ لارا

ایل- گون دییپ قاراشاردئنگ اونگ لره

حاسرات چکدینگ یاینامادئق ینگ لره

واخ حاسراتی قوچوپ گیتدینگ دانگ آتار

 استاد قمرالدین  سیدی پس از قرائت شعر خود در توصیف توانمندی های نویسنده و خبرنگار فقید (دانگ آتار) را که در تابلویی زیبا خوشنویسی کرده بود ، به( معین ارجبی ) فرزند خردسال آن فقید اهداء کرد.

سپس براساس برنامه ریزی صورت گرفته معین ارجبی ، چهارمین فرزند مرحوم دانگ آتار بخش هایی از مطالب به یادگار مانده از پدرش را قرائت کرد.

همچنین استاد نوریاقدی زیارتی از شاعران بنام منطقه که گویندگی و معرفی بخش های مختلف برنامه های این مراسم را به عهده داشت ، درباره فعالیت های نویسندگی و روزنامه نگاری زنده یاد ، دانگ آتار، قطعه شعری سروده بود که به زبان ترکمنی قرائت کرد:

دونیأ یاغتئ بولار دیین آرزووئم

غارانگقئ گیجه لر گچر دانگ آتار

قادا قانون گلر دیین آرزووئم

غارانگقئلئق گوزدن اوچار دانگ آتار

یاغشئ نییت یارئم دولته دگسه

آق آرزولار گلسه سانگا باش اگسه

اهلی آرزوولار هم ایل اوچین بولسه

غارانگقئ لئق حوکمان گوچر دانگ آتار

بیر گون غالام غالار قواتا گلیپ

بیر گون ایلیم گۆلر آسمانا غالیپ

شوهله ساچار گوندیز بولار گون بولیپ

گون نوریندن غانار ایچر دانگ آتار

سنگ گورمسنگ من گورمسم ایل گورر

سرا یرده صحرام دووران لار سورر

شونده روح لار شایات غالقئنئپ دورر

غوجا داغ دان گۆنش چیقار دانگ آتار

ایل گونینگ نامیسئن غورایان غالام

ایل گونینگ حاقئنئ سورایان غالام

غامدا غاملئ یوغسا شادیان غالام

باغئت  بیر گون سانگا باقار دانگ آتار

انچمه یگیت لر غوجقلاپ غومی

درمان اده بیلمأن بییک دردیمئ

غالام سن بولاوور عیسانئنگ دمی

یؤرگده عشق اودون یاقار دانگ آتار

غالام توتان آصلا چیقماز هیچ یاددان

غالام یاغشی راق دئر یاغشئ اولاددان

غالام توتان بیزار دونیأدن آددان

صحرا م بوگون ماتام توتار دانگ آتار

دانگ آتار غارالئپ دورماز گیجه لر

دورمیشئندا کوپ دیر ناکام نیجه لر

غالام قرار تاپماز ینه گویجه لر

دانگلار آتار دانگلار آتار  دانگ آتار

این شعر تقدیم به روح پاک دوستم دانگ آتار ارجبی ژورنالیست متعهد و آگاه با قلمی قهار که درد جامعه را خوب می فهمید و به شعر و موسیقی عشق می ورزید وفادار به قوم خود یعنی ترکمن اصیل بود . روحش قرین رحمت الهی باد

 امان محمد خوجملی ازروزنامه نگاران فعال گنبد نیز با ابرازتاسف ازدرگذشت دوست صمیمی اش ، اظهارداشت: دوستم دانگ آتار روزنامه نگار دوست داشتنی بود. در به مناسبت های مختلف درهر ملاقاتی که داشتیم ، به من می گفت: تورا خیلی دوست دارم. راست می گفت ، در قلبش دو گانگی نبود. هر وقت به منزلش دعوت میکرد ، پذیرایی نکند ، دست بردار نبود تعارفش هم عین حقیقت بود. حیف که زود از میان ما پر کشید. خدا رحمتش کند.

یادداشت های کوتاه از این گزارش :

// تکنوازی دوتار استاد عبدالحمید رژیم ، با فضای سنگین حاکم بر این مراسم همخوانی داشت.

// فعالان فرهنگ و ادب ، منصورطبری ، موسی قزلجه ، جبار مارامایی و خانم مریم زمانی ، با مطالب نغز و کوتاه و قرائت سروده های خود ، ویژگیهای اخلاقی ، فعالیت های فرهنگی و ادبی ، همچنین روزنامه نگاری شادروان دانگ آتار ارجبی را به زیبایی توصیف نمودند.

// عطابردی خانی عکاسی و تصویربرداری مراسم بزرگداشت یاد و خاطره زنده یاد دانگ آتار ارجبی را به عهده داشت. امیدوارم عکس های ایشان در تکمیل و همراهی این گزارش نقش ارزنده ای داشته باشد.

// محمدقربان ارازی از اعضای جمعیت مختومقلی کلاله درتدراک و برپایی برنامه های مراسم یادبود زنده یاد دانگ آتار ارجبی فعالیت ارزنده ای داشت.

// از زنده یاد دانگ آتار ارجبی چهار فر زند پسر، به نام های: امین ، مبین ، متین و معین به یادگار مانده است که در تدارک وبرپایی این مراسم مشارکت خوبی داشتند.

// آئین یاد بود ، زنده یاد دانگ آتارارجبی ، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و دعا برای شادی روح آن فقید بوسیله آنا آخون قلیچی به پایان رسید.

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا