تحلیل جالب دکتر ایری در باره انتصابات
![](https://www.ulkamiz.ir/wp-content/uploads/2020/09/download-31.jpg)
پایگاه خبری اولکامیز- پس از دیدار فعالین ترکمن صحرا با استاندار و گلایه های آنi از بی توجهی به شایستگان ترکمن در موضوع انتصابات، این سئوال را از دکتر محمد قلی ایری نماینده دوره هفتم حوزه غرب گلستان مطرح کردیم که :
” چهل و یک سال از عمر انقلاب می گذرد ولی با وجود تاکید قانون و رهبری و بزرگان نظام ، هنوز تبعیض در انتصابات را شاهد هستیم و متاسفانه از نیروهای شایسته ترکمن در سطوح مختلف مدیریتی ملی استانی منطقه ای بصورت عادلانه و متوازن استفاده نمی شود. به نظر جنابعالی مشکل کار کجاست ؟ کدامین عوامل در این کنش نادرست و دلسرد کننده و وحدت شکن دخیل هستند ؟چرا ظرفیت بالای شایستگان ترکمن در مدیریت ها بصورت متعادل دیده نشده است ؟ به چه علتی شایستگان قوم ترکمن در انتصابات حذف می شوند ؟ راهکار شما برای حل این مشکل چیست ؟ ”
دکتر محمد قلی ایری یکی از چهره های سیاسی شاخص ترکمن صحرا و استان گلستان در پاسخ به سئوال فوق یادداشت جالب و قابل تامل ذیل را ارسال نمود که در پی می آید :
آقای ایزدی سلام. پاسخ سئوالی را که مطرح فرمودید بنده با بیان خاطره ای از خودم ، خدمتتان عرض میکنم . در مجلس شورای اسلامی، در شروع کار نمایندگان را بصورت راندوم به شعبات مختلف تقسیم میکنند که هر شعبه حدود بیست نفر عضو دارد، کار شعبات مشخص کردن کمیسیون های تخصصی نمایندگان هست .جهت عضویت در کمیسیونها از سابقه و تجربه مدیریتی فرد سئوال میکنند،نوبت بنده که شد ،عرض کردم من ۲۲سال معلم هستم ،ولی حتی یک روز هم معاون یا مدیر مدرسه نشدم،به من مسئولیتی ندادند. هرچه دارم از مردم دارم . دو سال رییس شورای اسلامی شهر بودم و الان هم در خدمتتان.
متاسفانه در زمینه گرفتن مدیریت ها ما کمی دیر متوجه شدیم که باید در مدیریت جامعه ای که زندگی میکنیم، مشارکت داشته باشیم .
در مجلس اول در ترکمن صحرا حرکتی در جهت مشارکت و کسب جایگاهای مدیریتی، وجود نداشت.
در مجلس دوم (بعد از ،از دست دادن بهترین فرصتها برای مشارکت در مدیریت ها) تازه جوانان و فعالین منطقه، از جمله شهید هلاکو و مهندس آنامحمد غراوی،حرکت خوبی را آغاز کردندو اولین نماینده ترکمن از حوزه گنبد را به مجلس فرستادند.
بعد از آن در مجلس سوم از منطقه کلاله و بندرترکمن نیز، ترکمن صحرا صاحب دو کرسی در مجلس شد.
همانطور که خودتان هم ذکر کردید هم در قانون اساسی و هم در دیدگاههای مقام معظم رهبری کوچکترین مشکل و منعی برای استفاده از جوانان و قشر تحصیلکرده و شایسته ترکمن در پستهای مدیریتی استانی و ملی وجود ندارد، ولی متاسفانه در رده های پایین مدیریتی در کشور، مقاومت در مقابل استفاده از نیروهای ترکمن درمناصب مدیریتی دیده میشود که البته قسمتی از تقصیر هم به دلیل عدم مشارکت در چند سال اول انقلاب به خود فعالین ترکمن صحرا بر میگردد.
وقتی یکی از شایستگان ترکمن را به جهت مدیریت جایی معرفی می کنیم مسئول مربوطه میگویند سابقه و تحربه ندارد، در صورتیکه هم خودمان فرصت کسب تجربه را از دست داده ایم و از طرفی هم الان فرصت کسب تجربه ندهند،چگونه میتوان تجربه کسب کرد؟
اگر خاطرتان باشد سال ۸۶ را مقام معظم رهبری سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام گذاری کردند، اتحاد ملی به این معنا نیست که من ترکمن بودنم را فراموش کنم یا آن برادر ترک و کرد وو بلوچ و . . . ، قومیت خودشان را فراموش کنند،بلکه منظور از اتحاد ملی اینست که من اول ایرانیم بعد عرب یا کرد یا . . .،یا من اول ایرانیم بعد ترکمن، با این دیدگاه قطعا رشد قومیتها و حفظ فرهنگ و زبان آنها به نفع نظام و اتحاد ملی خواهد بود.
با این تفاسیر،استفاده از نیروهای توانمند و شایسته اقلیتهای قومی،در کسب تجربه مدیریتی و توانمند ساختن آنها، قطعا به نفع نظام هست و خواهد بود و مسئولین هم باید به این مهم توجه کنند.
از طرفی کسانی هم که بعنوان افراد شایسته و توانمند در مناصب مختلف بکار گرفته میشوند، باید بدون تعصب قومی و مذهبی، هدفشان خدمت به همه مردم و نظام باشد،در غیر اینصورت اگر کوچکترین تعصب قومی و مذهبی در کارشان از خود نشان دهند،نه تنها به منطقه خدمت نمیکنند بلکه به اتحاد ملی لطمه زده و مضر نیز خواهند شد و باعث میشوند در مقابل استفاده از نیروهای توانمند، مسئولین مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.
همانطور که رشد و توسعه پایدار کشور و منطقه هدف ما هست،یکی از ارکان رشد پایدار نیز ،توسعه نیروی انسانی میباشدکه یکی از راههای رسیدن به آن مشارکت در مدیریت جامعه ای است که در آن زندگی میکنیم.
با احترام دکتر ایری
www.ulkamiz.ir