اخبار

مراسم تجلیل از قاقا بای حاجی ارزانی فرهنگی اهل قلم انبارالوم برگزار شد + تصاویر

خاک همه چیز را دفن می کند بجز انسانهای با نام نیک

پایگاه خبری اولکامیز – امروز دو شنبه مصادف با ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ بعد الظهر به همت دوستداران فرهنگ و ادب ترکمن و با همکاری شورای شهر و شهردار فرهنگ دوست انبارالوم جناب کاظم فرزانه و جمغ کثیری از مشتاقان فرهنگ ترکمن اعم از زن و مرد در محل پارک مختومقلی شهر انبارالوم مراسم ارزنده جهت تجلیل از افای حاج قاقا بای ارزانی فرهنگی باز نشسته و نویسنده وچهره ادبی واهل قلم در زادگاهش به صورت با شکوهی برگزار گردید.

نگارنده از این جهت بسیار مسرور و خوشحالم که این مراسم درقید حیات اقای ارزانی برگزار گردید به همین جهت دست یکایک این عزیزان و زحمتکشان را بوسید.

مراسم با تلاوت قران کریم آغاز شد و سپس سرود جمهوری اسلامی نواخته شد.

برنامه توسط عیدمحمد میرزاعلی گوینده توانمند ترکمن صحرا اجرا گردید

در بدو برنامه اقای محمد خوجه این چهره فرهنگی و اهل قلم انبار الوم که اگر بگویم از بانیان و پایه گذاران این همایش است با گزافه نگفته ام.

ایشان بیان نمودند که اقای ارزانی از اولین تحصیل کردگان و دانش اموختگان این شهر میباشدوبانی وموسس تشکیل مدرسه راهنمای مسکین قلیچ می باشد و در این راه چه مشقت ها وتلاشهاکشیدند.

وهمچنین ایشان رانوسینده چیره دست که سابقه همکاری با نشریات صحرا . سایران. گل صحرا واین اواخر با ماهنامه ترکمن دیار را یاد اور شدند.و همچنین مترجم کتاب قتل عام ترکمن ها در پاییز ۱۹۳۱ میلادی با همکاری بنده در سال۱۳۸۴ ترجمه کرده وبه چاپ رساندند.

در این اثنا گوینده آقای لطیف ایزدی مدیر پایگاه خبری اولکامیز و صاحب امتباز ماهنامه ترکمن دیار را دعوت نمود تا به ایراد سخنرانی بپردازد.

ایشان ضمن یادآوری اینکه شهر انبار الوم زادگاه و مهد پرورش انسانهای وارسته به مانند کریم اخوند توماچ ،نور محمد اخوند قانقرمه، حاج اخوند امدادی ، ملا رحیم کدخدا و نیز پهلوانانی به نام به مانند هورمن پهلوان وامید پهلوان و مرحوم رضا پهلوان میباشد و نیز اقای ارزانی ار ماندگاران این دیار میباشد

وی ضمن یاداوری اینکه ایشان همیشه مطالب خود را به نشریه صحرا وگل صحرا وماهنامه ترکمن دیار می فرستند از صمیم قلب خوشحال بودم ونزدیکی ودوستی ما دو چندان می شد

وتوصیه ای نیز به شهردار فرهنگ دوست اقای فرزانه نمودند مبنی بر اینکه نوشتار ودست خط های ایشان به صورت کتابچه ایی در بیاد تا برای ایندگان یادگار بماند تا انها نیز بدانند در این صحرای زیبا یمان همچین انسانهای وارسته میزیستند

در این مراسم  هنرمندان با دوتار ها وکمانچه نوازان مشتاقان ساز وایدم را سیراب می نمودنند.

در پایان این مراسم نوبت به خود حاج قاقا بای ارزانی رسید ایشان ضمن معذب بودن از استاد وراهنمای خود مرحوم شاه محمد یلقی یاد نمودنذ که همیشه حامی وپشت پناه من بودنندو الفبای نویسندی را از ایشان اموختم یاد نمودنذ. وامیدواری نمودنند کا این نوع مراسمات تداوم یابد.

در میان برنامه ها با اهدا تقدیر نامه از زحمتکشان ودوستداران فرهنگ وادب ترکمن که زینت بخش این مراسم بود  تجلیل بعمل امد.

گزارش از: عطیم سقر

عکس از : لطیف ایزدی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا