یادداشت

توسعه سیاسی چیست؟

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خو جملی: نمی دانم قبلاً در این خصوص یادداشت نوشته ام یا نه؟    به هر حال گاهی هنوز بعضی دوستان سئوال می کنند، توسعه سیاسی چیست؟ اگر نباشد چی می شود؟

به نظرم توسعه سیاسی یعنی هر مشکلی را باید در زمان خودش حل کرد. کار امروز را به فردا نگذاشتن است. توسعه سیاسی یعنی فراخ کردن افق دید و دیدن ده – بیست سال جلوتر. توسعه سیاسی یعنی استفاده از تجارب گذشته و بکار بستن برای آینده که اشتباه کمتری رخ بدهد. نباید منتظر بمانیم مشکل پیش بیاید. قبل از پیش آمدن مشکل باید به سراغش برویم تا مقهور مشکل نشویم. مشکل قبل از اینکه پیش بیاید، برای آن چاره اندیشی کرد. تا هنگام وقوع مشکل دست و پای خود را گم نکنیم. ممکن است.

قضیه را یک مثال خوب روشن کند. فرض کنیم شهردار یک شهر باید هر سال محاسبه کند، تعداد ماشینهای شهر چقدر افزایش پیدا می کند؟ با در نظر گرفتن این رشد، تمهیدات لازم را چند سال جلوتر برای ساختن؛ پارکینگ های طبقاتی در جاها و مکانهای شلوغ و پر ترافیک شهر، در نظر بگیرد و بسازد. تا مردم شهر فردا گرفتار کمبود پارکینگ در شهر برای ماشین های خود نباشند.

توسعه سیاسی یعنی رفتارهای علمی و محاسبه شده در هر رشته ی کاری. در توسعه سیاسی سیاستمداران مسئولانه رفتار می کنند. هر رفتار و گفتاری که برای مملکت و منافع ملی هزینه ایجاد کند، پرهیز می کنند. در توسعه سیاسی سیاستمداران با مشت های گره کرده و احساسی و هیجانی صحبت نمی کنند. مخصوصاً پس از رسیدن به قدرت. در جریان انتخابات ممکن است حرفهای هیجانی برای کسب را ی و نیل به قدرت در میان مردم عوام بزنند. ولی بعد از رسیدن به قدرت جای احساسات و هیجانات را منطق و حسابگری می گیرد.

در توسعه سیاسی دوستی با کشورها و کاهش دشمنی ها معیار و ملاک است. گسترش روابط با همسایگان باید معنا دار باشد تا هیچکدام از همسایگان نتوانند علیه ما جنگی را را شروع کنند. در صورت وقوع جنگ خودشان بیشتر از ما ضرر کنند. تا این ضرر جلو وقوع جنگ را بگیرد.

در زمان ناصر الدین شاه هنگامی که دولت وقت به شهرها تلگراف می کشید، مردم زیاد استقبال نکرده بودند. چون باور نمی کردند از داخل سیم خط عبور کند. بعد وزیر وقت مخابرات چاره اندیشی می کند و استفاده از تلگراف را برای مردم چند ماه مجانی می کند. بعد از این که مردم به استفاده از تلگراف عادت کردند، وزیر مخابرات یا پست و تلگراف می گوید : دیگر حرف مُفت بس است، پول بدهید.

توسعه سیاسی یعنی حرف مُفت بس. باید حساب شده حرف زد، تا آسیبی به مملکت نرسد. البته در این زمینه گفتنی خیلی زیاد است مانند احزاب آزاد و مطبوعات آزاد و…. برای روشن گری به همین مقدار بسنده می کنم.

به نقل از کانال تلگرامی نویسنده

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا