یادداشت

در جوار مسکین قلیچ

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: شنبه چهاردهم مهر ماه با هماهنگی دوست شاعرم و همکارم در  مجله ترکمن دیار قمرالدین سیدی به روستای کاطم خوجه شهرستان کلاله رفتیم و میهمان سفره پربرکت آقای عظیم طاغانی بودیم. استاد عطا نظر برزین صاحب نظر فرهنگ و ادبیات ترکمن و جمشید سیدی یکی از مشتاقان شعر و ادییات نیز حضور داشتند.

من و قمرالدین و عظیم هر سه خانوادگی رفته بودیم.

ابتدا برای زیارت به مزار شاعر رفتیم مزار شاعر در زمین مرتفعی قرار داشت. در محوطه مزار فنس کشیده بودند. آنجا حس خوبی در من ایجاد نشد. مسکین قلیچ را غریب و تنها یافتم.

سنگ قبر شاعر تمیز نبود محوطه مزار نامناسب بود گویا محل نگهداری گوسفندان بود هر چند رمه ای ندیدیم ولی از آثارش می توان این نکته را دریافت.

لحظاتی توقف کردیم و برای شادی روح شاعر فاتحه ای خواندیم. در ابتدا عطانطر برزین در مورد زندگی و اشعار مسکین قلیچ سخنانی بیان کرد. مخصوصا این سخن استاد برایم تازگی داشت که گفت مسکین قلیچ سه سال در اطراف آق قلا، روستای آق قبر سکونت داشته و با مرد شاهیر مراوده داشته است.

وی در پایان از زحمات عظیم طاغانی تشکر کرد و گفت زحمات مردانی بزرگ چون طاغانی برای حفظ فرهنگ و ادبیات منطقه موثر است.

نوبت به قمرالدین سیدی رسید. وی مسکین قلیچ را شخصیت چند وجهی شاعر ، باخشی و  امام جماعت مسجد دانست و سپس شعری ترکمنی در مورد تلاش های عظیم طاغانی خادم مسکین قلیچ قرائت کرد.

مدیر مسئول ترکمن دیار نیز از زحمات آقای طاغانی تشکر کرد و در سخنانش به انتشار مطلب آقای سیدی اشاره کرد که عظیم طاغانی را شیدای بی چون و چرای مسکن قلیچ دانسته بود. سپس یک نسخه از مجله را به ایشان هدیه داد.

پس از زیارت به جنگل پوشیده ار کاج که در نزدیکی خواجه حسن قرار داشت رفتیم. همان روستایی که مسکین قلیچ امام مسجد آنجا بود. نزدیک جنگل بنای یادبود مسکین قلیچ بود که سالها پیش عظیم طاغانی به اذن و مشورت استاد یارمحمد آخوند نظری ساخته بود. طاغانی از حضور دانشجویان تهران در سال های ۷۹ – ۸۰ خبر داد.

 آنجا ساعتی گپ و گفت ادبی داشتیم عطانظر برزین اشعاری از مسکین قلیچ قرائت کرد که برایم دلنشین بود. پیشنهاد دادم که همایش کشوری مسکین قلیچ در کلاله برگزار کنید همچنین به نام شاعر انجمن ادبی تشکیل شود .

در این نشست قمرالدین از مرحوم آنامحمد بیات یاد کرد و عطانظر از مرحوم عیدی وکیلی خاطره ای بیان کرد و او را تنها استاد زبان ترکمنی دانست که در ترکمنستان تعلیم دیده است.

در این نشست همچنین در مورد ضزوزت بزرگداشت دو تن از بزرگان فرهنگ و ادبیات ترکمن عید محمد اونق در آق قلا  و اراز دردی خوجه در بندرترکمن تاکید شد. عطا نظر برزین این مهم را کاری درخور و ارزنده دانست و به این قلم گفت حتما پیگیر باشم و با همفکری عیدی اونق به تشکیل ستاد اقدام کنم.

عطانظر گفت عیدی اونق از مفاخر ادبی ترکمن صحرا ست و  حق وی این است که برایش مراسم بزرگ و باشکوهی گرفته شود.

قمرالدین نیز ضمن این پیشنهاد از فعالین بندرترکمن خواست که برای اراز دردی خوجه مراسم بزرگداشت برگزار کنند. وی گفت هنوز در ترکمن صحرا یک  مجری به صورت مستقل تجلیل نشده است. این حرکت علاو ه بر اهمیتش،  تازگی هم دارد.

آقای طاغانی خادم مسکین قلیچ نیز قول داد که به احترام میهمانان و زائرانی که برای زیارت مسکین قلیچ بمی آیند در حنگل کاج یک باب سرویس بهداشتی بسازد. 

لحطه ها در کنار یاران همدل به تندی می گذشت تا ایتکه نزدیک نماز عصر بود که هر یک به مقصد خود حرکت کردیم.

.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا