ما نژاد پرست نیستیم / ایران برای همه ایرانیان
پایگاه خبری اولکامیز- مقدمه: تابستان سال جاری شاهد مجادله رسانه ای اولکامیز و جرجان خبر بودیم. داستان از آنجا شروع شد که کانال مزبور در پی درج پیام آگهی استخدامی یک یا چند نیروی ترکمن توسط یک شهروند، این اقدام را نژادپرستی دانسته بود. پس از آن اولکامیز در مطلبی این نوع نگاه تند و منفی را نقد کرد و کانال مزبور نیز پاسخ داد که البته توهین نامه ای بیش نبود. این جدال ادامه یافت تا اینکه به درخواست محمد آذری نشستی با حضور وی، حاج نورجان آق ، مهدی باقریان، آقای ارباب و یکی از شهروندان سیستانی که نامش بخاطرم نیست و آنامحمد بیات و لطیف ایزدی برگزار گردید که خروجی اش این بود که طرفین ضمن احترام به همدیگر ، اخلاق رسانه ای را رعایت نموده و از هر گونه توهین و اتهام زنی پرهیز کنند.
هنوز دو ماه از این توافق نگذشته بود که رسانه مزبور بار دیگر هتاکی را شروع کرد و واژه نژادپرست ، قوممیت گرا ، خود شیفته ، تفرقه انداز را برای جمعی از فعالین ترکمن استعمال نمود. هر چند که نامی از فعالین و رسانه ها ذکر نشده بود ولی سمت و سوی مطلب کاملا مشخص بود.
هفته گذشته جمعی از دغدغه مندان ترکمن صحرا به همراه آخوند میرزاعلی مشاور امور اهل سنت استاندار متعاقب هماهنگی دکتر شادمهر نماینده مردم گنبد طی دیداری با استاندار گلستان با بیان مطالبات و مشکلات منطقه به ویژه بی عدالتی در انتصابات، مطابق وعده پیشین دولت آقای روحانی خواستار رفع مشکلات زیرساختی و اعمال شایسته سالاری در گزینش مدیران شدند. این حرکت منسجم سیاسی و اجتماعی که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت سبب شد که جرجان خبر عهد و پیمان بشکند و برای بار دوم ، برخی از فعالین اجتماعی و رسانه ای ترکمن صحرا را به نژادپرستی متهم نماید.
نوبسننده آن مطلب توهین آمیز کسی نبود جز جعفر کشته گر . وی در یادداشتی توهین آمیز با عنوان “مسئولان استانی، در دام خواسته های نژادپرستان و قومیت گرایان گرفتار نشوند!؟ ” را در رسانه مذکور منتشر کرد که با واکنش فعالین مواجه شد. قلیچی فعال رسانه ای کلاله ای، قربانتاج کر بانوی فرهنگی گرگانی و امان محمد لطفی جوان فعال خواجه نفسی مطالبی در نقد و تقبیح آن نوشتند.
نگاهی به تیتر مطلب یاد شده گویای نفرت پراکنی و اتهام زنی به بخشی از جامعه است . نوشته ای که آکنده از حب و بغض است. سیاه بینی ، غرض ورزی، پیشداوری و نگاه یکسویه و تند در آن موج می زند. فعالین ترکمن را با واژه هایی سخیف چون نژادپرست ، قومیت گرا، خود شیفته معرفی می کند. توهمات، خیالات و افکار ناصوابش را در باره جمعی از فعالین ترکمن به رشته تحریر درآورده است. به تحریف واقعیت های موجود جامعه می پردازد و از عقده های درونی اش خبر می دهد که یاد آور ضرب المثل ” از کوزه آن تراود که در اوست ” .
سئوال این است که آیا بیان و پیگیری مطالبات قومی خلاف شرع ، قانون و وحدت منطقه ای است؟! مگر اقوام ایرانی حق ندارند در چارچوب نظام مقدس اسلامی خواسته های شان را بصورت منطقی و مسالمت آمیز مطرح کنند؟! بالفرض که این خواسته ها را نپذیرید حق دارید نقد کنید ولی چرا توهین می کنید؟! چرا نژاد پرست خظاب می کنید؟! نقد با تخریب فرسنگ ها فرق دارد. نقد فحش و توهین نیست.
انتشار مطلب مذکور با آن تیتر زرد و مسموم ، فتنه انگیزی آشکار است. وحدت اقوام و امنیت ملی را نشانه گرفته است. آن هم درست در ایامی که به نام دفاع مقدس مزین شده است. شهدایی که جانشان را به خاطر آرمانهای انقلاب فدا کرده اند. عزیزانی که هدفی جر عدالت و عزت و سربلندی وطن شان نداشتند.
ما هیچ مشکلی با دیگر اقوام نداریم و در کمال احترام و مودت سالهاست در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داریم ولی چرا عده ای معدود می خواهند این جو آرام را بشکنند و بر تنش ها بیافزایند. ما هرگز نمی گوییم قوم و نژاد ما برتر است بلکه در چارچوب نظام حق و حقوقمان را می خواهیم . آیا این قوم گرایی است؟
بیان مطالبات حق مسلم و طبیعی ماست که برای حصول آن از مجاری قانونی و دیدار با نماینده عالی دولت در استان انجام گردید و در کمال ادب و احترام طرح موضوع شد. حال جای سوال اینجاست نشانه های هراس انگیز این ملاقات کجاست؟ آیا بیان مطالبات و انعکاس نیازها و مشکلات شهروندان یک منطقه نژادپرستی است؟ آیا انعکاس دیدگاه های منتقدانه صاحب نظران یک شهرستان در مورد عزل و نصب ها در رسانه ها نژاد پرستی است؟! مگر شما به دنبال کسب قدرت نیستید بطوری که مدیر کانال مزبور و همفکرانش از هم اکنون نشست های خود را برای شورای شهر گنبد شروع کرده اند.
ایران برای همه ی ایرانیان است. همه حق دارند حقوق و خواسته های خود را در چارچوب قانون جاری کشور مطالبه کنند. چرا می خواهید یک قوم را از حق قانونی اش محروم کنید؟ چرا این چنین بی محابا می تازید و مرزهای اخلاقی را در می نوردید؟ گویا بدنبال دشمن فرضی برای خود هستید؟ به کجا چنین شتابان؟!
این اقدام شما برخلاف منویات و توصیه های ارزشمند مقام معظم رهبری است چرا که رهبری همه جریانها و طیف ها و گروهها و قومیت ها و ایرانیان را به مدارا و خویشتنداری دعوت می کنند و از فتنه انگیزی و اختلاف و تنش بر حذر می دارند. چرا برخلاف منویات رهبری قلم فرسایی می کنید؟!
آقای کشته گر، از مردم سالاری دینی سخن گفته اید آیا واقعا به مردم سالاری دینی اعتقاد دارید؟ می دانید که در مردم سالاری دینی همه اقوام و مذاهب در اداره کشور نقش برجسته دارند. به همه جریانها و گروها برای مشارکت فعالانه فرصت برابر داده میشود. مردم سالاری دینی به دنبال حذف یک قوم نیست. به شایستگی انسانها فارغ از دین و مذهب و زبان و قوم آنها بها می دهد. چرا با مطالبه گری جمعی از ترکمنها و انعکاس آن در رسانه های منطقه از جمله اولکامیز و صدای صحرا اینقدر برآشفته می شوید؟ عجبا طوری به مسئولین توصیه می کنید که گویا آنها را ساده و عام می پندارید که منتظر تلنگر شما هستند؟!
جنابعالی که از دموکراسی حرف می زنید آیا معنای دموکراسی را واقف هستید و یا اینکه فقط شعار می دهید؟ برادر شعار کافی نیست اکنون وقت عمل است . اگربه دموکراسی پایبند باشید چرا برخلافش رفتار می کنید؟! این مطلب شما ، ضد دموکراسی است. حضور دلگرم کننده شایستگان ترکمن در مناصب حکومتی چه ضربه ای به تمامیت ارضی کشور می زند و کدامین منافع منطقه ای و ملی را تهدید میکند؟
از شایسته سالاری گفته اید جانا سخن از دل ما می گویید. ما هم به شایسته سالاری تاکید می کنیم ولی شایسته سالاری تعارضی با دین و مذهب ندارد ولی آیا انسانهای شایسته فقط محدود و محصور به یک یا چند قوم هستند؟ آیا شایستگی محدود به پیروان یک مذهب خاص است؟ آیا ترکمن صحرا دچار قحط الرجال شده است؟ آیا نیروهای توانمند و شایسته ای در بین آنها نیستپد؟ و یا اینکه اراده ای بر واگذاری عادلانه و متوازن آنها در مسئولیت ها دیده نمی شود؟ چرا شایستگان قوم به بهانه های مختلف از خدمت رسانی به کشورشان حذف می شوند؟
به مدیران شهرستان گنبد اشاره کردید. بروید به شورای اداری سر بزنید. تعداد مدیران انتصابی ترکمنها چند نفر است؟ آیا این اعداد نمایانگر توان فرهیختگان این قوم است؟ ما نمی گوییم مدیران ادارات و نهادها و ارگانها و دستگاهها ۱۰۰ ، ۸۰ و یا ۶۰ درصد از ترکمنها باشد ولی می گوییم که حداقلی نباشد. تحقیر آمیز نباشد. معتقدیم که انتصابات توازن و تعادل نسبی بر مبنای شایسته سالاری و با توجه ترکیب جمعیتی باشد رعایت شود. آیا این سخن و مطالبه غیر عقلایی، غیرقانونی و غیرشرعی است؟
به انتشار فهرست و لیست مدیران و مسئولین شهرستانی اشاره کردید. چه اشکالی دارد که در گام دوم انقلاب شفاف سازی شود و آمار دقیق مسئولین یک شهرستان و یا استان توسط رسانه ها اعلام شود تا مردم بدانند و مشارکت اقوام تعیین شود؟ معلوم شود وزن سیاسی شان چقدراست؟ چرا از شفاف سازی می هراسید؟
از معایب نژادپرستی گفته اید ولی خود نژادپرستانه حرف زده اید و نمی دانید. ما هم با نژادپرستی مخالفیم و این رفتار را محکوم می کنیم ولی هرگز هموطنان خود را به نژادپرستی متهم نمی کنیم. هرگز هم استانی های خود را نژادپرست نمی دانیم. هرگز همشهریان خود را نژادپرست نمی انگاریم؟ هرگز این خطای بزرگ وحدت شکن را مرتکب نمی شویم. به همه احترام می گذاریم. به خواسته ها و انتظارات شهروندانی که سالها در کنار ما با مدارا و مسالمت زندگی می کنند توجه می کنیم. فرض بفرمایید اگر اکثریت مسئولین زابل و زاهدان را از شایستگان عرب ، ترک ، ترکمن، فارس منصوب شوند و به نیروهای توانمند بومی آنجا ( بلوچها و سیستانی ها) میدان ندهند آیا مردم آن منطقه هیچ اعتراض و مطالبه ای نخواهند کرد؟
از تعصبات قومی مذهبی نوشتید به قول مولانا ” تعصب خامی و خون آشامی است ” چرا جای دور برویم مطلب جنابعالی آیینه تمام نمای تعصب است.
آقای کشته گر، نژادپرستی تهمت سنگینی است که شما دارید به جمعی از فعالین اجتماعی و رسانه ترکمن که وابسته و دلبسته نظام هستند وارد می کنید، این هرگز روا نیست. با متهم نمودن نمودن جمعی از فعالین به نژادپرستی احساسات جمعی از دلسوزان نظام را جریحه دار کرده اید و در جامعه حس نفرت را شدت بخشیدید. این خدمت به نظام و انقلاب و رهبری نیست بلکه واپسگرایی و جهل و عقب ماندگی است.
ما ترکمنها برادری مان را ثابت کرده ایم. امن ترین مرزها را داریم. بیشترین مشارکت را در انتخابات داشته ایم که بازخورد بین المللی پیدا کرده است. امین ترین نیروها هستیم. متعهدترین انسانها را داریم. توانمندترین مدیران را داریم. بهترین میزبانان برای مهاجرین هموطن بوده ایم. در مهمان پرستی شهره عام و خاص هستیم. وفادارترین ملت به نظام هستیم. بیهوده به ما انگ نزنید حنای شما دیگر رنگی ندارد، دوران رعب انگیزی و تفرقه افکنی اوخر دهه ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ دیگر تمام شد و اکنون در عصر انفجار اطلاعات و قدرت رسانه ها ، مسئولین و مردم هوشیارتر و آگاه تر از گذشته هستند. سره را از ناسره خوب تشخیص می دهند. فریب یاوه گویی ها ، پرده دری ها ،نفاق ها ، دروغ ها و تقدس مآبی ها نمی شوند و تحت تاثیر مکتوبات قلم به دستان هتاک ، انحصارطلب و عهد شکن قرار نمی گیرند.
مطلب تان را با آیات قرآنی به پایان رساندید، اگر تقوا داشتید اینگونه غیر منصفانه و ناعادلانه به فعالین ترکمن نمی تاختید و آنها را نژاد پرست ، تفرقه انداز ، خود شیفته خطاب نمی کردید؟ فراموش نکنیم که همین قرآن ندا می دهد: و لا تنابزو بالالقاب.
نوشتارم را با کلامی از مولانای جان به پایان می رسانم :
دل بیارامد به گفتار صواب / آنچنانکه تشنه آرامد به آب
والسلام
لطیف ایزدی ، ترکمن صحرا / ۶ مهر ۱۳۹۹